Dział: PRASA

Dodano: Styczeń 29, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Rozmowy o przyszłości" Onetu na łamach "Newsweeka"

Wywiad przeprowadziła redaktor naczelna działu Kultura.onet.pl Katarzyna Janowska wraz z Grzegorzem Jankowiczem z „Tygodnika Powszechnego” (fot. Press)

W tygodniku „Newsweek Polska” (RAS Polska) ukazał się w poniedziałek fragment wywiadu, którego pełna wersja zostanie opublikowana w środę w serwisie Kultura.onet.pl. Materiał powstał w ramach uzupełnienia cyklu wideo Onetu „Rozmowy o przyszłości”.

Rozmowę z prof. Dariuszem Jemielniakiem, kierownikiem katedry Management in Networked and Digital Societes Akademii Leona Koźmińskiego, przeprowadziła redaktor naczelna działu Kultura.onet.pl Katarzyna Janowska wraz z Grzegorzem Jankowiczem, dyrektorem programowym Festiwalu Conrada i redaktorem działu Kultura „Tygodnika Powszechnego”. Nad tytułem wywiadu widnieje napis "»Rozmowy o przyszłości« w Onet.pl".

„Rozmowy o przyszłości” to siedmioodcinkowy program, w którym prowadzący rozmawiali z gośćmi krakowskiego festiwalu literatury. Program miał swoją premierę na początku roku. Kolejne odcinki były dostępne na Onet.pl i Vod.pl.

Janowska wyjaśnia, że pierwotny zamysł polegał na publikacji w formie tekstowej wywiadu z jednego z odcinków „Rozmów o przyszłości”. Ostatecznie postawiono na przeprowadzenie osobnej rozmowy dla „Newsweeka”, która byłaby tematycznie zbliżona do programu Onetu. – Nie powtarzamy kontentu, tylko w ramach cyklu robimy coś ekstra – mówi Janowska. Poinformowała również, że obecnie trwają rozmowy na temat drugiej serii wideo „Rozmów o przyszłości”.

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(PD, 29.01.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Styczeń 30, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Gazeta Wyborcza" ma więcej taśm Kaczyńskiego

"Najważniejsze jest drugie dno tej historii, czyli to, dlaczego Jarosław Kaczyński w ogóle angażuje się w biznes spółki Srebrna" – mówi nam Bianka Mikołajewska, wicenaczelna OKO.press (screen: Youtube.com/Prawo i Sprawiedliwość)

"Gazeta Wyborcza" (Agora) będzie publikować kolejne nagrania z udziałem szefa PiS Jarosława Kaczyńskiego. Wojciech Czuchnowski zapowiada, że następny materiał ukaże się w czwartek.

Pierwszą część nagranych rozmów opublikowano we wtorkowej „GW”, w tekstach autorstwa Wojciecha Czuchnowskiego i Iwony Szpali. Na stronie Wyborcza.pl nagranie udostępniono w całości. Dotyczy ono planowanej przez spółkę Srebrna (kontrolowaną przez ludzi PiS) inwestycji – dwóch wieżowców, które miały stanąć na warszawskiej Woli. Oprócz Kaczyńskiego w rozmowach bierze udział m.in. Grzegorz Jacek Tomaszewski – kuzyn prezesa PiS i prezes spółki Forum - oraz Austriak Gerald Birgfellner – deweloper, który dla Srebrnej przygotowywał inwestycję i, według „GW”, nie otrzymał zapłaty.

– Można odnieść wrażenie, że najważniejszy jest wątek rozliczeń finansowych między Srebrną, Kaczyńskim a austriackim biznesmenem. Tymczasem najważniejsze jest drugie dno tej historii, czyli to, dlaczego Jarosław Kaczyński w ogóle angażuje się w biznes spółki Srebrna – mówi nam Bianka Mikołajewska, wicenaczelna OKO.press. Podkreśla, że prezes PiS nie jest we władzach spółki, a jako szef partii politycznej nie może zajmować się prowadzeniem działalności gospodarczej.

