Republika i wPolsce24 mają więcej reklamodawców. Karnowscy przebijają Sakiewicza
Reklamy w Republice i wPolsce24 sprzedaje Polsat Media (screen: wPolsce24)
W czerwcu w stacji Republika emitowano spoty 74 firm, sześciu więcej niż w maju. Stacja zarządzana przez Tomasza Sakiewicza nadal ma mniej reklamodawców niż konkurencyjna wPolsce24.
Jak wynika z danych Nielsen Media, do których dotarł "Presserwis", w stacji wPolsce24 w czerwcu kampanie wykupiło 116 klientów, o 15 więcej niż miesiąc wcześniej. Dla porównania kablowo-satelitarny TVN 24 miał w czerwcu 285 reklamodawców – o 25 więcej niż miesiąc wcześniej.
Główni reklamodawcy Republiki i wPolsce24
Republika i wPolsce24 są dostępne za pośrednictwem satelity, operatorów kablowych i naziemnie na ósmym multipleksie.
Czytaj też: Republika zbiera datki od widzów na inne konto. KPRM chce zwrotu dotacji od fundacji
W czerwcu wśród dużych, niepowiązanych z Republiką reklamodawców byli m.in.: telezakupy Mango (Grupa Polsat Plus), BB Trade Estonia OÜ (właściciel marki Zondacrypto, giełdy kryptowalut), Urząd Miasta Chełm, firma kurierska Inpost, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Perła Browary Lubelskie, Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego i Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego. Marszałkami tych województw są: Łukasz Smółka, Władysław Ortyl i Jarosław Stawiarski (wszyscy z Prawa i Sprawiedliwości).
Natomiast w stacji wPolsce24 wśród dużych reklamodawców znaleźli się: Mango, firma farmaceutyczna Aflofarm, Kompania Piwowarska, hipermarket Kaufland, producent samochodów Renault, dyskont Aldi oraz producent leków i środków higieny osobistej Reckitt Benckiser.
Według Nielsen Media Republika uzyskała w pierwszym półroczu średnio 6,18 proc. udziału w grupie ogólnej 4+ wobec 3,14 proc. rok wcześniej (od lipca 2024 kanał nadaje na MUX 8), a wPolsce24 – 1,27 proc. (rok do roku wzrost z 0,35 proc.; do 1 września 2024 w miejscu wPolsce24 nadawał kanał Telewizja wPolsce.pl, ale nie był on dostępny naziemnie). W grupie komercyjnej 16-59 Republika zanotowała 3,23 proc. (wzrost z 1,73 proc.), a wPolsce24 – 0,66 proc. (wzrost z 0,18 proc.).
Część firm wycofała się z reklam w Republice
Reklamy w Republice i wPolsce24 sprzedaje Polsat Media. W lipcu najdroższe spoty według cennika Republiki kosztują 9,6 tys. zł (do 11,2 tys. zł w czerwcu), a w stacji wPolsce24 – 2,6 tys. zł (bez zmian). W przypadku mniejszych stacji ważniejsza od sprzedaży cennikowej jest sprzedaż pakietowa, czyli obejmująca wiele stacji i różne grupy odbiorców.
Czytaj też: Konfederacja chce likwidacji abonamentu RTV i TVP Info. "Podważy fundament misji"
Część firm, np. Ikea czy mBank, wycofała się z reklam w Republice około półtora roku temu, po wypowiedziach m.in. publicysty Marka Króla o tym, że imigrantom należy "założyć chipy, tak jak się pieskom zakłada" oraz że "tańsze jest jeszcze numery na lewej ręce wytatuować, wtedy łatwo się ich znajdzie".
Pod koniec stycznia 2025 roku Jerzy Owsiak – prezes Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – ogłosił, że WOŚP nie będzie już współpracować z firmami reklamującymi się w Republice. W trakcie konferencji prasowej powiedział, że był atakowany przez tę stację, masowo hejtowany przez jej widzów w mediach społecznościowych i że grożono mu śmiercią. Stwierdził także, że Republika odmówiła wyemitowania reklamy jednego z klientów, bo spot nawiązywał do finału WOŚP. Po wypowiedzi Owsiaka z reklamowania w Republice wycofali się m.in. producent słodyczy Wawel i firma OLeofarm.
Czytaj też: Pluszowy krzyż Republiki. Dziennikarze niechętnie przyznają, że powinno się ją wpuszczać
(MNIE, 16.07.2025)










