Liczba chętnych na stanowiska naczelnych w Polska Press  |  Media publiczne skutecznie postawione w stan likwidacji  |  Producent "Kuchennych rewolucji" ze spadkiem  |  Ceny spotów w majowym cenniku Polsatu  |  Grupa Play poszerzyła  |  Debaty wracają do radiowej Czwórki  |  "Prosta sprawa" z Damięckim i Adamczykiem  |  Polsat Cafe kontynuuje  |  Szef muzyczny Radia Łódź  |  Komentator zakończył pracę w Viaplay  |  Ekipa TVP Sport na Euro 2024  |  RASP uruchamia Zielony Onet  |  Zaskakujące: młodzi oglądają telewizję dłużej  |  Publicon realizuje  |  Partner of Promotion  |  DSK wygrywa przetarg  |  Netflix nie będzie podawać kwartalnych przyrostów subskrypcji  |  Korespondent rosyjskiej "Izwiestii" zginął po ataku ukraińskiego drona  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Liczba chętnych na stanowiska naczelnych w Polska Press  |  Media publiczne skutecznie postawione w stan likwidacji  |  Producent "Kuchennych rewolucji" ze spadkiem  |  Ceny spotów w majowym cenniku Polsatu  |  Grupa Play poszerzyła  |  Debaty wracają do radiowej Czwórki  |  "Prosta sprawa" z Damięckim i Adamczykiem  |  Polsat Cafe kontynuuje  |  Szef muzyczny Radia Łódź  |  Komentator zakończył pracę w Viaplay  |  Ekipa TVP Sport na Euro 2024  |  RASP uruchamia Zielony Onet  |  Zaskakujące: młodzi oglądają telewizję dłużej  |  Publicon realizuje  |  Partner of Promotion  |  DSK wygrywa przetarg  |  Netflix nie będzie podawać kwartalnych przyrostów subskrypcji  |  Korespondent rosyjskiej "Izwiestii" zginął po ataku ukraińskiego drona  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Liczba chętnych na stanowiska naczelnych w Polska Press  |  Media publiczne skutecznie postawione w stan likwidacji  |  Producent "Kuchennych rewolucji" ze spadkiem  |  Ceny spotów w majowym cenniku Polsatu  |  Grupa Play poszerzyła  |  Debaty wracają do radiowej Czwórki  |  "Prosta sprawa" z Damięckim i Adamczykiem  |  Polsat Cafe kontynuuje  |  Szef muzyczny Radia Łódź  |  Komentator zakończył pracę w Viaplay  |  Ekipa TVP Sport na Euro 2024  |  RASP uruchamia Zielony Onet  |  Zaskakujące: młodzi oglądają telewizję dłużej  |  Publicon realizuje  |  Partner of Promotion  |  DSK wygrywa przetarg  |  Netflix nie będzie podawać kwartalnych przyrostów subskrypcji  |  Korespondent rosyjskiej "Izwiestii" zginął po ataku ukraińskiego drona  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 40 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Czerwiec 22, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK sprawdza wydawców prasy kolorowej publikujących reklamy, które mogły wprowadzać w błąd

W postępowaniu UOKiK chodzi o wprowadzające w błąd reklamy środków pseudomedycznych (fot. UOKiK)

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie reklam, które mogły wprowadzać w błąd, publikowanych w kolorowej prasie. Postępowaniem objął osiem wydawnictw prasowych w Polsce.

Postępowanie dotyczy publikowanych w kolorowej prasie reklam, które wprowadzają w błąd, np. bezpodstawnie wyolbrzymiają właściwości produktu, zachęcają do kupna rzeczy szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia, informują o nieistniejących promocjach.

Urząd zainteresował się problemem w wyniku skarg dotyczących reklam produktów pseudomedycznych zamieszczanych w kolorowej prasie. Według reklam specyfiki miały gwarantować natychmiastowe wyleczenie z różnych schorzeń, m.in. miażdżycy, prostaty, czy rozwiązywać problemy ze wzrokiem bądź słuchem. Preparaty okazywały się nieskuteczne, ich ceny - nieadekwatne do jakości, a "naukowcy" wychwalający ich zalety nigdy nie istnieli.

UOKiK wezwał do złożenia wyjaśnień w sprawie publikowanych reklam ośmiu wydawców: Burda Media Polska (m.in. "Prześlij Przepis", "Dobre Rady"), Corner Media ("Dziennik Wschodni"), Grupa WM (m.in. "Gazeta Olsztyńska"), Petstar ("Kropka TV"), Polska Press (m.in. "Dziennik Zachodni", "Tygodnik Ostrołęcki"), Wydawnictwo Bauer (m.in. "Tele Tydzień", "Rewia", "Rozrywka"), Wydawnictwo Westa-Druk ("Angora") oraz ZPR Media (m.in. "Super Express").

- Ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów. Odpowiedzialność za to mogą ponosić nie tylko reklamodawcy, ale także wydawcy, którzy bezkrytycznie zamieszczają tego typu reklamy - uważa Tomasz Chróstny, prezes Urzędu.

Sami wydawcy na razie nie chcą komentować postępowania UOKiK.

- Ponieważ otrzymaliśmy, razem z innymi wydawcami, prośbę od UOKiK o wyjaśnienie sprawy tych reklam, do czasu jej zakończenia uważamy za wskazane nie wypowiadać się na ten temat. Możemy jednak potwierdzić, że w pełni przestrzegamy obowiązujących przepisów, m.in. tych, które regulują działalność reklamową - odpowiada na pytanie "Presserwisu" Maciej Brzozowski, rzecznik prasowy Wydawnictwa Bauer.

"Na ten moment nie mam nic do przekazania" - odpisuje Magdalena Godzik, rzeczniczka Grupy ZPR Media.

Agnieszka Świecka-Pilaszek, naczelna "Kropka TV", przyznaje wprost, że o postępowaniu UOKiK dowiaduje się od "Presserwisu".

UOKiK przypomina, że zgodnie z Prawem prasowym wydawca może ponieść odpowiedzialność za publikowanie reklam sprzecznych z prawem lub zasadami współżycia społecznego.

Reklamami środków pseudomedycznych zajmuje się także Rada Etyki Reklamy, która wydała kilka uchwał potwierdzających, że mogą one wprowadzać w błąd co do istotnych właściwości reklamowanych produktów, przedstawionych wyników badań czy osób rekomendujących dany wyrób.

(PAR, 22.06.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.