Większościowy udziałowiec Brand24  |  Lista dziennikarzy, których skusiła TVP  |  Jankowski dostał autorski program w TV Republika  |  Dyrektor Instytutu Książki  |  Oglądalność "The Voice Kids" w TVP 2  |  Canal+ Domo kontynuuje program Dowbor  |  Stacje radiowe na majówkę  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  "MasterChef Nastolatki"  |  Serial "Zakładnicy" w Polsat Box Go  |  Golf Channel Polska nadaje już jako Golf Zone  |  Program Fundacji Polsat  |  Telepolis.pl wyprzedził  |  Naziemny ViDoc TV wprowadza  |  Ruszył casting do programu "Piłkarki"  |  Mint Media wygrywa  |  DLF współpracuje  |  Wzmocnienie zespołu PR Wills Integrated  |  Faworyt do przejęcia The Telegraph  |  Dwaj rosyjscy dziennikarze aresztowani za współpracę z kanałem Nawalnego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Większościowy udziałowiec Brand24  |  Lista dziennikarzy, których skusiła TVP  |  Jankowski dostał autorski program w TV Republika  |  Dyrektor Instytutu Książki  |  Oglądalność "The Voice Kids" w TVP 2  |  Canal+ Domo kontynuuje program Dowbor  |  Stacje radiowe na majówkę  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  "MasterChef Nastolatki"  |  Serial "Zakładnicy" w Polsat Box Go  |  Golf Channel Polska nadaje już jako Golf Zone  |  Program Fundacji Polsat  |  Telepolis.pl wyprzedził  |  Naziemny ViDoc TV wprowadza  |  Ruszył casting do programu "Piłkarki"  |  Mint Media wygrywa  |  DLF współpracuje  |  Wzmocnienie zespołu PR Wills Integrated  |  Faworyt do przejęcia The Telegraph  |  Dwaj rosyjscy dziennikarze aresztowani za współpracę z kanałem Nawalnego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Większościowy udziałowiec Brand24  |  Lista dziennikarzy, których skusiła TVP  |  Jankowski dostał autorski program w TV Republika  |  Dyrektor Instytutu Książki  |  Oglądalność "The Voice Kids" w TVP 2  |  Canal+ Domo kontynuuje program Dowbor  |  Stacje radiowe na majówkę  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  "MasterChef Nastolatki"  |  Serial "Zakładnicy" w Polsat Box Go  |  Golf Channel Polska nadaje już jako Golf Zone  |  Program Fundacji Polsat  |  Telepolis.pl wyprzedził  |  Naziemny ViDoc TV wprowadza  |  Ruszył casting do programu "Piłkarki"  |  Mint Media wygrywa  |  DLF współpracuje  |  Wzmocnienie zespołu PR Wills Integrated  |  Faworyt do przejęcia The Telegraph  |  Dwaj rosyjscy dziennikarze aresztowani za współpracę z kanałem Nawalnego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Wydanie: PRESS 11-12/2023

Wrzuceni do jednej puszki

Pandoragate. Problemy youtuberów odbiły się czkawką mediom tradycyjnym

Koniec milczenia, odsłaniamy prawdę o polskim YouTube i czasach, gdy podrywanie 13–14-latek było normą” – pisze 24 września br. na platformie X Jakub Wątor, redaktor prowadzący Magazynu Spider’s Web+. Pod swoim postem umieszcza link do wywiadu wideo z instagramerką Aleksandrą Adamczyk, znaną jako Olciak93. Podczas 39-minutowej rozmowy 24-latka opowiada, jak wyglądała jej relacja z youtuberem Stuu, kiedy miała zaledwie 14 lat.

Porusza temat szantaży emocjonalnych i podrywania nieletnich dziewczynek przez rozpoznawalnych polskich twórców wideo w sieci. W materiale pojawiają się screeny fragmentów korespondencji z youtuberem, którą prowadziła na facebookowym Messengerze. Potwierdzają jej wersję.

Stuu, o którym opowiada Aleksandra Adamczyk, to właściwie Stuart Alexander Kluz-Burton, brytyjski influencer tworzący głównie w języku polskim. Przed laty (w 2020 roku zawiesił działalność) był jednym z najpopularniejszych twórców na polskim YouTubie. Jego główny kanał miał 4,26 mln subskrypcji.

Początkowo udostępniał w sieci zabawne filmiki i skecze, parodie serialu „Szkoła”, pranki oraz wyzwania. Z jego inicjatywy w 2019 roku powstał Team X, którego członkowie wspólnie zamieszkiwali ekskluzywny dom, tworząc w nim treści na social media.

Stuu współpracował z wieloma markami, pojawiał się w tradycyjnych mediach, a jego kariera pozwoliła mu nawet na dubbingowanie kinowych produkcji animowanych: „Emotki” (Columbia Pictures / Sony Pictures Animation) oraz „Sing” (Universal Pictures). Był również współwłaścicielem agencji Spotlight zajmującej się marketingiem influencerskim.

Jak w rozmowie z Wątorem wyjaśniała Olciak93, czuła się zaszczycona, że mimo jej młodego wieku interesuje się nią ktoś tak popularny. „Po prostu uważałam to wtedy za zaszczyt, że youtuber, popularna osoba mi takie rzeczy pisze, albo że o zdjęcia prosi. 13-letnia ja tak myślałam, teraz już uważam troszeczkę inaczej” – stwierdziła.

Temat przed wyborami parlamentarnymi nabrał wymiaru politycznego. Do sprawy odnieśli się m.in. Donald Tusk, Szymon Hołownia, Zbigniew Ziobro czy Mateusz Morawiecki, który napisał na X: „Musimy chronić nasze dzieci w internecie!”.

Prokuratura Okręgowa w Warszawie na polecenie Prokuratora Generalnego wszczęła z urzędu postępowanie w sprawie seksualnego wykorzystania osób małoletnich w środowisku youtuberów.

Piotr Zieliński

Aby przeczytać cały artykuł:

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.