Marketing i reklama liderami w korzystaniu z usług freelancerów  |  Były prezes Alior Banku pomoże  |  GPW może wznowić obrót akcjami Red Carpet Media Group  |  Oglądalność serialu "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  "Wzgórze psów" zadebiutuje w Netflixie  |  Stabilna widownia "Gliniarzy" w Polsacie  |  Ruszyła sprzedaż aukcyjna w aplikacji TVP Sport  |  Magdalena Cielecka w nowym serialu Max Original  |  Internetowy Silver TV rozbudowuje ofertę  |  NASK rozpoczął wydawanie czasopisma  |  Centrum im. Adama Smitha: "Polska gospodarka traciła 70 mld zł rocznie"  |  Ruszyła agencja reklamowa  |  Fabryka Marketingu wygrywa  |  Polska kampania Filtron na zagranicznych rynkach  |  The Reel Friends  |  Matea Gold odchodzi z "The Washington Post" do kierowania oddziałem "The New York Times"  |  Rupert Murdoch przegrywa walkę o kształt sukcesji z dziećmi  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Marketing i reklama liderami w korzystaniu z usług freelancerów  |  Były prezes Alior Banku pomoże  |  GPW może wznowić obrót akcjami Red Carpet Media Group  |  Oglądalność serialu "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  "Wzgórze psów" zadebiutuje w Netflixie  |  Stabilna widownia "Gliniarzy" w Polsacie  |  Ruszyła sprzedaż aukcyjna w aplikacji TVP Sport  |  Magdalena Cielecka w nowym serialu Max Original  |  Internetowy Silver TV rozbudowuje ofertę  |  NASK rozpoczął wydawanie czasopisma  |  Centrum im. Adama Smitha: "Polska gospodarka traciła 70 mld zł rocznie"  |  Ruszyła agencja reklamowa  |  Fabryka Marketingu wygrywa  |  Polska kampania Filtron na zagranicznych rynkach  |  The Reel Friends  |  Matea Gold odchodzi z "The Washington Post" do kierowania oddziałem "The New York Times"  |  Rupert Murdoch przegrywa walkę o kształt sukcesji z dziećmi  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Marketing i reklama liderami w korzystaniu z usług freelancerów  |  Były prezes Alior Banku pomoże  |  GPW może wznowić obrót akcjami Red Carpet Media Group  |  Oglądalność serialu "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  "Wzgórze psów" zadebiutuje w Netflixie  |  Stabilna widownia "Gliniarzy" w Polsacie  |  Ruszyła sprzedaż aukcyjna w aplikacji TVP Sport  |  Magdalena Cielecka w nowym serialu Max Original  |  Internetowy Silver TV rozbudowuje ofertę  |  NASK rozpoczął wydawanie czasopisma  |  Centrum im. Adama Smitha: "Polska gospodarka traciła 70 mld zł rocznie"  |  Ruszyła agencja reklamowa  |  Fabryka Marketingu wygrywa  |  Polska kampania Filtron na zagranicznych rynkach  |  The Reel Friends  |  Matea Gold odchodzi z "The Washington Post" do kierowania oddziałem "The New York Times"  |  Rupert Murdoch przegrywa walkę o kształt sukcesji z dziećmi  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: książki

Dział: INTERNET

Dodano: Październik 22, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Z Legimi znikają tytuły kolejnych wydawców. Spółka w tydzień została przeceniona o połowę

Na zamkniętej grupie facebookowej "Problemy z Legimi", zrzeszającej ponad 480 osób, przeważają głosy oburzenia (screen: legimi.pl)

W tydzień spółka Legimi została przeceniona na giełdzie o 50 proc. Platforma oferująca dostęp do e-booków i audiobooków w modelu subskrypcyjnym musi mierzyć się z kolejnymi problemami. Współpracę z nią zawiesiła należąca do Empiku spółka Virtualo – reprezentująca ponad 300 wydawców.

Od tygodnia notowane na rynku New Connect akcje Legimi przeceniane są codziennie o kilka lub kilkanaście procent. W poniedziałek 14 października kosztowały 65,5 zł, a tydzień później, na zamknięcie notowań – 32,6 zł. W tym czasie kapitalizacja firmy ze 106 mln zł spadła do 52,8 mln zł. Najwięcej akcji Legimi ma Wirtualna Polska Media SA (31,4 proc.) oraz jej założyciele – Mikołaj Małaczyński (22,2 proc.) i Mateusz Frukacz (20 proc.).

