Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 01-02/2016

Warsztat Jacka Kowalczyka

Pisanie bloga jest doświadczeniem tyle ciekawym i pouczającym, co frustrującym.

Redakcja „Press”, prosząc mnie, bym podzielił się doświadczeniem z prowadzenia bloga, postawiła mnie w ten sposób w niezręcznej sytuacji: mam, innymi słowy, ocenić, jak sobie daję radę i dlaczego tak świetnie. Jeśli to ostatnie sformułowanie wywołało w czytelniku jakiś odruch niechęci, to znaczy, że mamy już za sobą pierwsze typowe doświadczenie blogowe – nie każdy i nie zawsze wyczuwa ironię czy żart blogera. A niezrozumienie ironii lub żartu prowadzi do piętrowych nieporozumień, których wyjaśnianie nagle staje się ważniejsze niż temat wpisu.

Mamy więc pierwszy przepis na awanturę: pisz ironicznie, a na pewno zostaniesz źle zrozumiany. Dla mnie jednak ironia jest ważnym składnikiem tekstu – choć tak jak sól w potrawie nie zawsze jest konieczna, często bywa niezbędna. Zatem muszę liczyć się z wywołaniem zamieszania, bo ludzie czytają szybko, nieuważnie, a czasem nawet nie do końca, tak im się spieszy, żeby coś powiedzieć od siebie. W końcu Internet i blogosfera to raj dla niewygadanych, niewysłuchanych i niewyżytych. Każdy uczestnik dowolnego forum masochistycznie wystawia swoje wypowiedzi na chłostę cudzych przekonań, zarazem bezlitośnie (albo i litośnie) smaga innych swoimi poglądami. Co jest o tyle łatwe, że wszystko odbywa się w maskach internetowych nicków, czyli anonimowo.

Rzecz jasna, powyższy akapit to przykład typowego dla blogowych dyskusji niesprawiedliwego uogólniania i trudnego do obrony generalizowania. To kolejny pewny sposób na wywołanie ostrej wymiany zdań: stosuj wielkie kwantyfikatory, mów w imieniu masy i masę atakuj.

Jacek Kowalczyk

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.