Dział: TELEWIZJA

Dodano: Luty 17, 2021

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Landrynkowa rzeczywistość" w spocie promującym TVP Kobieta

Spot TVP Kultura w serwisie YouTube odtworzono do wtorku ponad 220 tys. razy (fot. screen YouTube/Bądźmy razem TVP)

Utrzymany w różowej kolorystyce i z kobietami przy obowiązkach domowych najnowszy spot telewizji publicznej jest ostro krytykowany w internecie. Specjalistki od marketingu zwracają uwagę, że klip promujący nowy kanał TVP Kobieta umacnia stereotypy i pasuje bardziej do lat 50. ubiegłego stulecia niż czasów współczesnych.

W walentynki Telewizja Polska opublikowała w mediach społecznościowych spot promujący kanał TVP Kobieta, który rozpocznie nadawanie 8 marca. W klipie, którego reżyserem i autorem scenariusza jest Pascal Pawliszewski, występują autorzy programów zaplanowanych w nowej antenie. Wśród nich Marta Manowska, Ida Nowakowska, Agata Konarska, Małgorzata Tomaszewska, Tomasz Kammel, a także Marzena Rogalska, która we wtorek po 12 latach zrezygnowała z pracy w TVP.

Spot utrzymany w jaskrawej stylistyce z przewagą różu przedstawia prezenterki podczas prac w kuchni, pielęgnowania roślin czy zabawy z dzieckiem. "Jedyne zainteresowania kobiet według TVP: róż, dzieci, gotowanie, sprzątanie i ciuchy", "Osobiście wyznaję inne wartości niż gotowanie i sprzątanie", "Piękna stygmatyzacja kobiet" - to tylko niektóre komentarze do spotu TVP Kobieta. 

- Sam spot reklamowy swoją stylistyką wyraźnie nawiązuje do amerykańskich reklamówek z lat 50. ubiegłego stulecia i utwierdzania stereotypu gospodyń domowych - komentuje w rozmowie z "Press" Katarzyna Sośnierz, partnerka i dyrektorka kreacji w agencji Lvov. Trudno jej zrozumieć, jakimi kategoriami kieruje się TVP, kręcąc taki spot i tworząc strategię dla kanału skierowanego do kobiet.

Z prezentacji nowej anteny, opracowanej przez biuro reklamy TVP, wynika, że oferta kanału to głównie programy kulinarne, ogrodnicze, sportowe i filmy. Powołując się na badania CBOS, telewizja publiczna podkreśla, że kobiety "dbają o dom i jego otoczenie", "idea slow life jest dla nich istotna" i "lubią seriale". 

- Zgodnie ze strategią TVP dla nowego kanału gotowanie czy inne obowiązki domowe należą do kobiet - dlaczego nie mogą tego robić mężczyźni? Dlaczego ich się tego pozbawia? Dopóki takie działania nie dyskryminują kobiet do podążania swoją ścieżką życiową i zawodową, trudno coś im zarzucić poza sprzedawaniem wydumanego i bajkowego świata pełnego stereotypów - mówi "Press" Magdalena Olak, wiceprezeska zarządu i dyrektorka zarządzająca Oto Film. 

Dodaje, że klip promocyjny TVP Kobieta pokazuje "landrynkową rzeczywistość, która  nie istnieje". - W spocie w ogóle nie ma nic na temat aktywności zawodowej kobiet, która dotyczy sporej części Polek - zwraca uwagę Olak. 

Press

źródło: TVP

TVP Kobieta nie będzie pierwszym kanałem tematycznym skierowanym do kobiet, gdzie przeważają treści lifestylowe. - Zarówno ja, jak i żadna z moich koleżanek, nie czuję się adresatką treści proponowanych przez TVP Kobieta, czy już istniejący kanał TVN Style. Logicznie patrząc, profilowanie odbiorców ze względu na płeć obecnie nie powinno mieć miejsca, bo większość tematów w przestrzeni publicznej jest wspólnych dla kobiet, jak i mężczyzn - mówi Sośnierz.

Według prognoz telewizji publicznej w tym roku TVP Kobieta ma kosztować 14,75 mln zł, a w kolejnych latach ponad 17 mln zł. Docelowo nowy kanał ma zastąpić TVP Rozrywka na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej.

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(PTD, 17.02.2021)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.