Telewizja Polska chce wprowadzić zmiany w kanałach  |  Od początku maja Ruch bez prasy  |  Wyniki słuchalności w pierwszym kwartale. RMF FM, Radio Zet, Trójka  |  Kto poprowadzi opolski festiwal w TVP?  |  Przejście z Radia Złote Przeboje do Radia Szczecin  |  Studio Besta zwiększyło przychody  |  Asta-Net i Pilot WP z nowymi kanałami  |  Siatkówka w naziemnych kanałach Polsatu  |  Towarzystwo Dziennikarskie: "Media lokalne nie miały decydującego wpływu"  |  PKO BP prowadzi rozpoznanie  |  Agencja Tears of Joy  |  Malta Tourism Authority poszukuje  |  Alphabet będzie płacić rodzinie Murdochów  |  Arnaud Lagardere pozwany o sprzeniewierzenie funduszy spółki  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizja Polska chce wprowadzić zmiany w kanałach  |  Od początku maja Ruch bez prasy  |  Wyniki słuchalności w pierwszym kwartale. RMF FM, Radio Zet, Trójka  |  Kto poprowadzi opolski festiwal w TVP?  |  Przejście z Radia Złote Przeboje do Radia Szczecin  |  Studio Besta zwiększyło przychody  |  Asta-Net i Pilot WP z nowymi kanałami  |  Siatkówka w naziemnych kanałach Polsatu  |  Towarzystwo Dziennikarskie: "Media lokalne nie miały decydującego wpływu"  |  PKO BP prowadzi rozpoznanie  |  Agencja Tears of Joy  |  Malta Tourism Authority poszukuje  |  Alphabet będzie płacić rodzinie Murdochów  |  Arnaud Lagardere pozwany o sprzeniewierzenie funduszy spółki  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizja Polska chce wprowadzić zmiany w kanałach  |  Od początku maja Ruch bez prasy  |  Wyniki słuchalności w pierwszym kwartale. RMF FM, Radio Zet, Trójka  |  Kto poprowadzi opolski festiwal w TVP?  |  Przejście z Radia Złote Przeboje do Radia Szczecin  |  Studio Besta zwiększyło przychody  |  Asta-Net i Pilot WP z nowymi kanałami  |  Siatkówka w naziemnych kanałach Polsatu  |  Towarzystwo Dziennikarskie: "Media lokalne nie miały decydującego wpływu"  |  PKO BP prowadzi rozpoznanie  |  Agencja Tears of Joy  |  Malta Tourism Authority poszukuje  |  Alphabet będzie płacić rodzinie Murdochów  |  Arnaud Lagardere pozwany o sprzeniewierzenie funduszy spółki  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 43 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 11-12/2023

Zostaw to dla siebie

Zasady tajemnicy dziennikarskiej pozostają dla dziennikarzy tajemnicą

Kwestia tajemnicy dziennikarskiej pojawiła się ostatnio podczas debaty o europejskim akcie wolności mediów European Media Freedom Act (EMFA), który w założeniu ma zapewnić mediom niezależność od władzy i grup kapitałowych.

Poszczególne kraje Wspólnoty mają odmienne problemy w mediach i zasady działania, dla których znalezienie wspólnego mianownika jest niezwykle trudne. Kością niezgody stał się m.in. zapis art. 4 EMFA, który reguluje sprawy ingerencji wymiaru sprawiedliwości w materiały przygotowywane przez dziennikarzy.

KOLIZJA Z POLSKIM PRAWEM

Mec. Jacek Wojtaś, prawnik Izby Wydawców Prasy, ocenia: – Zgodnie z propozycją Rady Europy zawartą w artykule 4 projektu EMFA organa ścigania mogłyby ingerować w materiały dziennikarskie, które dotyczą przestępstw zagrożonych maksymalną karą pozbawienia wolności powyżej trzech lat. To oznacza zgodę na faktyczną inwigilację dziennikarzy i drastyczne osłabienie instytucji tajemnicy dziennikarskiej, bo katalog przestępstw spełniających te kryteria jest bardzo długi. Przyjęcie tej regulacji oznaczałoby potężną kolizję z polskim prawem, w którym tajemnica dziennikarska ma potężną ochronę, porównywalną chyba tylko z tajemnicą spowiedzi.

Zdaniem dr. Michała Zaremby z Katedry Prawa Mediów Uniwersytetu Warszawskiego propozycja Rady Europy jest zrozumiała z punktu widzenia państw Unii w sposób szczególny zagrożonych terroryzmem. – Na przykład Francji, w której środowiska potencjalnie wspierające terroryzm są relatywnie liczne. Rozumiem, że władze tego kraju uznały, że zapewnienie bezpieczeństwa jest ważniejsze od ochrony materiałów dziennikarskich i osobowych źródeł informacji – stwierdza Zaremba.

Jan Fusiecki

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.