KE wstępnie ocenia, że repozytorium reklam TikToka narusza akt o usługach cyfrowych

TikTok ma teraz możliwość skorzystania z prawa do obrony (fot. materiały prasowe)
Komisja Europejska poinformowała platformę TikTok o swojej wstępnej opinii, że przedsiębiorstwo nie wypełnia obowiązku opublikowania repozytorium reklam wynikającego z aktu o usługach cyfrowych.
Jak wyjaśniają w przesłanej do mediów informacji prasowej przedstawiciele KE, repozytorium reklam ma kluczowe znaczenie dla naukowców i społeczeństwa obywatelskiego w zakresie wykrywania scamów reklamowych, kampanii zagrożeń hybrydowych, a także skoordynowanych operacji informacyjnych i fałszywych reklam, w tym w kontekście wyborów.
Czytaj też: GroupM: Polska już wdrożyła nowy model operacyjny. Termin rebrandingu nie jest znany
Według ustaleń KE TikTok nie dostarcza niezbędnych informacji na temat treści reklam, użytkowników, do których reklamy te są skierowane, ani na temat tego, kto zapłacił za reklamy. Ponadto repozytorium reklam TikToka nie pozwala na kompleksowe wyszukiwanie reklam na podstawie tych informacji.
W przesłanym "Presserwisowi" oświadczeniu Piotr Żaczko, communication manager TikTokCE, wyjaśnia, że TikTok analizuje wstępne ustalenia Komisji. "Choć popieramy cele regulacji i nieustannie udoskonalamy nasze narzędzia zapewniające transparentność reklam, nie zgadzamy się z niektórymi interpretacjami Komisji oraz podkreślamy też, że wytyczne przekazywane są w formie wstępnych ustaleń, a nie jasnych, publicznych wytycznych" – pisze Żaczko.
Żaczko zwraca uwagę, że wcześniej powstał raport "Full Disclosure", przygotowany przez Mozillę oraz CheckFirst, który oceniał narzędzia transparentności reklam 11 największych platform technologicznych. W raporcie zauważono, że TikTok opracował stosunkowo solidne repozytorium i interfejs API, chociaż, podobnie jak inne platformy, wciąż stoi przed wyzwaniami wymagającymi dalszych usprawnień.
Czytaj też: Platige Image z nagrodą Golden Cube za filmowy zwiastun "Wiedźmina 4"
TikTok ma teraz możliwość skorzystania z prawa do obrony poprzez zbadanie dokumentów znajdujących się w aktach dochodzenia i poprzez udzielenie pisemnej odpowiedzi na wstępne ustalenia komisji. Równolegle prowadzone będą konsultacje z Europejską Radą ds. Usług Cyfrowych.
Formalne postępowanie w celu oceny, czy TikTok mógł naruszyć akt o usługach cyfrowych, rozpoczęło się w lutym ub.r. Oprócz przejrzystości reklam wszczęcie postępowania objęło również negatywne skutki wynikające z projektowania systemów algorytmicznych TikToka i zapewnienie wysokiego poziomu prywatności. W grudniu 2024 roku komisja wszczęła również formalne postępowanie przeciwko TikTokowi w sprawie zarządzania ryzykiem związanym z wyborami i dyskursem obywatelskim.
Czytaj też: Jaki brief, taka kampania. Marcin Kalkhoff dla Press.pl o kandydatach na prezydenta
(KAP, 16.05.2025)
