IMM i Demagog: Trzaskowski "medialnym zwycięzcą" wyborów prezydenckich

Statystyczna osoba mogła się zetknąć z informacjami na temat Trzaskowskiego prawie 400 razy (fot. materiały prasowe)
Z analizy Instytutu Monitorowania Mediów i Stowarzyszenia Demagog wynika, że Rafał Trzaskowski był nieznacznie częściej obecny w mediach niż Karol Nawrocki w trakcie całej kampanii prezydenckiej (15 stycznia – 1 czerwca).
W tym okresie publikacje na temat prezydenta Warszawy i kandydata Koalicji Obywatelskiej wygenerowały zasięg 12,7 mld potencjalnych kontaktów z przekazem, wobec 12,1 mld w przypadku Karola Nawrockiego popieranego przez Prawo i Sprawiedliwość.
Jak wyjaśniają analitycy, oznacza to, że statystyczna osoba mogła się zetknąć z informacjami na temat Trzaskowskiego prawie 400 razy. Dla porównania informacje dotyczące Nawrockiego docierały do użytkowników 380 razy.
Warto podkreślić, że Karol Nawrocki był bardziej medialny w maju, gdy przekazy na jego temat osiągnęły wynik 6,2 mld kontaktów, to o 300 mln więcej niż treści na temat jego kontrkandydata. IMM zwraca jednak uwagę, że duża część treści dotyczących prezydenta elekta odnosiła się m.in. do afery mieszkaniowej. Aż 26 proc. materiałów medialnych poświęconych Nawrockiemu w tym okresie nawiązywało do tej sprawy. Rekordowe zasięgi obaj kandydaci osiągnęli tydzień po pierwszej turze wyborów, kiedy odbyła się debata telewizyjna i rozmowy ze Sławomirem Mentzenem na YouTubie.
Podczas całej kampanii Karol Nawrocki był częściej obecny w telewizji (4,9 mld kontaktów z przekazem) i radiu (3,5 mld), natomiast Rafał Trzaskowski dominował w mediach społecznościowych (2,8 mld wobec 1,6 mld kontaktów).
Analitycy Stowarzyszenia Demagog zwracają uwagę, że obaj kandydaci nie stronili od wypowiedzi wprowadzających w błąd. Trzaskowski mijał się z faktami w kwestiach dotyczących inwestycji, polityki mieszkaniowej i działań rządu PiS. Z kolei Nawrocki powielał manipulacyjne informacje związane z migracją, m.in. dotyczące liczby nielegalnych imigrantów i działalności Centrów Integracji Cudzoziemców.
Czytaj też: Po wygranej Nawrockiego niepewność co do mediów publicznych. "Pozostaną w likwidacji"
(KAP, 06.06.2025)
