Dział: INTERNET

Dodano: Marzec 31, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wirtualna Polska po dobrym finansowo 2020 roku planuje akwizycje

Głównym biznesem Wirtualna Polska Holding jest portal WP.pl (fot. materiały prasowe)

Wirtualna Polska Holding SA zamknęła 2020 rok z zyskiem netto 81,7 mln zł, który wzrósł o 15 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Przychody ze sprzedaży zmalały o 11 proc., do 632,3 mln zł. Po niepewnym roku związanym z pandemią COVID-19 spółka planuje akwizycje.

Łączne przychody Wirtualnej Polski Holding ze sprzedaży w segmentach online i tv w 2020 roku wyniosły 632,3 mln zł. Jak tłumaczy spółka, przychody były niższe o 11 proc. w porównaniu z 2019 rokiem z powodu wyników drugiego kwartału, na które znacząco wpłynęła pandemia COVID-19. Wśród przychodów największy udział ma segment online – 605,7 mln zł (spadek o 12 proc.), z kolei segment TV przyniósł 26,6 mln zł (wzrost o 30,7 proc.). Skorygowana EBITDA obniżyła się o 1 proc. do 216,9 mln zł z 218,9 mln zł.

Dominik Niszcz z Domu Maklerskiego Trigon komentuje, że wyniki są bliskie oczekiwaniom. Zwraca uwagę, że spadek przychodów w całym 2020 roku jest związany głównie z zamrożeniem biznesu turystycznego w drugim i trzecim kwartale. – Widać, że w internecie WP dobrze sobie radzi. Po zakończeniu pandemii tempo wzrostu w sektorze reklamy internetowej może nie być już jednak tak szybkie. Teraz wystąpił dodatkowy efekt związany z lockdownem, w związku z którym ludzie więcej korzystali z internetu, więc było więcej odsłon, a to wpływało pozytywnie na przychody reklamowe – mówi Niszcz.

Zdaniem prezesa Wirtualna Polska Holding Jacka Świderskiego dobre wyniki całej grupy kapitałowej w 2020 roku to głównie zasługa jej mediów. Świderski spodziewa się dalszych wzrostów w reklamie internetowej. – Wiemy to, ponieważ widzimy wyniki za pierwszy kwartał oraz spodziewamy się utrzymania trendu w drugim - powiedział na konferencji prezes WP. Przyznał, że w pozostałej części roku dynamika wydatków reklamowych w internecie może się obniżyć, ale nie obawia się spadków.

Dominik Niszcz komentuje: – Wzrosty w reklamie nie będą tak dynamiczne, ale pozostaną i będą wspierane przez nowe produkty Wirtualnej Polski, takie jak: WPartner, czyli pośrednictwo reklamowe, oraz WP Sales Booster, który już dokłada do wyniku i będzie coraz więcej kontrybuował w 2021 roku.

Z kolei Jakub Bierzyński, prezes OMD, ocenia, że rynek reklamy internetowej będzie wzrastał dynamicznie. – Na tym będzie zyskiwała Wirtualna Polska jako jeden z głównych graczy reklamy online.

Prezes WP podał, że grupa rozwija dwa narzędzia, które mają przyspieszyć wzrost na rynku reklamowym – WP Sales Booster i WPartner. Z WP Sales Booster w marcu korzystało 28 proc. klientów reklamowych (display) grupy. Usługa uruchomiona w ubiegłym roku ma pomóc sklepom e-commerce zwiększyć sprzedaż swoich produktów przy gwarantowanym efekcie sprzedażowym, eliminując jednocześnie udział pośredników takich jak Google.

Z kolei rozwój sieci partnerskiej serwisów internetowych WPartner pozwolił w ciągu pół roku na zwiększenie o 158 proc. powierzchni reklamowej oferowanej klientom. – Nasz udział w powierzchni reklamowej w Polsce to kilkanaście procent, a dzięki partnerom dodatkowo zwiększamy nasze zasięgi - powiedział Świderski.

