Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 06/2010

Kulturalna trampolina

Przykład Krakowa pokazuje, że inwestycja w kulturę miastom się opłaca. Nie na rok, ale na stałe

Jedynym polskim miastem, które sprawdziło, jaki efekt promocyjny może nieść ze sobą miano Europejskiej Stolicy Kultury, jest Kraków. Pełnił tę funkcję w 2000 roku, jeszcze przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej (wtedy wyróżnione miasta nazywano Europejskimi Miastami Kultury). I od razu z sukcesem: w tym samym roku liczba turystów odwiedzających miasto wzrosła o 20 proc. wobec roku poprzedniego (po raz pierwszy po trzech latach zastoju), wzrósł też znacząco udział wśród nich przybyszów z zagranicy: w 1999 roku stanowili oni 45 proc. gości, w 2000 – już 56 proc.

W grupie odwiedzających miasto 13 proc. skusiły imprezy kulturalne, a 8 proc. – chęć poznania miejscowego folkloru. – Oba te motywy należy łączyć z festiwalem Kraków 2000, czyli imprezami zorganizowanymi przez Kraków jako Europejskie Miasto Kultury – uważa Aleksandra Nalepa z Krakowskiego Biura Festiwalowego. Jej zdaniem także dalszy wzrost liczby turystów – z 3 mln w 2000 roku do 11 mln w 2007 roku i 7 mln w 2008 roku to efekt roku 2000.

Wzrost liczby turystów to jeden z rezultatów, których spodziewają się polskie miasta starające się o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 roku. Będą jednak musiały stoczyć między sobą ostrą walkę, której nie musiała podejmować stolica Małopolski. Kraków otrzymał tytuł Europejskiego Miasta Kultury, gdyż Unia chciała w ten sposób zaakcentować kulturalną przynależność Polski do Europy, a także szczególnie podkreślić symbolikę 2000 roku. W tym wyjątkowym roku funkcję Europejskiego Miasta Kultury pełniło aż dziewięć miast. Kandydaturę Krakowa zgłosił polski minister kultury, działając z upoważnienia rządu i parlamentu.

Choć teraz miasta aspirujące do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury muszą przejść całkiem inną drogę, to w wielu kwestiach mogą skorzystać z krakowskich doświadczeń.

Agnieszka Janas

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.