Szefowa redakcji publicystyki Radia 357  |  Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR poszukuje dyrektora  |  Dokument "Król Zanzibaru" w Playerze  |  Muzycy w programie Spotify wspierającym wschodzące talenty w Polsce  |  Instytut Książki z nową dyrekcją i planami  |  Pierwsze wydanie specjalne "Świata Wiedzy Extra"  |  Zgłoszenia do nagrody "Ślad" im. bpa Jana Chrapka  |  Do sprzedaży trafił Pomocnik Historyczny "Polityki"  |  Consumer and digital director w Castoramie  |  Spoty dla KPRM  |  Warszawa poszukuje agencji reklamowej  |  Unilever wraca do telewizji z kampanią  |  Warner Bros. Discovery zatrudnia byłego sekretarza prasowego Białego Domu  |  Australijska dziennikarka, która siedziała w więzieniu, nie została dopuszczona przed kamery  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szefowa redakcji publicystyki Radia 357  |  Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR poszukuje dyrektora  |  Dokument "Król Zanzibaru" w Playerze  |  Muzycy w programie Spotify wspierającym wschodzące talenty w Polsce  |  Instytut Książki z nową dyrekcją i planami  |  Pierwsze wydanie specjalne "Świata Wiedzy Extra"  |  Zgłoszenia do nagrody "Ślad" im. bpa Jana Chrapka  |  Do sprzedaży trafił Pomocnik Historyczny "Polityki"  |  Consumer and digital director w Castoramie  |  Spoty dla KPRM  |  Warszawa poszukuje agencji reklamowej  |  Unilever wraca do telewizji z kampanią  |  Warner Bros. Discovery zatrudnia byłego sekretarza prasowego Białego Domu  |  Australijska dziennikarka, która siedziała w więzieniu, nie została dopuszczona przed kamery  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Szefowa redakcji publicystyki Radia 357  |  Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR poszukuje dyrektora  |  Dokument "Król Zanzibaru" w Playerze  |  Muzycy w programie Spotify wspierającym wschodzące talenty w Polsce  |  Instytut Książki z nową dyrekcją i planami  |  Pierwsze wydanie specjalne "Świata Wiedzy Extra"  |  Zgłoszenia do nagrody "Ślad" im. bpa Jana Chrapka  |  Do sprzedaży trafił Pomocnik Historyczny "Polityki"  |  Consumer and digital director w Castoramie  |  Spoty dla KPRM  |  Warszawa poszukuje agencji reklamowej  |  Unilever wraca do telewizji z kampanią  |  Warner Bros. Discovery zatrudnia byłego sekretarza prasowego Białego Domu  |  Australijska dziennikarka, która siedziała w więzieniu, nie została dopuszczona przed kamery  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 41 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: internet

Dział: INTERNET

Dodano: Maj 22, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Apel Spider's Web+ o usuwanie zdjęć dzieci chłodno przyjęty. Redakcje nie zareagowały

Zdjęcie Nicka Uta (Associated Press) przedstawiające dzieci poparzone napalmem zmieniło postrzeganie wojny w Wietnamie w społeczeństwie Stanów Zjednoczonych (fot. Wikipedia)

Apel Jakuba Wątora, redaktora prowadzącego magazynu internetowego Spider's Web+, o niepublikowanie i usuwanie z archiwów zdjęć przedstawiających wizerunki dzieci spotkał się z chłodnym przyjęciem szefów największych redakcji internetowych. Minęły dwa tygodnie, w redakcjach nie poczyniono żadnych kroków, choć niemal wszyscy są zgodni, że warto zastanowić się nad standardem.

Jak informowaliśmy w „Presserwisie”, redakcja Spider's Web+ doszła do wniosku, że nie należy publikować w internecie zdjęć dzieci. W ocenie Jakuba Wątora nie są one świadome konsekwencji, jakie mogą potem ponosić z tego powodu, mają prawo do prywatności, którego rodzice nie powinni im odbierać.

