Pytamy dyrektora The Independent o to, jak walczyć o odbiorców z użyciem AI

Christian Broughton pełni funkcję dyrektora generalnego "The Independent" od lata 2023 roku (fot. materiały prasowe)
– Dzięki nowemu serwisowi Bulletin.news, zawierającemu streszczenia naszych materiałów, osiągamy duży wzrost ruchu i zaangażowania odbiorców – twierdzi w rozmowie z "Presserwisem" Christian Broughton, dyrektor generalny "The Independent", z którym rozmawialiśmy przy okazji zeszłotygodniowego Światowego Kongresu Mediów Informacyjnych w Krakowie.
Na jednej z sesji podczas kongresu Broughton przedstawił uruchomiony na początku kwietnia serwis Bulletin.news, prezentujący streszczenia materiałów redakcji "The Independent". Jak tłumaczył nam Broughton, najważniejsze wnioski z wybranego artykułu w formie podpunktów wybiera sztuczna inteligencja, a konkretnie narzędzie Google Gemini AI. Zespół około 5-7 redaktorów newsowych odpowiada potem za zatwierdzenie takiego materiału. To również redaktorzy decydują, które treści trafią do serwisu.
Czytaj też: Jak dziennikarze śledczy "The New York Times" korzystają ze sztucznej inteligencji
Przykładowo na Bulletin.news w poranek 12 maja można było przeczytać w kilku punktach o tym, że prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski zgodził się spotkać z Władimirem Putinem w Turcji. W serwisie pojawiły się też streszczenia newsów dotyczących m.in. polityki brytyjskiej, kultury, lifestyle’u i sportu.
– Bulletin.news cieszy się już bardzo dużym zainteresowaniem – twierdzi Christian Broughton. – Po ponad miesiącu od uruchomienia serwisu widzimy już, że generuje on duży wzrost ruchu i zaangażowania odbiorców – opowiada, nie podając jednak danych.
Dyrektor generalny "The Independent" zdradził, że redakcja w najbliższych tygodniach uruchomi rejestrację do serwisu, by zbierać informacje dotyczące użytkowników, w tym ich preferencji tematycznych.
– To ułatwi nam wprowadzenie personalizacji treści na Bulletin.news, a także uzyskanie informacji, dzięki którym będzie można wysyłać powiadomienia o naszych podcastach czy innych formatach w tematach interesujących odbiorców – tłumaczy dyrektor generalny Broughton i dodaje, że wydawnictwo nie podjęło jeszcze decyzji, czy docelowo dostęp do Bulletin.news pozostanie bezpłatny.
Czytaj też: Wydawcy apelują o pilne uregulowanie stosowania sztucznej inteligencji na terenie Unii
Serwis ze streszczeniami wybranych materiałów "The Independent" to jedna z dwóch nowości wprowadzonych w ostatnich tygodniach przez redakcję. Na początku kwietnia stworzono również dział Independent Studio, odpowiedzialny za przygotowywanie materiałów wideo, podcastów i newsletterów. W ramach nowej inicjatywy uruchomiono np. kanał na YouTubie poświęcony piłce nożnej, prowadzony przez dyrektora kreatywnego "The Independent" Adama Clery’ego.
Co oprócz eksperymentowania z nowymi formatami i serwisami stoi za sukcesem "The Independent" – tytułu, który według badania Ipsos Iris w listopadzie 2024 roku miał 19,6 mln odbiorców miesięcznie, co dało mu pozycję największej newsowej marki cyfrowej w Wielkiej Brytanii?
Jak twierdzi Christian Broughton, u podstawy strategii wydawnictwa Independent Media stoi dostosowywanie treści do potrzeb odbiorców, a także rozwijanie serwisów o tematyce innej niż newsowa. Pod marką The Independent funkcjonują m.in. serwisy poświęcone piłce nożnej, samochodom elektrycznym, podróżom czy zdrowiu. Ważnym obszarem rozwoju według Broughtona jest także e-commerce oraz działalność wydawnicza w Stanach Zjednoczonych. W październiku 2024 roku, na miesiąc przed wyborami prezydenckimi, The Independent był piątą największą gazetą cyfrową w USA.
Czytaj też: Sztuczna inteligencja wspomoże PAP w tworzeniu materiałów multimedialnych
Jak zaznacza Broughton, zainteresowanie treściami "The Independent" w USA sprawiło, że wydawnictwo zainwestowało także w rozwój na amerykańskim rynku serwisów poświęconych m.in. podróżom i finansom. Koncern planuje także rozwijanie w Stanach Zjednoczonych najnowszych produktów, czyli Bulletin.news i Independent Studio.
Redakcja "The Independent" w 2016 roku zrezygnowała z papierowego wydania dziennika i od tej pory publikuje treści wyłącznie w sieci.
Czytaj też: RASP: 1/3 treści powstaje ze wsparciem narzędzi AI w redakcyjnym CMS
(MZD, 19.05.2025)
