Pisowscy propagandyści znaleźli winnych porażki  |  MOL Polska rozpoczyna  |  Media publiczne drenują rynek komercyjny  |  Dział sprzedaży bezpośredniej Grupy Eurozet  |  Najlepiej sprzedające się tygodniki w 2023 roku  |  Reklamy w TVP przy meczach Polaków  |  Streaming i telewizja kablowa zwiększyły udziały  |  "Magazyn Ekspresu Reporterów"  |  Warszawski reporter Radia Zet  |  Nowy layout serwisu Polskieradio24.pl  |  Watchdog Polska chce monitorować kampanie samorządowców  |  Kinesso  |  iTaxi nowym klientem  |  That One Agency zdobyła  |  DAZN we Francji zatrudnił byłego dyrektora Canal+  |  Radio Swoboda uznane w Rosji za "organizację niepożądaną"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Pisowscy propagandyści znaleźli winnych porażki  |  MOL Polska rozpoczyna  |  Media publiczne drenują rynek komercyjny  |  Dział sprzedaży bezpośredniej Grupy Eurozet  |  Najlepiej sprzedające się tygodniki w 2023 roku  |  Reklamy w TVP przy meczach Polaków  |  Streaming i telewizja kablowa zwiększyły udziały  |  "Magazyn Ekspresu Reporterów"  |  Warszawski reporter Radia Zet  |  Nowy layout serwisu Polskieradio24.pl  |  Watchdog Polska chce monitorować kampanie samorządowców  |  Kinesso  |  iTaxi nowym klientem  |  That One Agency zdobyła  |  DAZN we Francji zatrudnił byłego dyrektora Canal+  |  Radio Swoboda uznane w Rosji za "organizację niepożądaną"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Pisowscy propagandyści znaleźli winnych porażki  |  MOL Polska rozpoczyna  |  Media publiczne drenują rynek komercyjny  |  Dział sprzedaży bezpośredniej Grupy Eurozet  |  Najlepiej sprzedające się tygodniki w 2023 roku  |  Reklamy w TVP przy meczach Polaków  |  Streaming i telewizja kablowa zwiększyły udziały  |  "Magazyn Ekspresu Reporterów"  |  Warszawski reporter Radia Zet  |  Nowy layout serwisu Polskieradio24.pl  |  Watchdog Polska chce monitorować kampanie samorządowców  |  Kinesso  |  iTaxi nowym klientem  |  That One Agency zdobyła  |  DAZN we Francji zatrudnił byłego dyrektora Canal+  |  Radio Swoboda uznane w Rosji za "organizację niepożądaną"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: telewizja

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 08, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Lokalne oddziały TVP dostają z centrali gotowe propagandowe materiały. Nie protestują

Obligatoryjny materiał z TVP pojawił się na wszystkich antenach regionalnych (fot. PAR)

"Zwiększenie finansowania służby zdrowia i poprawa jakości opieki w szpitalach. To drugi punkt programu Prawa i Sprawiedliwości" – tak rozpoczęły się 5 września główne wydania wszystkich programów informacyjnych regionalnych ośrodków TVP. Wyborczy przekaz był obowiązkowym materiałem nadesłanym z Warszawy.

Na ten "zbieg okoliczności" zwrócił uwagę Piotr Żytnicki, wicenaczelny "Gazety Wyborczej" w Poznaniu. Na Twitterze zamieścił montaż z różnych anten TVP 3. "Prezenterzy regionalnych programów informacyjnych TVP – zamiast lokalnych wiadomości – czytają ten sam propagandowy tekst chwalący PiS. Takie dostali polecenie i tak jest od wielu dni" – napisał.

"Ofensywa programowa PiS" obowiązkowa

Szybko ustaliliśmy, że autorem zarówno wprowadzenia, jak i całego telewizyjnego materiału jest Kamil Trzaska z TVP Info. Już wcześniej dał się poznać z materiałów propagandowych. To on na przykład stworzył wielokrotnie wyśmiewany felietonik krytykujący Krystynę Jandę za wpis w mediach społecznościowych ze stycznia 2022 roku.

Czytaj też: Dyrektor TAI po publikacji Onetu poszedł na urlop i oddał się do dyspozycji prezesa TVP

Materiał o "ofensywie programowej PiS" został przekazany jako obowiązkowy do emisji, wydawcy lokalnych dzienników nie mieli prawa go zdjąć. Jak informują nas pracownicy jednego z oddziałów telewizji regionalnej, to nie pierwszy taki narzucony materiał i każdy z nich musi zostać wyemitowany. Z gabinetów Telewizyjnej Agencji Informacyjnej (szefem jest Michał Adamczyk, który wczoraj oddał się do dyspozycji prezesa TVP w związku z aferą opisaną przez Onet), poprzez kierownictwo TVP Info (wicedyrektorem TAI ds. TVP Info jest Samuel Pereira) materiały takie lądują bezpośrednio u szefów ośrodków lokalnych.

W oddziałach terenowych TVP są wściekli na takie "obligi" także z innego powodu: – To dla nas także problem finansowy. Warszawa zabiera nam w ten sposób pieniądze. Emisja centralnego materiału oznacza mniej czasu na nasze własne produkcje, za które nam płacą – mówi dziennikarka TVP 3 z wieloletnim stażem.

Żytnicki jako pierwszy zainteresował się tym tematem. Obejrzał regionalne programy informacyjne od 26 sierpnia do 5 września. – Codziennie leci w regionalnych programach materiał z centrali chwalący PiS – zauważa.

"Zasady zostały dawno złamane"

– Telewizje regionalne mają informować na tematy związane z funkcjonowaniem regionów, funkcjonowaniem społecznym, kulturalnym, ekonomicznym, politycznym. Ba, ośrodki regionalne powinny też nadawać programy, które będą dawały głos przedstawicielom różnych partii politycznych. Ale to misja niezrealizowana – zaznacza prof. Krystyna Doktorowicz z Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego.

Czytaj też: Drugi sezon serialu dokumentalnego "Reset" w TVP ogląda mniej widzów niż pierwszy

– Po prostu postanowiono w gremiach politycznych, niezwiązanych nawet w ogóle bezpośrednio z zarządem Telewizji Polskiej, że wszelkie środki są do wykorzystania i te ośrodki będą również wykorzystane do celów propagandowych.

Komentując przymusowe nasycanie regionalnych programów informacyjnych ogólnopolskimi treściami, stwierdza wprost: – Nie taka miała być koncepcja działania ośrodków terenowych telewizji. Ośrodki terenowe to nie jest filia telewizji centralnej, programu pierwszego czy drugiego lub filia TVP Info w regionie. Nie, to są ośrodki, które mają zajmować się sprawami regionalnymi – mówi profesorka.

I dodaje: – Niestety, to tylko teoria. Tych założeń już w ogóle się nie przestrzega. Zasady zostały dawno złamane.

Czytaj też: Katarzyna Włodkowska broni się, że chroni informatorów. Jednak nie zawsze tak robi

(PAR, 08.09.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.