Z platformy Legimi znikają książki wielu wydawców

Powodem gigantycznej przeceny jest fakt, że spółka ma problem z wydawcami książek, których elektroniczne wersje udostępnia swoim abonentom.

Czytaj też: Ruszył portal Xyz.pl Grzegorza Nawackiego. Od początku ma hojnych sponsorów

Jednocześnie 22 października firma wprowadziła zmiany w swoim cenniku. Za dostęp do jednej  książki z nowo utworzonego „Katalogu Klubowego” trzeba zapłacić 14,99 zł. Dotychczas abonenci mogli czytać do woli w ramach jednej opłaty miesięcznej (49,99 zł). To oburza klientów, którzy w mediach społecznościowych zapowiadają m.in. skierowanie sprawy do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Legimi wprowadzane zmiany w ofercie tłumaczy nowelizację prawa autorskiego. 

Z platformy znikają jednak książki wielu wydawców. W piątek 18 października współpracę z Legimi zawiesiło ponad 300 wydawnictw reprezentowanych przez Virtualo (m.in. Wydawnictwo Albatros, Wydawnictwo Poznańskie, W.A.B., Wydawnictwo Marginesy).

Virtualo z listą 12 pytań do Legimi

Prezeska Virtualo Anna Winnicka tłumaczy w oświadczeniu, że zawiesza współpracę z Legimi "do czasu wyjaśnienia wszystkich wątpliwości". Chodzi o "brak transparentności w komunikacji związanej z faktycznym wykorzystaniem audiobooków i ebooków".

Czytaj też: Tomasz Raczek kończy współpracę z Kanałem Zero, ale z YouTube'a nie rezygnuje

– Po pojawieniu się w przestrzeni publicznej informacji dotyczących nieprawidłowości w rozliczeniach kanału bibliotecznego otrzymaliśmy liczne zapytania i prośby od wydawców o potwierdzenie poprawności rozliczeń ze spółką Legimi – mówi "Presserwisowi" Winnicka.

Dodaje, że 17 października jej firma skierowało do Legimi listę 12 pytań dotyczących sposobu rozliczania wydawców dystrybuowanych przez Virtualo w kanałach innych niż kanał komercyjny – mowa o rozliczeniach w bibliotekach publicznych, bibliotekach zakładowych, sprzedaży B2B oraz sprzedaży poprzez operatorów telekomunikacyjnych.

– Do tej pory nie uzyskaliśmy odpowiedzi. Jednocześnie zapewniliśmy wydawców, że Virtualo nie uzgadniało z Legimi żadnych odrębnych zasad rozliczania sprzedaży w tych kanałach – zaznacza Winnicka.

"Rynek książki pozostał gęstą dżunglą"

W ub. tygodniu z oferty bibliotecznej Legimi zniknęły tytuły wydawców reprezentowanych przez Platformę Dystrybucyjną Wydawnictw (PDW). Jej przedstawiciele zarzucają platformie m.in. udostępnianie książek w kanale bibliotecznym także podmiotom komercyjnym oraz raportowanie niepełnych rozliczeń sprzedaży.

Czytaj też: TVP Info będzie produkować formaty wideo do internetu. Treści również na YouTube

Chodzi o takich wydawców, jak m.in. Czarna Owca, Wydawnictwo Literackie, Rebis, Media Rodzina, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wydawnictwo Czarne, Albatros i Świat Książki.

Z obecności na platformie Legimi już całkowicie zrezygnowało wydawnictwo Nasza Księgarnia. 

W dyskusji dotyczącej Legimi głos zabrała także zrzeszająca pisarzy Unia Literacka. "Kiedy e-booki lub audiobooki zaczynają być udostępniane w usługach abonamentowych, rozliczenia stają się jeszcze bardziej nieprzejrzyste. Lub w ogóle ich nie ma. To kolejny argument, by stworzyć system raportowania i monitorowania sprzedaży książek – drukowanych i cyfrowych, kupowanych na własność bądź konsumowanych abonamentowo. Specjalne jednostki od lat monitorują sprzedaż i nakłady prasy, sprzedaż biletów w kinach czy płyt, a rynek książki pozostał gęstą dżunglą, w której najlepiej czują się drapieżniki" – napisano w oświadczeniu.

Czytaj też: Paulina Chylewska i Diana Rudnik wśród laureatów Telekamer

(MZD, GK, 22.10.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.