KRRiT ujawniła dokładną strukturę właścicielską spółki Telewizja Republika

Dotychczas spółka podawała tylko, kto ma np. powyżej 5 proc. kapitału zakładowego, ale bez informacji, ile akcji dokładnie posiada (fot. Jakub Kaczmarczyk/PAP)
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w decyzji koncesyjnej dla kanału Republika Plus ujawniła strukturę akcjonariatu spółki Telewizja Republika, nadawcy m.in. naziemnej Republiki. Większość akcji mają spółki związane z Tomaszem Sakiewiczem.
Dotychczas spółka podawała tylko, kto ma np. powyżej 5 proc. kapitału zakładowego, ale bez informacji, ile dokładnie akcji posiada. KRRiT zacytowała wyciąg struktury akcjonariatu z Domu Maklerskiego Navigator.
Tomasz Sakiewicz sam ma ponad 16 proc.
Okazuje się, że 23,2 proc. akcji ma Słowo Niezależne (wydawca powiązanego z Republiką serwisu Niezalezna.pl; wspólnicy spółki to Tomasz Sakiewicz, prezes i redaktor naczelny Republiki, oraz spółka Srebrna, będąca własnością Instytutu im. Lecha Kaczyńskiego), 20,8 proc. ma Niezależne Wydawnictwo Polskie (wydawca powiązanej ze stacją "Gazety Polskiej"; wśród wspólników jest Sakiewicz), a 16,1 proc. ma Tomasz Sakiewicz.
Czytaj też: Oglądalność programu publicystycznego "Klub Republiki". Klarenbach prowadzącym
Kolejne 11,6 proc. akcji posiada sama spółka Telewizja Republika, 1,8 proc. – Konrad Jażownik, 1,3 proc. – spółka Financo, 1,2 proc. Jarosław Olek i 1,2 proc. Andrzej Hajderek. Pozostałe akcje należą do drobnych akcjonariuszy. To stan na 17 marca 2025 roku.
W marcu 2025 roku KRRiT zgodziła się na zmianę nazwy Telewizja Republika na Republika i profilu z uniwersalnego na informacyjno-publicystyczny (na stronie KRRiT zmiana w koncesji datowana jest na 26 marca 2025 roku).
Z kolei w ubiegłym tygodniu Krajowa Rada przyznała koncesję satelitarną spółce Telewizja Republika na kanał Republika Plus o profilu uniwersalnym. Republika Plus to kanał, który nadaje już od sierpnia 2024 roku. Nadawca używał takiej nazwy, choć formalnie wykorzystywał dla tego kanału koncesję satelitarną o nazwie Telewizja Republika. Tą koncesją przed wygraniem konkursu na miejsce na MUX 8 posługiwał się główny kanał (dostał koncesję naziemną). Oznacza to, że na obu koncesjach, zarówno naziemnej, jak i satelitarnej, nadaje obecnie informacyjno-publicystyczna Republika. Republika Plus pozostawała bez koncesji, więc aby móc nadal funkcjonować, musiała uzyskać nową.
Plany na kanał Republika Plus
Z koncesji Republiki Plus wynika, że stacja ma mieć charakter uniwersalny. Nadawca zaplanował następujące rodzaje programów i ich minimalny udział procentowy w tygodniowym czasie nadawania w godz. 6-23: audycje informacyjne (10 proc.), publicystyczne (20 proc.), filmy fabularne (1 proc.), dokument (5 proc.), filmy animowane (5 proc.), audycje edukacyjne (5 proc.) i poradnicze (10 proc.), programy o tematyce religijnej (10 proc.), dla dzieci i młodzieży (5 proc.) oraz spektakle teatralne i inne formy udramatyzowane (1 proc.).
Czytaj też: Internetowe Radio Republika rusza z pasmem porannym. Wśród prowadzących Anna Popek
W ofercie mają znaleźć się np. premierowe odcinki programów: historyczno-podróżniczego "Za Siódmą Górą" i interwencyjnego "Na pomoc". Część tytułów ma być nadawana wspólnie z główną anteną Republiki, np. serwis informacyjny "Dzisiaj".
Kto będzie sprzedawał reklamy w Republice Plus? Czy będzie to Polsat Media, jak w przypadku głównego kanału? Tomasz Sakiewicz informuje, że jeszcze tego nie wiadomo, a – jak podkreśla – wiele zależy od propozycji Polsatu.
Przypomnijmy, że 9 kwietnia Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o odmowie udzielenia koncesji na nadawanie kanału Polska24 (Polskie Wolne Media z grupy MWE Networks) na MUX 8. Miejsce na tym multipleksie dostały natomiast Republika i wPolsce24. Sąd zauważył wtedy m.in., że opinia ekonomiczno-finansowa dotycząca spółki Telewizji Republika świadczy o jej złej sytuacji ekonomicznej, a darowizny, które zasilają budżet Republiki, nie są pewnymi przychodami, świadczącymi o przyszłej płynności finansowej spółki. Wyrok nie jest prawomocny.
Czytaj też: Dziennikarze TVP Info w kampanii wizerunkowej swojego kanału
(MNIE, 28.04.2025)
