43 proc. polskich dziennikarzy uwierzyło w postprawdę
81 proc. polskich dziennikarzy spotyka się z fake newsami, a 43 proc. uwierzyło w nieprawdziwą informację w przeciągu ostatniego miesiąca - wynika z badania ARC Rynek i Opinia dla agencji Public Dialog.
Najwięcej dziennikarzy deklaruje, że fake newsy widzi kilka razy w tygodniu (26 proc.), rzadziej niż raz na dwa tygodnie (21 proc.), kilka razy dziennie i raz w tygodniu (po 11 proc.).
91 proc. środowiska uważa, że zjawisko fake news będzie się pogłębiać. Jako główne powody badani zgłaszają: tabloidyzację mediów (67 proc.), chęć podania newsa w pierwszej kolejności (66 proc.), brak czasu na sprawdzenie prezentowanych treści (53 proc.).
Badani dziennikarze deklarują, że informacje najczęściej weryfikują w internecie (67 proc.), poprzez kontakt bezpośredni (63 proc.), z pomocą ekspertów i mediów krajowych (po 54 proc.).
Badanie zostało zrealizowane metodą CATI w dniach 24-28 kwietnia 2017 roku przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. W badaniu wzięło udział 154 dziennikarzy (w tym 70 dziennikarzy prasowych, 28 z portali, 36 z prasy, 13 z radia i 7 z telewizji).
(25.05.2017)