Wydanie: PRESS 09/2006

Interranking

Internetu używam od 14 lat - w 1992 roku, gdy kończyłem w USA szkołę średnią, zainstalowałem na swoim pierwszym pececie z modemem serwis America Online (AOL). Dzięki modemowi miałem dostęp do popularnych wtedy Bulletin Board Systems (BBS) - jak nazywały się wczesne, lokalne sieci komputerowe, za pomocą których ja i moi rówieśnicy mogliśmy łączyć się ze sobą. BBS-y przypominały trochę dzisiejsze fora, a wokół nich także tworzyły się mini-społeczności. I choć od tamtego czasu sporo się zmieniło, to formuła Internetu pozostaje z grubsza ta sama: informacja, komunikacja i społeczność. Od wielu lat jako stronę startową w swoim komputerze mam ustawioną my.yahoo.com. Mam tu m.in. swoje ulubione źródła informacji ze świata dostarczane dzięki technologii RSS z miejsc takich, jak Agencja Reutera, Associated Press czy najstarsza amerykańska gazeta poświęcona prasie "Editor and Publisher". Dodatkowo mam tu informacje o tym, co grają w kinie Alpine obok mojego starego mieszkania w Nowym Jorku oraz prognozę pogody. Od wiadomości jestem uzależniony. Zagranicznych szukam na: www.nytimes.com, www.wsj.com, www.bbc.co.uk i www.businessweek.com, ale chętnie przeglądam też te z news agregatem news.google.com i www.topix.net. Większość tych witryn odwiedzam zawodowo - od lat pracuję w branży internetowej, więc podpatruję sposób prezentacji informacji, redagowania, wykorzystanie technologii oraz walory społecznościowe. Serwisy BBC cenię za świetne reportaże o świecie i dodatki multimedialne, strony "The New York Times" za innowacyjność, świetne serwisy informacyjne oraz ciekawe formy reklamowe. Na www.gazeta.pl codziennie sprawdzam wiadomości oraz to, co dzieje się w społecznościach. Każdego dnia także odwiedzam, z ciekawości i obowiązku, strony naszej konkurencji: www.onet.pl, www.wp.pl, i www.interia.pl, a także strony serwisów branżowych www.pracuj.pl i www.bankier.pl, które uważam za godne uwagi z racji konsekwentnie realizowanej strategii rozwoju. Codziennie zaglądam na www.techcrunch.com, aby trzymać rękę na pulsie tego, co nowego wśród serwisów i usług, oraz na www.iwantmedia.com, by wiedzieć, co piszą media światowe o Internecie i samych sobie. Sprawdzam także nowości marketingowe na www. clickz.com i www.adage.com - obie te strony mają świetne materiały i doskonale znają branżę. Wiele innych podobnych tematycznie serwisów kopiuje informacje właśnie od nich. Od czterech lat czytam sporo blogów. Do moich ulubionych należą: tedblog.typepad.com, corante.com, pbs.org/mediashift i poynter.org/medianews. Blogi te piszą fachowcy z branży Internetu i mediów - ten ostatni od sześciu lat prowadzi dziennikarz Jim Romenesko - którzy potrafią na różne sprawy spojrzeć krytycznie i pobudzić do myślenia. Często to także tam pojawiają się nowe pomysły i pierwsze jaskółki nowych trendów. Gdy chcę się dowiedzieć czegoś więcej o rzeczach, które mam zamiar kupić, zaglądam na www.epinions.com - sprawdzam tam, jakie doświadczenia mieli z tymi przedmiotami inni. Strona www.cnet.com przydaje się, gdy potrzebuję więcej informacji o gadżetach elektronicznych i komputerach - mam pewność, że na tej stronie sprzęt ten został poddany profesjonalnej ocenie. Z www.amazon.com korzystam, od kiedy rozpoczął działalność w 1995 roku, mam nawet podkładkę pod mysz, którą dostawali pierwsi, nieliczni klienci, wtedy jeszcze tylko wirtualnej księgarni. Same książki coraz częściej kupuję na www.audible.com, która oferuje najnowsze bestsellery w formie audio, dzięki czemu w wolnej chwili mogę ich słuchać na iPodzie. To samo z muzyką, tyle że w sklepie www.iTunes.com nie kupuję płyt, tylko pliki mp3. Przerzucam je do mojego iPoda i mam jak znalazł na długie podróże służbowe lub weekendowe wycieczki rowerowe. Planowanie wypraw poza granice kraju wymaga odwiedzin na forum www. tripadvisor.com oraz poszukiwania noclegów na www.venere.com. Z obu serwisów, poza informacjami o hotelach, mogę dowiedzieć się także tego, co obejrzeć, znaleźć mapy i, co najważniejsze, poznać opinie tych, którzy te miejsca odwiedzili. Jeszcze nigdy na tych opiniach się nie zawiodłem. Porównanie najniższych cen lotów zwykle mam na stronie www.openjet.com, którą uważam za najlepszą i niezawodną. Dla rozrywki oglądam zdjęcia moich przyjaciół i całkiem przypadkowych osób na www.flickr.com. Czasami zaglądam też na www.craigslist.org - pchli targ anonsów społecznościowych. Szczególnie polecam The Best of Craigslist craigslist.org/about/best/all/. Odwiedzam też www.linkedin.com, serwis pozwalający mi być w kontakcie z osobami, z którymi miałem przyjemność studiować i pracować. Trochę z żalem wspominam serwisy, które towarzyszyły mi na co dzień w Nowym Jorku: www.netflix.com - wypożyczalnię filmów DVD przez Internet, która miała największą kolekcję filmów z całego świata (można było tworzyć swoją listę filmów, które chce się zobaczyć), czy www.freshdirect.com - supermarket czynny 24 godziny na dobę, z którego żywność zamówioną na przykład wieczorem otrzymywało się następnego dnia rano. Na szczęście takie serwisy zaczynają też powstawać w Polsce, więc prędzej czy później do któregoś z nich zajrzę. Tomasz Józefacki, dyrektor pionu Internet Agora SA

Tomasz Józefacki

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.