Wydanie: PRESS 12/2013

Kręcą się w sieci

Przykład Polimatów i Abstrachuje.tv pokazuje, że dobry pomysł na program przekłada się na popularność w YouTube – a ta na kontrakty z reklamodawcami

Sposób na Wołoszańskiego

Mając 15 lat, Radosław Kotarski z Krakowa na zlecenie wykonywał strony internetowe. Gdy studiował prawo na Uniwersytecie Jagiellońskim, założył firmę szkoleniową i prowadził zajęcia dla sprzedawców. Studiów wtedy nie ukończył. Później, od 2011 do początku 2013 roku, zajmował się importem towarów z Chin, głównie materiałów reklamowych: smyczy i breloczków. 

Dziś Konarski ma 27 lat, studiuje historię na Uniwersytecie Warszawskim i prowadzi jeden z najpopularniejszych kanałów w YouTube: Polimaty. – „Polimates po grecku znaczy „wiedzieć wiele” – wyjaśnia.

Średnio co tydzień wrzuca do sieci siedmio–dziesięciominutowy odcinek swojego programu, który jest po prostu miniwykładem na dany temat. Polimaty mają w YouTube blisko 200 tys. subskrybentów, a wszystkie filmy wyświetlono 15 mln razy. Najczęściej program ten oglądają osoby w wieku 24–35 lat, 75 proc. z nich to mężczyźni. – Mam też duży, ośmioprocentowy udział osób powyżej 65. roku życia, co jest chyba rekordem w Polsce – zauważa Radosław Kotarski.

Sposób na gimbusa

Do zupełnie innej widowni niż Kotarski adresuje swój kanał w YouTube trzech warszawiaków: Cezary Jóźwik (student finansów i rachunkowości), Rafał Masny (student PR i marketingu medialnego) i Robert Pasut (absolwent politologii) – autorzy Abstrachuje.tv.

– Zauważyliśmy, że mamy dość podobne poczucie humoru i oglądamy głównie rozrywkę z zagranicy. Zastanawialiśmy się, dlaczego nie ma odpowiedników tego rodzaju humoru w Polsce – opowiada Rafał Masny. Tworząc swój program, który prześmiewczo komentuje współczesny język, zachowania, mody, style bycia różnych społeczności, wzorowali się na amerykańskim „Shit Girl Say” obecnym w YouTube. Ich żarty spodobały się wielu polskim użytkownikom YouTube – kanał Abstrachuje.tv subskrybuje ponad 780 tys. użytkowników, a filmy wyświetlono 75 mln razy. Przykładowo: wśród widzów odcinka pt. „Czego nie mówią: Polacy 2” najwięcej było osób w wieku 13–17 lat – 38,8 proc. (21,6 proc. w grupie 18–24 lat, 13,3 proc. w grupie 25–34 lat).

Jóźwik, Masny i Pasut pierwszy odcinek nagrali i opublikowali w YouTube w październiku 2012 roku. Epizod zatytułowali „Co mówią: gimbusy”. Gimbusy, czyli gimnazjaliści. Żartowali sobie z ich zachowania. „Powiedzieliśmy sobie, że jeśli w ciągu tygodnia nie będzie dziesięciu tysięcy wyświetleń, to nie robimy tego dalej, a okazało się, że było trochę więcej” – tłumaczył na jednej z konferencji branżowych Cezary Jóźwik. „Pół miliona było po tygodniu” – dodał Robert Pasut. Filmik został wyświetlony już ponad 3 mln razy. „Mentalne gimbusy w krzywym zwierciadle” – opisali go na YouTube.

 

Maciej Kozielski

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7255 (koszt 2,46 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.