Lista dziennikarzy, których skusiła TVP  |  Jankowski dostał autorski program w TV Republika  |  Dyrektor Instytutu Książki  |  Oglądalność "The Voice Kids" w TVP 2  |  Canal+ Domo kontynuuje program Dowbor  |  Stacje radiowe na majówkę  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  "MasterChef Nastolatki"  |  Serial "Zakładnicy" w Polsat Box Go  |  Golf Channel Polska nadaje już jako Golf Zone  |  Program Fundacji Polsat  |  Telepolis.pl wyprzedził  |  Naziemny ViDoc TV wprowadza  |  Ruszył casting do programu "Piłkarki"  |  Mint Media wygrywa  |  DLF współpracuje  |  Wzmocnienie zespołu PR Wills Integrated  |  Faworyt do przejęcia The Telegraph  |  Dwaj rosyjscy dziennikarze aresztowani za współpracę z kanałem Nawalnego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Lista dziennikarzy, których skusiła TVP  |  Jankowski dostał autorski program w TV Republika  |  Dyrektor Instytutu Książki  |  Oglądalność "The Voice Kids" w TVP 2  |  Canal+ Domo kontynuuje program Dowbor  |  Stacje radiowe na majówkę  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  "MasterChef Nastolatki"  |  Serial "Zakładnicy" w Polsat Box Go  |  Golf Channel Polska nadaje już jako Golf Zone  |  Program Fundacji Polsat  |  Telepolis.pl wyprzedził  |  Naziemny ViDoc TV wprowadza  |  Ruszył casting do programu "Piłkarki"  |  Mint Media wygrywa  |  DLF współpracuje  |  Wzmocnienie zespołu PR Wills Integrated  |  Faworyt do przejęcia The Telegraph  |  Dwaj rosyjscy dziennikarze aresztowani za współpracę z kanałem Nawalnego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Lista dziennikarzy, których skusiła TVP  |  Jankowski dostał autorski program w TV Republika  |  Dyrektor Instytutu Książki  |  Oglądalność "The Voice Kids" w TVP 2  |  Canal+ Domo kontynuuje program Dowbor  |  Stacje radiowe na majówkę  |  Zestawienie serwisów sportowych  |  "MasterChef Nastolatki"  |  Serial "Zakładnicy" w Polsat Box Go  |  Golf Channel Polska nadaje już jako Golf Zone  |  Program Fundacji Polsat  |  Telepolis.pl wyprzedził  |  Naziemny ViDoc TV wprowadza  |  Ruszył casting do programu "Piłkarki"  |  Mint Media wygrywa  |  DLF współpracuje  |  Wzmocnienie zespołu PR Wills Integrated  |  Faworyt do przejęcia The Telegraph  |  Dwaj rosyjscy dziennikarze aresztowani za współpracę z kanałem Nawalnego  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Listopad 18, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Potrzebna większa ochrona twórców". Naukowcy przygotowali raport na zlecenie PE

Anna Misiewicz, prawniczka Stowarzyszenia Autorów ZAiKS: – Prawo unijne powinno skuteczniej chronić europejski sektor kreatywny przed drenażem ze strony wielkich platform (fot. Unsplash.com/Guillaume Périgois)

Francuscy naukowcy na zlecenie Komisji Prawnej Parlamentu Europejskiego przygotowali raport poświęcony tzw. buy-outom, czyli umowom wykupu praw autorskich przez podmioty korzystające z pracy twórców. Z jego lektury wynika główny wniosek: prawo unijne powinno lepiej chronić autorów i kompozytorów.

– Raport potwierdza masowe wykorzystywanie klauzul buy-out opartych na prawie amerykańskim i to nawet pomiędzy europejskimi podmiotami, w celu ominięcia klauzul chroniących twórców – mówi "Presserwisowi" Anna Misiewicz, prawniczka Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Drenaż ze strony wielkich platform

Z raportu przygotowanego przez dział badawczy CEIPI Uniwersytetu w Strasburgu wynika, że palącym problemem dla unijnych twórców są dziś umowy typu buy-out. Praktykowane m.in. przez serwisy VoD, jak Netflix czy HBO Max, stacje telewizyjne i radiowe oraz producentów gier. Sprowadzają się do jednego: twórcom podsuwa się do podpisu umowę o zaakceptowanie pełnego wykupu praw autorskich za jednorazową opłatą i zrzeczenie się przychodów z eksploatacji. To oznacza brak tantiem dla twórców oraz ich spadkobierców. Umowy typu buy-out często praktykowane są przez amerykańskie wytwórnie filmowe i muzyczne. Więcej o tym zjawisku pisaliśmy pod koniec października.

Czytaj też: Parlament Europejski zobowiązuje firmy Big Tech do wyraźnego oznaczania reklam politycznych

W zaprezentowanym przed europosłami raporcie francuskich badaczy wezwano m.in. do przyjęcia rozwiązań prawnych na szczeblu Unii Europejskiej, aby zapewnić skuteczne wdrożenie zasad ochronnych dyrektywy DSM z 2019 roku w sprawie odpowiedniego i proporcjonalnego wynagrodzenia dla twórców. A to jest coraz trudniejsze z uwagi na omijanie tych regulacji przez pozaeuropejskich gigantów technologicznych, którzy narzucają amerykańskie przepisy i jurysdykcję w swoich umowach.

– Wnioski są jasne – prawo unijne powinno skuteczniej chronić europejski sektor kreatywny przed drenażem ze strony wielkich platform. Samo literalne wdrożenie przepisów dyrektywy DSM nie daje wystarczających narzędzi, żeby sprzeciwić się tym praktykom – zaznacza Anna Misiewicz

Jej zdaniem potrzebne są praktyczniejsze rozwiązania, takie jak wprowadzone we Francji, gdzie umowy oparte na buy-outach wykluczają producenta z niektórych źródeł finansowania i nie pozwalają na uznanie zamówionego w taki sposób utworu audiowizualnego za utwór europejski, które za odpowiednie kwoty platformy są zobowiązane udostępniać.

Potrzebne są skoordynowane działania UE

Anna Misiewicz dodaje, że jeśli podobne praktyczne rozwiązania nie zaistnieją w innych krajach, może być konieczna interwencja w przepisy prawa prywatnego międzynarodowego i uznanie twórców i wykonawców za słabsze strony umowy, którym nie można narzucać negatywnych zagranicznych klauzul umownych.

Czytaj też: YouTube i TikTok do 30 listopada muszą poinformować UE o metodach ochrony dzieci w internecie

– Polska ciągle nie wdrożyła dyrektywy DSM. Nadal stoi przed możliwością wdrożenia praktycznych i skutecznych przepisów ograniczających skutki buy-outów. Liczymy w tej sprawie na szybki, ale konstruktywny proces legislacyjny uwzględniający stanowisko środowisk kreatywnych i chroniący polską kulturę – mówi Misiewicz.

Jak podkreślają autorzy raportu wykonanego na zlecenie Parlamentu Europejskiego, potrzebne są skoordynowane działania ze strony UE, by podźwignąć sektor kreatywny po trudnym dla twórców okresie pandemii. Z cytowanego w raporcie sondażu z 2020 roku wynika, że aż ponad 30 proc. europejskich artystów straciło w tamtym okresie ponad trzy czwarte swoich dotychczasowych zarobków. A to tylko ułatwia dużym platformom dyktowanie warunków, także w zakresie wykupu praw autorskich.

Czytaj też: Law and Justice. PiS w serwisie X tłumaczy na angielski Kaczyńskiego i bieżące przekazy dnia

(MZD, 18.11.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.