Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szczegóły przejęcia WBD przez Netflixa. Co z TVN?  |  KRRiT nadal zalega z wypłatami  |  Skutki wprowadzenia przez Google wyszukiwania AI  |  Na polski rynek może powrócić luksusowy miesięcznik  |  Alior Bank rozpoczyna strategiczną współpracę  |  Sprzedaż miesięczników poradnikowych dla kobiet  |  Wyniki TVN w paśmie "Kuchennych rewolucji"  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Plany Polsatu odnośnie seriali  |  Wyniki oglądalności serialu paradokumentalnego "Dlaczego ja?"  |  Grupa RMF wprowadziła odsłuch newsów  |  Prezenter dołącza do zespołu Radia Rekord  |  Nowy wideopodcast w Radiu Zet  |  Netto Polska wybierze agencję  |  Samsung planuje przetarg  |  Sieć dyskontów Lidl Polska startuje  |  Meta zawiera umowy na wykorzystanie przez AI materiałów mediowych  |  "The New York Times" i "Chicago Tribune" pozywają Perplexity za naruszanie praw autorskich  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 31 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 06/2010

Dajemy sygnał

Z przewodniczącym jury Grand Press Photo 2010 Finbarrem O’Reillym rozmawia Renata Gluza

Podczas obrad jury Grand Press Photo powtarzał Pan, że stara się walczyć ze stereotypami w fotografii prasowej. Lecz Zdjęcie Roku wielu fotoreporterów uzna zapewne za dość stereotypowe.

W jakim sensie?

Ot, typowy polski obrazek, który można zobaczyć w pierwszej lepszej wsi czy miasteczku.

Nie znam oczywiście historii polskiej fotografii prasowej, lecz wśród ponad czterech tysięcy zdjęć zgłoszonych do Grand Press Photo jakoś nie dostrzegłem innych tego typu fotografii. Na ich tle ta wybrana przeze mnie bardzo się wybijała. To nie jest to proste, łatwe zdjęcie, jak można by sądzić na pierwszy rzut oka. To skomplikowany, przemyślany obraz; wiele się na nim dzieje, jeśli chodzi o kompozycję, plany, nastrój.

Co w nim jest takiego silnego?

Zacznijmy od owych stereotypów. Jak słyszałem, Górny Śląsk wciąż kojarzy się wam z kolorami czarnym i szarym, brudem, kopalniami i hutami, ludźmi ciężko pracującymi, ale też tracącymi pracę, żyjącymi dziś wręcz w biedzie, bez widoków na przyszłość, bez nadziei. I to jest na Zdjęciu Roku – ale na drugim planie. Ten stereotyp, że tak powiem, reprezentuje ów brudny, zniszczony budynek, w którym zapewne nie mieszkają ludzie bogaci. Spróbujmy sobie wyobrazić samo zdjęcie tego budynku i pustej ulicy – wtedy wielu powie: „Tak, to jest właśnie Śląsk”. Lecz na Zdjęciu Roku przed owym domem mamy eksplozję kolorów i nastrój kompletnie niepasujący do jego depresyjnego wyglądu. Coś z innej bajki. Każdy profesjonalny fotograf, nawet nie wiedząc, gdzie to zdjęcie powstało, dostrzega ten kontrast na planach pierwszym i drugim. Kiedy polscy jurorzy wyjaśnili mi, że to chodzi o procesję w Boże Ciało i skąd te kwiaty, czyli że to tylko moment, jaki zdarza się w życiu tych ludzi – zdjęcie wydało mi się jeszcze mocniejsze. Bo zostało zrobione przeciwko codziennemu postrzeganiu Ślązaków; pokazuje piękną dla nich chwilę, z której oni potrafią korzystać. Autor tego zdjęcia każe nam spojrzeć na znaną sytuację w inny sposób.

Renata Gluza

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.