Dział: INTERNET

Dodano: Grudzień 07, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKIK: Subskrypcje Amazona niekorzystne dla klientów

Dostawcy usług cyfrowych nie będą mogli podnosić opłat subskrypcyjnych bez zgody użytkowników (fot. UOKiK)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że Amazon wykorzystywał swoją silną pozycję, by jednostronnie zmieniać ceny subskrypcji. Zdaniem UOKiK taka praktyka jest niekorzystna dla klientów i stawki nie powinny ich obowiązywać.

UOKiK przyjrzał się regulaminom subskrypcji usług dostępnych w ramach pakietów: Amazon Prime oraz Amazon Prime Video. W obowiązujących umowach spółki Amazon EU i Amazon Digital UK stosowały m.in. procedury, które umożliwiały jednostronną zmianę cen od nowego okresu subskrypcyjnego. Tego typu warunek jest krzywdzący dla klientów, którzy do swojego konta przypisali kartę płatniczą, a operator przyznał sobie prawo do automatycznego pobrania opłaty w nowej wysokości na kolejny okres subskrypcji.

Zdaniem Prezesa UOKiK w takich przypadkach istotne warunki, w tym przede wszystkim zmieniona cena usługi, nie powinny wiązać konsumentów, jeżeli nie wyrażą świadomej zgody na przedłużenie subskrypcji na nowych warunkach.

- Od lat postulujemy, by warunki umowne uczciwie regulowały obowiązki stron umowy. W przypadku zyskujących na popularności usług subskrypcji konsumenci ufają usługodawcy i powierzają swoje dane z karty płatniczej, by regularnie móc korzystać z dostępu i opłacać swoje zobowiązania - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Nie znaczy to, że od tego momentu operatorzy mogą bez ich zgody pobierać opłaty wyższe niż te, na które wcześniej konsumenci się zdecydowali.

Zakwestionowane praktyki nie uwzględniały i nie zabezpieczały w wystarczający sposób interesów konsumentów jako słabszej strony umowy. W ocenie prezesa UOKiK nowa cena lub inne nowe istotne warunki umowy mogą być wprowadzone od kolejnego okresu subskrypcyjnego tylko za uprzednią zgodą konsumenta.

– Nie ma czegoś takiego jak „milcząca zgoda” konsumenta w przypadku przedłużania subskrypcji na kolejne miesiące przy zmienionych stawkach. W sytuacji zmiany ceny nie wystarczy sam fakt poinformowania z wyprzedzeniem o zmianie cenników - dodaje Chróstny. - Konsument musi mieć możliwość akceptacji nowej ceny usługi, w ramach której podejmie świadomą decyzję o ewentualnym przedłużeniu trwania umowy na zmienionych warunkach.

Od dziś Amazon EU i Amazon Digital UK będą wysyłać do swoich obecnych klientów zawiadomienie, że postanowienia dotyczące zmian warunków umownych, a także inne zakwestionowane klauzule nie będą wobec nich stosowane. Podobne postępowania UOKiK prowadzi wobec: Apple, Disney+, Google (z YouTube Premium), HBO Max, Microsoft (z GamePass), Netflixa i Sony (z PlayStation Plus).

Według raportu „Finanse Polaków w czasach postpandemicznych” BlueMedia w 2022 roku 40 proc. Polaków korzystało z dostępu do filmów i seriali w ramach usług subskrypcji. Według Raportu „SubskrypcjePL” Digital Poland 2021 statystyczny Polak korzystał z 5,7 subskrypcji, podczas gdy rok wcześniej – z 3,9.

(PAR, 07.12.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.