Temat: na weekend

Dział:

Dodano: Wrzesień 20, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Rynek spodziewa się dużych zmian w Eurozecie

- Agora będzie musiała dokonać pewnych korekt, aby stacje nie konkurowały ze sobą i nie kanibalizowały się wzajemnie - uważa Jarosław Paszkowski (fot. materiały prasowe)

Po przejęciu przez Agorę pozostałych udziałów w Eurozecie eksperci spodziewają się łączenia struktur i zmian w portfolio stacji radiowych nadawców.

Agora w środę zapowiedziała, że będzie chciała kupić od czeskiej spółki SFS Ventures jej 60 proc. udziałów w Eurozecie. Transakcja będzie wymagała zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie z umową wspólników z lutego 2019 roku żądanie wykonania opcji call może zostać złożone najwcześniej po roku od jej zawarcia.

Eurozet, w którym Agora jest jedynie mniejszościowym udziałowcem, pozostaje niezależnym podmiotem na rynku. - To oczywiste, że nie po to Agora zainwestowała w zakup Eurozetu, żeby nie mieć wpływu na jego funkcjonowanie - mówi Jarosław Paszkowski, były dyrektor Radia Wawa i redaktor naczelny Radia Zet.

Prezes Eurozetu Andrzej Matuszyński już w marcu w rozmowie z "Rzeczpospolitą" mówił, że gdyby Agora miała zrealizować opcję call, spółka ta "ma istotne synergie: finansowe, strukturalne". "Mogłoby to oznaczać daleko idącą restrukturyzację spółki" - stwierdził prezes Matuszyński.

Główny problem: wyniki Zetki

Jakie synergie są możliwe? - Przede wszystkim integracja struktur zarządzania - nie ma wątpliwości prezes Radia Eska Leszek Kozioł. - Jeżeli chodzi o część merytoryczną, czyli produkcję programu, prawdopodobnie połączone zostaną również newsroomy - dodaje. Dziś w Eurozecie osobne newsroomy mają Radio Zet, Meloradio i Antyradio, a także redakcja internetowa.

Bartosz Zientek, group account director w domu mediowym Codemedia, uważa, że może dojść do połączenia biur sprzedaży Grupy Radiowej Agory i Eurozetu. - To byłby absolutnie racjonalny krok. Nie ma sensu utrzymywać dwóch osobnych biur reklamy - mówi Zientek. Jego zdaniem można spodziewać się również wspólnego pakietu reklamowego obejmującego rozgłośnie Agory i Eurozetu.

- Do takich naturalnych synergii należą oszczędności w obszarze office, rachunkowości, być może relokacji powierzchni czy jej zmniejszenia - wymienia z kolei analityk Haitong Banku Konrad Księżopolski.

Po przejęciu kontroli nad Eurozetem Agora będzie mieć największą liczbę marek radiowych spośród wszystkich nadawców. - Agora będzie musiała dokonać pewnych korekt, aby stacje nie konkurowały ze sobą i nie kanibalizowały się wzajemnie, a z drugiej strony stanowiły komplementarną ofertę na rynku - uważa Jarosław Paszkowski. - Głównym problemem Eurozetu są wyniki Radia Zet - dodaje.

W badaniach Radio Track w fali czerwiec-sierpień Zetka miała 12,3 proc. udziału w czasie słuchania, lider rynku RMF FM - 29,2 proc.

Nieznaczny wpływ na kurs akcji

Na zamknięcie notowań na Giełdzie Papierów Wartościowych w środę kurs akcji Agory był na poziomie zamknięcia z wtorku i wyniósł 9,78 zł. Czwartkowe notowania spółka zamknęła nieco wyższym kursem - 9,90 zł.

- Kurs akcji nie zmienił się znacząco po komunikacie Agory, co może sugerować, że inwestorzy zakładali już wcześniej scenariusz, w którym Agora będzie starać się o przejęcie kontroli - komentuje Dominik Niszcz, analityk Raiffeisena.

Agora w lutym kupiła 40 proc. udziałów w Eurozecie za ponad 130 mln zł. Pozostałe 60 proc. nabyła czeska spółka SFS Ventures - udziały ma w niej pośrednio amerykański fundusz Media Development Investment Fund, mniejszościowy akcjonariusz Agory.

(KOZ, 20.09.2019)

Pozostałe tematy weekendowe

Amerykański kryzys PFN
Jak sprzedać newsa? Maciej Orłoś w Radiu Zet z przymrużeniem...
Bez wyników silne marki bledną
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.