TV Republika próbuje zarabiać  |  FoodCare przegląda rynek  |  Oglądalność programu Marka Czyża w TVP Info  |  Wydawcy gazet lokalnych protestują przeciwko Świrskiemu  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

TV Republika próbuje zarabiać  |  FoodCare przegląda rynek  |  Oglądalność programu Marka Czyża w TVP Info  |  Wydawcy gazet lokalnych protestują przeciwko Świrskiemu  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

TV Republika próbuje zarabiać  |  FoodCare przegląda rynek  |  Oglądalność programu Marka Czyża w TVP Info  |  Wydawcy gazet lokalnych protestują przeciwko Świrskiemu  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 07-08/2021

Kasa za udział w przetargu

W Niemczech agencje reklamowe dostają pieniądze za sam udział w co drugim przetargu. I jeszcze uważają, że to za rzadko

To bardzo nieliczne wyjątki – mówi Andreas Winter-Buerke, dyrektor konsultingu agencji reklamowej Kolle Rebbe, pytany o to, czy jego firma bierze udział w przetargach bez honorarium. Długo się zastanawia, próbując znaleźć jakieś przykłady. – Może ze trzy się znajdą  – stwierdza po chwili.

Agencja z Hamburga jest jedną z najlepszych w Niemczech. Do jej klientów należą m.in. Lufthansa, Audi, Netflix czy browar Krombacher. Kiedyś do klientów Kolle Rebbe należała także Bionade – lemoniada wymyślona w małym rodzinnym browarze w Bawarii. To dla niej właśnie agencja zrobiła wyjątek. – To był bardzo innowacyjny projekt małego rodzinnego browaru. Nie było tam pieniędzy na reklamę i PR. Weszliśmy w to, bo spodobała nam się siła innowacji produktu – mówi Andreas Winter-Buerke. Hamburska agencja związała się z Bionade na 10 lat, a alternatywna lemoniada, która zapoczątkowała nowy trend wśród napojów, okazała się strzałem w dziesiątkę. Stała się więc zyskownym klientem dla agencji.

– Ale jeśli dzisiaj i przy swojej obecnej pozycji na rynku Bionade zaprosiłaby na pitch bez honorarium, zaproszenie wylądowałoby w koszu – stwierdza dyrektor Kolle Rebbe. – Brak choćby symbolicznego wynagrodzenia za pierwszą prezentację nie wróży nic dobrego – dodaje. Może to oznaczać, że pitch nie jest traktowany poważnie przez marketera i w procesie decyzyjnym nie uczestniczą najważniejsi menedżerowie firmy albo zaproszono zbyt dużą liczbę agencji. – Co nic nie kosztuje, jest też nic niewarte – mówi.

W ocenie przetargów Kolle Rebbe kieruje się zasadą „3G” (niem. Gold – złoto, Geld – pieniądze, Glück – szczęście). – Czy możliwa jest dobra kreacja? Czy można na tym zarobić? Czy współpraca przyniesie satysfakcję? – te pytania zadaje sobie Winter-Buerke.

W pitchach bez honorarium nie uczestniczą także inne uznane niemieckie agencje, m.in. Scholz & Friends czy Jung von Matt. – Honorarium za przygotowanie się do udziału w przetargu podkreśla profesjonalizm firm go robiących i powagę samego konkursu. Jest też pierwszym wyrazem uznania dla przyszłego partnera biznesowego – tłumaczy Katja Weber, rzeczniczka prasowa Jung von Matt.

Katarzyna Domagała-Pereira

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.