Udział w rynku stacji telewizyjnych w listopadzie  |  Nowy paid social & partnerships director w Salestube  |  Przejście z "Panoramy" do "19.30"  |  Spadła średnia widownia programu "Rolnik szuka żony"  |  Oglądalność "The Voice of Poland"  |  "Forbes" w trzecim kwartale ze spadkiem sprzedaży  |  Szef Forsal.pl  |  "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji  |  W TVP ruszyła ogólnopolska kampania  |  Grupa Eurozet z rozwiązaniem One Audio  |  Kanał TV Okazje poszerzył zasięg  |  Dsk wypromuje  |  VML Poland z obsługą  |  Małopolska poszukuje agencji  |  Michael Rowland po 15 latach przestanie prowadzić program śniadaniowy ABC News  |  Australia z kolejnym projektem przeciwko Big Techom  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Udział w rynku stacji telewizyjnych w listopadzie  |  Nowy paid social & partnerships director w Salestube  |  Przejście z "Panoramy" do "19.30"  |  Spadła średnia widownia programu "Rolnik szuka żony"  |  Oglądalność "The Voice of Poland"  |  "Forbes" w trzecim kwartale ze spadkiem sprzedaży  |  Szef Forsal.pl  |  "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji  |  W TVP ruszyła ogólnopolska kampania  |  Grupa Eurozet z rozwiązaniem One Audio  |  Kanał TV Okazje poszerzył zasięg  |  Dsk wypromuje  |  VML Poland z obsługą  |  Małopolska poszukuje agencji  |  Michael Rowland po 15 latach przestanie prowadzić program śniadaniowy ABC News  |  Australia z kolejnym projektem przeciwko Big Techom  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Udział w rynku stacji telewizyjnych w listopadzie  |  Nowy paid social & partnerships director w Salestube  |  Przejście z "Panoramy" do "19.30"  |  Spadła średnia widownia programu "Rolnik szuka żony"  |  Oglądalność "The Voice of Poland"  |  "Forbes" w trzecim kwartale ze spadkiem sprzedaży  |  Szef Forsal.pl  |  "Polityka" zwiększa liczbę subskrypcji  |  W TVP ruszyła ogólnopolska kampania  |  Grupa Eurozet z rozwiązaniem One Audio  |  Kanał TV Okazje poszerzył zasięg  |  Dsk wypromuje  |  VML Poland z obsługą  |  Małopolska poszukuje agencji  |  Michael Rowland po 15 latach przestanie prowadzić program śniadaniowy ABC News  |  Australia z kolejnym projektem przeciwko Big Techom  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Marzec 26, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Pierwsza edycja Weryfikatonu. Demagog i dziennikarze zweryfikowali wypowiedzi polityków

Pierwsze miejsce w pierwszym polskim Weryfikatonie zajął zespół złożony z dziennikarzy i studentów (fot: Tomasz Sikora/MSH)

Zespół Check Mates – złożony z dziennikarzy Gazeta.pl, Thomson Reuters i studentów uniwersytetów Gdańskiego i Jagiellońskiego – wygrał pierwszy Weryfikaton. To impreza, w trakcie której weryfikowane są wypowiedzi polityków, z zasadami podobnymi do hackathonu. Weekendową imprezę zorganizowało stowarzyszenie Demagog.

Grupa Check Mates, składająca się z dziennikarzy – Julii Panicz z redakcji Gazeta.pl i Vasylyny Golovny z Thomson Reuters – oraz studentów Wiktorii Kot z Uniwersytetu Gdańskiego i Marcina Fica z Uniwersytetu Jagiellońskiego wykazała się nie tylko wysokim poziomem zaangażowania, ale również prawidłową weryfikacją wypowiedzi polityków.

Pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce

Na drugim miejscu znalazł się zespół Check Them Out, czyli studentki z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Na miejscu trzecim imprezę skończył zespół z redakcji Śląska Opinia – Sebastian Pypłacz, Magdalena Kwaśniok i Natalia Baron. Dodatkowo decyzją jury dwa zespoły zostały wyróżnione.

Czytaj też: Onet o kulisach w RMF FM, ale część dziennikarzy stacji uważa, że to tekst "kłamliwy"

Wysokie miejsca oznaczały nagrody – za pierwszą pozycję zwycięski zespół otrzymał 10 tys. zł, za drugą – 7,5 tys. zł. Trzecie miejsce było warte 5 tys. zł. 

Weryfikaton, czyli przedwyborczy maraton weryfikowania wypowiedzi polityków, został zorganizowany w Polsce po raz pierwszy. W wydarzeniu udział wzięli dziennikarze z 19 redakcji oraz studenci dziennikarstwa z całej Polski. Uczestnicy przygotowali 75 analiz wypowiedzi polityków.

– Nasz Weryfikaton był pierwszym tego typu wydarzeniem w Polsce. Angażowanie mediów zarówno lokalnych, jak i ogólnopolskich w inicjatywy fact-checkingowe jest szczególnie istotne w okresie okołowyborczym – to czas debat i rozmów o kwestiach nam najbliższych, czyli sprawach lokalnych. Zależy nam na zwiększeniu dostępu do wiarygodnych informacji zarówno na poziomie ogólnopolskim, jak i lokalnym – mówi Aleksy Szymkiewicz, organizator Weryfikatonu i analityk ze Stowarzyszenia Demagog.

Niezwykle istotna walka z dezinformacją

Wydarzenie opierało się na formule hackathonu i zostało podzielone na trzy etapy. W pierwszej części zespoły przeprowadzały monitoring mediów w celu wyszukania treści do sprawdzenia. Na kolejnym etapie grupy analizowały wypowiedzi poszczególnych kandydatów, jednocześnie pogłębiając wiedzę z zakresu fact-checkingu. W końcowej części uczestnicy przygotowali 75 artykułów analizujących słowa poszczególnych polityków, które zostały zweryfikowane przez fact-checkerów ze Stowarzyszenia Demagog.

Czytaj też: Maciej Świrski ukarał likwidatora TVP Daniela Gorgosza za nieudzielanie mu informacji

Efekty pracy uczestników oceniało jury, w skład którego wchodzili: Wojciech Szacki z Polityka Insight, Marcin Czajkowski z Magazynu PISMO, Szymon Osowski, prezes Watchdog Polska, Anna Górnicka z Outriders, Natalia Żaba z Google News Initiative oraz Małgorzata Kilian-Grzegorczyk, prezeska Stowarzyszenia Demagog.

– Walka z dezinformacją przed wyborami samorządowymi jest niezwykle istotna, ponieważ obywatele muszą mieć pewność, że informacje, na podstawie których podejmują decyzje wyborcze, są rzetelne i prawdziwe – komentuje prezeska Stowarzyszenia Demagog Małgorzata Kilian-Grzegorczyk. – Chcieliśmy sprawdzić jak największą liczbę wypowiedzi lokalnych polityków, a także zachęcić dziennikarzy biorących udział w imprezie do tego, aby po zakończeniu wydarzenia równie często zwracali uwagę na to, co mówią politycy.

Czytaj też: Agata Bachanek i Roman Czejarek gospodarzami nowego programu w TVP Info

(PAR, 26.03.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.