Madajczak: "Ważny głos w kwestii wartości"

Redakcja Spider's Web+ zdecydowała, że nie będzie publikować zdjęć zawierających wizerunki dzieci, ponadto rozpocznie operację usuwania z archiwum fotografii już opublikowanych. Zaapelowała do innych redakcji internetowych, aby poszły w ich ślady.

Czytaj też: Prokuratura zamilkła po zawiadomieniu wydawcy tygodnika "NIE" o łamaniu wolności prasy

– To ważny głos w kwestii zasad i wartości, którymi powinny się kierować serwisy internetowe  – mówi Rafał Madajczak, redaktor naczelny serwisu Gazeta.pl. – Apel redakcji Spider's Web odbieram jako sprzeciw wobec instrumentalnego traktowania dzieci w mediach, co często dzieje się w mediach społecznościowych. Rodzice wrzucają zdjęcia dzieci, budując w ten sposób własny wizerunek – mówi.

W ocenie naczelnego Gazety.pl należy zastanowić się, czy redakcje internetowe powinny korzystać ze zdjęć stockowych zawierających wizerunki dzieci. – To jest zgodne z prawem autorskim, ale czy również z moralnym? – pyta Rafał Madajczak. – Na pewno powinniśmy się nad tym problemem problemem pochylić i wypracować konkretne standardy – podsumowuje.

Obowiązek relacjonowania rzeczywistości

Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onet.pl, nie szczędzi słów krytyki pod adresem inicjatywy redakcji Spider's Web+. – Bardzo trudno znaleźć kryteria pozwalające na ocenę, które zdjęcia instrumentalnie traktują dzieci, a które nie – mówi.

Czytaj też: TVN połączył zespoły produkcyjne "Supewizjera" i "Uwagi!", ale reporterskie mają odrębnych szefów

W jego ocenie pewne kryteria oceny są przyjęte intuicyjnie. – Zgadzamy się, że np. nie możemy publikować zdjęć dzieci w strojach kąpielowych. Ale nie wyobrażam sobie powodu, dla których mielibyśmy nie umieszczać zdjęć dzieci uchodźców wojennych z Ukrainy. Mamy obowiązek relacjonowania rzeczywistości, a to by ją zakłamywało – dodaje.

Redaktor naczelny Onet.pl przypomina zdjęcie z 1972 roku autorstwa fotografa Associated Press Nicka Uta, przedstawiające płaczące wietnamskie dzieci, w tym poparzoną napalmem dziewczynkę Kim, które stało się jednym z najbardziej rozpoznawanych symboli wojny w Wietnamie.

– Ta fotografia zmieniła postawę Stanów Zjednoczonych wobec wojny w Wietnamie. Czy nie powinna być opublikowana, bo jej bohaterami były dzieci? – pyta retorycznie Bartosz Węglarczyk.

Chłodne przyjęcie apelu Spider's Web+

Sceptycznie do inicjatywy redakcji Spider's Web odnieśli się redaktorzy zarządzający portalami Wirtualnapolska.pl i Wyborcza.pl.

Czytaj też: Nie będzie bojkotu festiwalu w Opolu. "Impreza straciła na znaczeniu, nawet bojkot nie ma sensu"

Paweł Kapusta, redaktor naczelny Wirtualnapolska.pl w krótkiej rozmowie z "Presserwisem" zaznaczył, że nie jest to sprawa, nad którą należy się pilnie pochylić.

– W "Wyborczej" przestrzegamy przepisów prawa w zakresie ochrony wizerunku, także dotyczących osób małoletnich. Nie widzimy potrzeb wprowadzania dodatkowych regulacji w tym zakresie – mówi Mikołaj Chrzan, zastępca redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej" i szef redakcji lokalnych.

Czytaj też: Głosowanie Internautów Grand Press Photo 2023. Dziś ostatni dzień! Nie przegap

(JF, 22.05.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.