Dział: PRASA

Dodano: Luty 05, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Orlen podpisał umowy na dostawę prasy z Ruchem i Garmondem

Współpraca PKN Orlen z Kolporterem zakończyła się 31 stycznia (fot. materiały prasowe PKN Orlen)

Ruch i Garmond dostarczają prasę do stacji PKN Orlen. Koncern informuje, że rozwiązał umowę z Kolporterem.

Jak informuje "Presserwis" rzeczniczka Orlenu Joanna Zakrzewska, przetarg został przeprowadzony w ubiegłym roku, trwał od maja do sierpnia. – Firma Kolporter nie uzyskała wystarczającej liczby punktów i zakończyliśmy współpracę z zachowaniem odpowiedniego terminu wypowiedzenia – stwierdza. Dodaje, że podpisane zostały nowe umowy na dostawę prasy – z Ruchem i Garmondem. Nie precyzuje jednak, na jakich warunkach.

Rzecznik Kolportera Dariusz Materek potwierdził jedynie, że Orlen zakończył współpracę z dystrybutorem i podał, że rozwiązanie umowy odbyło się zgodnie z jej przepisami. W sprawie pozostałych pytań skierował nas do przedstawicieli koncernu.

Kolporter jest największym dystrybutorem prasy w Polsce. Jego udział w rynku wynosi 51,9 proc. Do Ruchu należy 29,9 proc., a do Garmondu – 13,1 proc.

Ruch ma wielomilionowe długi wobec wydawców prasy, przechodzi proces restrukturyzacji. PKN Orlen to jeden z potencjalnych inwestorów. Spółka przygotowuje się do przeprowadzenia badania due dilligence, po którym ma podjąć ostateczne decyzje.

Joanna Zakrzewska pytana, czy wybór Ruchu na jednego z dostawców prasy wiąże się z tym procesem – zaprzecza. Argumentuje, że przetarg w tej sprawie był rozpisany kilka miesięcy wcześniej.

W piątek do sądu został przekazany plan restrukturyzacji Ruchu. Zakłada on m.in. wydzielenie dwóch oddzielnych części przedsiębiorstwa w celu ich sprzedaży. Pierwsza z nich to segment detaliczny, czyli działalność handlowa prowadzona w sieci kiosków własnych. Według informacji "Pulsu Biznesu" została ona wyceniona na około 80 mln zł. Druga część to segment kolportażowy obejmujący m.in. kolportaż prasy, obsługę logistyczną "Paczki w RUCHu" oraz dostawy prenumerat. Jak podaje "PB", ma on wartość ujemną i ma być sprzedany za symboliczną złotówkę.

Plan restrukturyzacji zakłada też, że Ruch znajdzie nowych inwestorów najpóźniej do końca czerwca.

(KW, 05.02.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Luty 06, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Gazeta Polska Codziennie" z największym spadkiem sprzedaży w 2018 roku

Najwięcej straciła „Gazeta Polska Codziennie” – 15,57 proc., która miała średnią sprzedaż na poziomie 15 371 egz.

W 2018 roku największą średnią sprzedaż ogółem spośród dzienników ogólnopolskich miał „Fakt” (Ringier Axel Springer Polska), choć spadła ona o 9 proc. Najwięcej straciła „Gazeta Polska Codziennie” (Forum) – prawie 16 proc. Miniony rok na rynku prasy upłynął pod znakiem problemów finansowych Ruchu i związanych z tym utrudnień w dystrybucji gazet.

Jak wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, średnia sprzedaż ogółem „Faktu” wyniosła w 2018 roku 237 700 egz. i była niższa o 9,06 proc. niż w 2017 roku. Na drugim miejscu był „Super Express” (ZPR Media) z wynikiem 117 649 egz. (spadek o 8,52 proc.), a na trzecim „Gazeta Wyborcza" (Agora SA) – 94 527 egz. (spadek o 14,80 proc.). Najmniej straciła „Gazeta Podatkowa” – 4,11 proc.; w segmencie zajmuje siódmą pozycję ze średnią sprzedażą na poziomie 23 155 egz.

Najwięcej straciła „Gazeta Polska Codziennie” – 15,57 proc., która miała średnią sprzedaż na poziomie 15 371 egz. 

W grudniu 2018 roku sprzedaż ogółem „Faktu” wyniosła 212 610 egz. i była niższa o 17,96 proc. niż w grudniu 2017 roku. To był największy spadek w zestawieniu. Na drugim miejscu był „Super Express” z wynikiem 116 344 egz. (spadek o 10,92 proc.), na trzecim „Gazeta Wyborcza" – 98 215 egz. (spadek o 10,78 proc.). Najmniej straciła „Parkiet Gazeta Giełdy” (Gremi Media) – 2,63 proc., 3810 egz.

Wpływ na wyniki sprzedaży prasy miały problemy finansowe Ruchu. Zadłużenie spółki wobec wydawców sięga 164 mln zł. W zeszłym roku część dużych wierzycieli, m.in. Bauer i ZPR Media, wypowiedziała Ruchowi umowy długoterminowe. Po kilku tygodniach wznowili współpracę. Ostatnio zgodę na przejęcie Ruchu otrzymał Alior Bank, który jest jednym z największych wierzycieli spółki.

(PD, 06.02.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.