Prezes holdingu zapowiedział, że WP “odmraża procesy akwizycyjne”. – Jeżeli chodzi o zagranicę, to interesuje nas tylko e-commerce, a w Polsce patrzymy zarówno na rynek e-commerce, jak i media – powiedział Świderski. Prezes WP nie chciał powiedzieć, czy spółka jest zainteresowana przejęciem Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”.

Piotr Kuczyński, analityk rynków finansowych, nie wyklucza takiego scenariusza. – Takie połączenie mogłoby dać efekt synergii. Jednak na drodze do przejęcia Gremi może stanąć Orlen albo inny podmiot skarbu państwa – mówi Kuczyński.

Dominik Niszcz zwraca uwagę, że wprawdzie nie można niczego wykluczyć, ale historycznie WP skupiała się raczej na segmencie internetowym, a nie tradycyjnych mediach.

Jakub Bierzyński też raczej spodziewa się, że WP będzie inwestować w rynek online. – Kryzys epidemiczny wyraźnie pokazał, że online wzrósł mocno, a prasa potwornie ucierpiała, więc nie sądzę, aby ktoś chciał odwrócić tę łódkę – mówi Bierzyński.

W 2020 roku Wirtualna Polska na koszty wynagrodzeń i świadczeń przeznaczyła 198,3 mln zł. W porównaniu z 2019 rokiem te koszty nieznacznie spadły (o 1,05 proc.), podobnie jak liczba zatrudnionych w spółce, których pod koniec 2020 roku było 1178 osób, z czego 60 proc. stanowią kobiety. W minionym roku Wirtualna Polska zatrudniła 288 nowych pracowników.

W roku 2020 zgłoszono dwa przypadki dotyczące mobbingu. Sprawy zostały rozpatrzone zgodnie z procedurą. Została powołana komisja, która rozmawiała ze wszystkimi stronami, przeprowadziła cały proces i wydała opinię. W jednym przypadku zarzuty były zasadne i wobec osoby oskarżonej o nieetyczne praktyki zostały wyciągnięte konsekwencje.

Dwa zgłoszenia dotyczyły komunikacji w środowisku pracy i używania niestosownych zwrotów, mowy nienawiści, przedstawiania poglądów w sposób agresywny. Zostały podjęte działania mające przeciwdziałać takim zachowaniom: spotkania przełożonych z danym pracownikiem i HR, udzielenie upomnienia, przypomnienie zespołom zasad Kodeksu etyki i wartości, którymi kieruje się firma.

W związku ze sprawą opisaną przed rokiem przez OKO.press, że WP cenzurowała artykuły krytyczne wobec ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry i jego środowiska oraz publikowała materiały pozytywnie oceniające ich działalność, w Wirtualnej Polsce został wdrożony Kodeks etyki dziennikarskiej. Określa on m.in. rolę redakcji w strukturze, zasady kontaktów z klientami oraz zasady oznaczania treści.

Wirtualna Polska stworzyła w tym roku zespół reporterski, który ma stawiać na jakościowe treści. Obecnie są w nim Paweł Kapusta (szef działu), Szymon Jadczak, Patryk Michalski, Patryk Słowik i Dariusz Faron. Prezes WP Jacek Świderski zapowiada, że zespół będzie konsekwentnie powiększany. 

Holding ogłosił także, że rozpoczął proces przechodzenia na zieloną energię. Od 2023 roku centra danych WP mają być w pełni zeroemisyjne, a już teraz, aby obniżyć zużycie energii, WP wprowadziła funkcję dark mode, którą można aktywować na stronie głównej WP.pl oraz w ponad 20 serwisach.

Wirtualna Polska prowadzi działalność mediową, reklamową oraz e-commerce. Jest właścicielem portalu WP.pl, posiada również specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak Money.pl, WP SportoweFakty czy Autocentrum.pl.

Wirtualna Polska jest największą spółką indeksu WIG-Media. We wtorek jej kurs wzrósł o 1,45 proc. do 98 zł.

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(BAE, 31.03.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.