YouTube zmienia zasady liczenia widzów. Wprowadza podział na trzy kategorie
Zmiana zasad liczenia widzów ma wpłynąć na poprawę jakości prezentowanych na YouTubie materiałów (fot. Christian Weidiger/Unsplash)
YouTube zmienia zasady liczenia widzów. Platforma rezygnuje z dotychczasowego wskaźnika "powracających widzów", który przez lata był podstawą statystyk dla twórców i reklamodawców.
YouTube wprowadza podział widzów na trzy kategorie, które mają precyzyjniej pokazywać, kto naprawdę tworzy społeczność kanału.
Czytaj też: "Super Express" z formatem wideo, w którym dyskutują ze sobą politycy
Te grupy to:
- nowi widzowie (new viewers) – użytkownicy, którzy po raz pierwszy odwiedzają kanał we wskazanym okresie;
- okazjonalni widzowie (casual viewers) – użytkownicy, którzy oglądali treści w okresie od jednego do pięciu miesięcy w ostatnim roku, lecz robią to nieregularnie;
- oraz stali widzowie (regular viewers) – czyli tacy, którzy wracali do kanału przez co najmniej sześć miesięcy w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Ta ostatnia grupa uznawana jest przez YouTube za najbardziej zaangażowaną i lojalną.
Zdaniem Borysa Marushchaka, performance managera z agencji Harbingers, zmiana wprowadzona przez YouTube pozwoli twórcom i marketerom precyzyjniej ocenić lojalność widowni. – Dzięki nowym segmentom łatwiej zidentyfikować, czy kanał rzeczywiście buduje trwałą społeczność, czy tylko notuje krótkotrwałe wzrosty zasięgu. Dla firm i marek to cenna informacja przy wyborze partnerów do współpracy oraz przy ocenie wartości kanału – komentuje ekspert.
Czytaj też: Transfery w mediach w pierwszej połowie 2025 roku. Kto odszedł, a kto przejął stery?
(PAR, 09.07.2025)










