Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wspólny podcast Polskiego Radia i TVN 24  |  Carat wygrywa przetarg  |  Serial "Czarne stokrotki" w Canal+  |  Zestawienie kanałów dziecięcych  |  Teleturniej TVP 2 "Tak to leciało!" stracił widzów  |  Dyrektorka TVN WBD dołączy do Netflixa  |  Oglądalność serialu "Krucjata II. Znak bliźniąt" w TVP 2  |  Cykl "Kupuj świadomie" w kanałach TVP  |  Burda Media Polska przedłużyło licencję  |  Prowadząca "Taki tydzień" w radiowej Jedynce  |  Nowy serial SkyShowtime wsparty kampanią  |  Eska.pl prowadzi  |  Najpopularniejsze podcasty w Polsce na Spotify  |  Portal Sądeczanin.info ma nowego naczelnego  |  Przychody branży reklamowej przekroczą bilion dolarów  |  Dentsu Creative  |  Dyrektor w Majaland Polska  |  Verso Media  |  Platforma X udostępnia nowy generator obrazów  |  Scott Trust zatwierdza sprzedaż "The Observer". Strajk dziennikarzy nie przyniósł skutku  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 49 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 01-02/2016

Sposoby dziennika na wpłaty od czytelnika

W słowackim „Denníku N” do budowania ofert prenumeraty zaadaptowano system do analizy zachowań internetowych graczy.

Musieliśmy zapomnieć, jak dzienniki wyglądały pięć lat temu, i zbudować gazetę na nowych podstawach, nowej strukturze kosztów – mówi Tomáš Bella, zastępca redaktora naczelnego „Denníka N”. To najmłodszy słowacki dziennik, a jednocześnie tytuł, o którym od razu było głośno. W „Press” opisywaliśmy jego historię: powstał w lutym 2015 roku, a stworzyli go dziennikarze, którzy odeszli z dziennika „SME” w ramach protestu wobec nowego właściciela. Pomysłodawcą i głównym założycielem „Denníka N” jest Tomáš Bella, który był wicenaczelnym „SME”. A wcześniej założył firmę Piano Media, która wprowadziła na Słowacji, a potem w kolejnych krajach – w tym w Polsce – system płatności za treści w sieci.

Pieniądze na założenie „Denníka N”, ok. 300 tys. euro, redakcja zebrała z darowizn od sponsorów i w ramach crowdfundingu od przyszłych czytelników, którzy kupili prenumeratę, zanim pojawił się pierwszy numer. „Denník N” ukazuje się pięć razy w tygodniu, jego papierowy nakład to ok. 5 tys. egz. Aż 85 proc. dochodów „Denníka N” pochodzi z subskrypcji. – Łatwo jest przestraszyć dziesięć dużych firm, które odmówią dania reklam. Trudniej jest przestraszyć 20 tysięcy różnych ludzi, którzy ci dają 50 lub 100 euro – tak Tomáš Bella uzasadnia oparcie wydania dziennika na wpływach z prenumeraty zamiast na reklamach.

Większość prenumeratorów kupuje jednak nie wydanie papierowe, ale jego wersję cyfrową. Do grudnia ub.r. przynajmniej raz za treści zapłaciło 23 tys. Słowaków. 15,5 tys. z nich jest obecnie prenumeratorami. Aby „Denník N” bilansował się, stałych prenumeratorów musi być ok. 20 tys. – Jesteśmy na dobrej drodze, liczymy, że dojdziemy do tego gdzieś na przełomie 2016 i 2017 roku – zapewnia Bella.

Jakub Mejer

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.