Wojciech Czuchnowski w rozmowie z "Presserwisem" potwierdza, że głównym celem publikacji było właśnie pokazanie, że Kaczyński zajmuje się biznesem, co jest wbrew prawu i ustawie o partiach politycznych. Podobnie sprawę komentuje Marcin Kącki, który był redaktorem prowadzącym wtorkowe wydanie "GW". – Na tych nagraniach Kaczyński nie jawi się jako sprawny menedżer, ale boss, któremu władza służy do zaspokajania partyjnych interesów – podkreśla.

Dziennikarze, z którymi rozmawialiśmy, zwracali uwagę na kilka wątków wymagających wyjaśnienia. Andrzej Stankiewicz z Onetu mówi o roli mecenasa Romana Giertycha. – Mam pewien problem z tym, że głównym źródłem informacji, i tak naprawdę głównym rozgrywającym, jest właśnie Giertych – mówi Stankiewicz. Giertych jest pełnomocnikiem Geralda Birgfellnera. Stankiewicz zauważa, że "GW" pominęła w swoich publikacjach jego sylwetkę.

Jeśli chodzi o źródło taśm, Czuchnowski mówi krótko: "Nie mogę go ujawnić". Odpiera zarzuty, że celowo nie opisał sylwetki Austriaka. – Wspomnieliśmy w kilku zdaniach o jego relacjach rodzinnych z Kaczyńskim. Nie mogliśmy za dużo rozwijać, bo nie było na to miejsca – mówi i zapewnia, że sprawa nie dotyczy Romana Giertycha. – Birgfellner skontaktował się z nami wiele miesięcy temu, jeszcze zanim Giertych został jego pełnomocnikiem – dodaje.

Brak wytłumaczenia pochodzenia taśm "Wyborczej" nie razi Jacka Żakowskiego z "Polityki", według którego to "techniczna sprawa". Żakowski przekonuje też, że taśm Kaczyńskiego nie można porównywać np. z podsłuchami z restauracji Sowa i Przyjaciele. – Wtedy właściciel nagrań podrzucał redakcjom te taśmy, które chciał i kiedy chciał, a one były drukowane bez żadnej weryfikacji. Czuchnowski dokładnie opisuje, o co chodzi w całej sprawie – dodaje Żakowski.

O jedynkowym tekście "GW" głośno było już dzień przed publikacją. Atmosferę podgrzewał Jarosław Kurski, wicenaczelny "GW". Zachęcał, aby po wtorkowy egzemplarz gazety wybrać się z samego rana, gdyż wydawca nie zdążył zwiększyć nakładu, lub wykupić cyfrową prenumeratę.

Po lekturze tekstu część dziennikarzy i polityków komentowało, że sprawa została rozdmuchana. Malwina Dziedzic z tygodnika "Polityka" zwróciła uwagę na Facebooku: "Szum medialny, jaki wczoraj wygenerowano, zaszkodził dzisiejszej publikacji GW. Osłabił jej efekt, bo oczekiwania niesamowicie wywindowano".

Zdanie to podziela Maciej Myśliwiec, medioznawca z agencji doradztwa reklamowego Social Sky. – Była to bardziej strategia marketingowa niż mediowa, która była o tyle ryzykowna, że spowodowała wyższe oczekiwania czytelników – mówi Myśliwiec. Zaznacza, że gazeta osiągnęła jednak zamierzony efekt, gdyż we wtorek trudno było kupić papierowy egzemplarz gazety.

Jarosław Kurski twierdzi, że nie może być mowy o zmianie strategii "Gazety" wobec promowania jej tekstów. – Informacja o naszej publikacji pojawiła się w internecie wcześniej, chociażby z racji tego, że wysłaliśmy pytania do PiS, spółki Srebrna i Pekao SA – mówi wicenaczelny "GW". Dodaje, że podczas opisywania innych afer, jak chociażby sprawy KNF, również sam zapowiadał teksty na Twitterze.

Kurski nie chce mówić, ilu prenumeratorów cyfrowych przybyło dzięki wtorkowej publikacji. – Mogę powiedzieć jedynie, że mamy powody do zadowolenia – podaje.

Zarówno Dominika Bychawska-Siniarska z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, jak i mecenas Maciej Ślusarek z kancelarii prawnej LSW Leśnodorski Ślusarek i Wspólnicy potwierdzają, że dziennikarze mieli prawo opublikować potajemnie nagrane rozmowy, bo przemawiał za tym interes publiczny.

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(IKO, KW, PAZ, 30.01.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.