Dział: REKLAMA

Dodano: Luty 06, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Twórcy i marki, co warto mieć na uwadze

Wielu twórców chce rosnąć i rozwijać się. Oznacza to, że szukają partnerstwa z markami, a nie tylko sponsoringu (fot. Pixabay.com)

Tworzenie treści, które angażują klientów i odbiorców - w świecie, w którym brakuje czasu - może być wyzwaniem dla marek. W tym miejscu do akcji wkraczają twórcy treści. I nie chodzi tu o influencerów wysokiego szczebla. Może to być pracownik, klient, a nawet ekspert w danej niszy. 

Mimo kolejnego trudnego roku i kryzysu gospodarczego, recesji i ustaw regulujących działania, rola twórców internetowych trzyma się zaskakująco mocno. Według Influencer Marketing Hub, gospodarka twórców jest obecnie wyceniana na 16,4 miliarda dolarów, co stanowi 19% wzrost od 2021 roku. Jakie są więc główne trendy, które widać w działaniach z Twórcami internetowymi? jak z nimi pracować?

Partnerstwo jako słowo klucz 

Wielu twórców chce rosnąć i rozwijać się. Oznacza to, że szukają partnerstwa z markami, a nie tylko sponsoringu. Najlepsze partnerstwa marek szukają zgodności - lub kontrastu - w zakresie spuścizny kulturowej i wartości.

Skoro 68% dorosłych Amerykanów twierdzi, że ich zdaniem marki nie dzielą się interesującymi treściami w mediach społecznościowych, to istnieje apetyt na treści, które bawią się perspektywą (Forrester, 2020). 85% ludzi twierdzi, że cieszy się, gdy tradycyjne marki idą w nieoczekiwanych kreatywnych kierunkach lub tworzą nieoczekiwane kolaboracje (Highsnobiety, 2021).

Kreatywność to już nie tylko oryginalność, ale także celebrowanie swoich wpływów. Formaty fotograficzne i kolażowe nie tylko otwierają przestrzeń dla marek do opowiadania historii poprzez format, ale także nadają się do uznania i celebrowania fragmentarycznych wpływów, z których składa się każda marka lub osoba. Gen Z uważa tworzenie memów za kreatywną czynność w życiu codziennym, a ponad połowa Gen Z traktuje kreatywność jako priorytet w swoim czasie wolnym (Grow Following, 2022)

Redesign logotypu

Przykładem takiej kreatywnej i partnerskiej komunikacji może być McDonald's, który w październiku ubiegłego roku zmienił wszystkie swoje awatary i zdjęcia profilowe w mediach  społecznościowych, na celowo zły redesign swojego ikonicznego logo. Złote łuki zrobiły miejsce dla nowej tożsamości. 

Emily Zugay, tiktokerka i absolwentka college'u z dyplomem z projektowania, zamieściła w sierpniu video, w którym "dobrze wykorzystała swój dyplom", przeprojektowując loga firm, w tym Starbucksa i Apple. Konto TikTok McDonald's zauważyło jej działanie i poprosiło ją w sekcji komentarzy o nadanie świeżego spojrzenia złotym łukom. Emily stworzyła logo, w którym centralne miejsce zajmuje duże złote "O". Emily zdecydowała się również usunąć "n", zmieniając tym samym nazwę całej franczyzy spożywczej na "McDonald's".

W filmie na swoim kanale wyjaśniła inspirację stojącą za jej arcydziełem, dodając: "Zamiast podkreślać 'M' położyłam nacisk na 'O'. Pomyślałam, że to byłaby naprawdę fajna kampania, gdyby zdobyć trochę pierścieni cebulowych, które ładnie sparują się z twoim nowym logo." Projekt spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem - film wyjaśniający uzyskał 10,3 miliona wyświetleń na TikTok, a samo logo otrzymało 104000 polubień i 25000 udostępnień na Facebooku - wszystko to sprawiło, że McDonald's został pochwalony za chęć zabawy ze swoją kultową marką.

Młodzi ludzie nie są zadowoleni z samego konsumowania marek: chcą mieć możliwość kreatywnego podejścia do nich. Od marek coraz częściej oczekuje się, że będą zachęcać do uczestnictwa, dając w końcu społeczności udział w nich.

Be real 

Autentyczność może wydawać się w tym momencie przesadnie wyświechtanym słowem, ale sentyment wciąż jest prawdziwy w odniesieniu do tego, czego szukają widzowie. Według badań przeprowadzonych przez United Talent Agency IQ, oddziału firmy zajmującego się danymi i strategią cyfrową, jeden na dwóch amerykańskich konsumentów jest zainteresowany obserwowaniem procesu tworzenia rozrywki.

Chęć oglądania “prawdziwego” życia, bez filtrów i scenografii, przyłożyła się na rosnący sukces BeReal w 2022 roku. Aplikacja, która podpowiada użytkownikom w losowym czasie w ciągu dnia, aby pstryknąć szczere zdjęcie siebie i swojego otoczenia, istnieje od 2019 roku.

Jedną z marek, która wykorzystuje Be Real w swojej komunikacji jest Chipotle. Dołączyli do aplikacji w kwietniu ubiegłego roku i używają jej do dzielenia się ekskluzywnymi lub wielokrotnego użytku kodami promocyjnymi dla określonej liczby osób.

Precyzja i podejście mikro

W ciągu ostatnich kilku lat mikro-, a nawet nanotwórcy, czyli ci z kilkuset lub tysiącem followersów, zaczęli w znaczący sposób zaznaczać swoje terytorium w gospodarce twórców. Liczba subskrybentów i followersów jest ważna, ale wskaźniki zaangażowania są jeszcze ważniejsze. Twórcy z mniejszą bazą obserwujących, często mają wyższe wskaźniki zaangażowania i większe skupienie na temacie, o którym mówi.

W efekcie mikro-influencerzy będą odgrywać większą rolę w przyczynianiu się do liczby sprzedaży dokonywanych za pośrednictwem ich treści i współprac.

61% konsumentów ufa rekomendacjom influencerów, w porównaniu do 38%, którzy ufają treściom tworzonym przez markę. 60% marketerów podzieliło się stwierdzeniem, że treści generowane przez influencerów radzą sobie lepiej i napędzają większe zaangażowanie w porównaniu do postów brandowych.

Wzrost społeczności niszowych i subkultur jest jedną z najważniejszych trendów, które będziemy obserwować. Platformy takie jak np. Discord zyskują popularność jako platformy ułatwiające grupowe rozmowy na określone tematy. Zamiast pisać posty, aby dotrzeć do różnej, często przypadkowej masy, możliwe jest napisanie jednego, ale skierowanego do konkretnej osoby, która poniesie go dalej.

Joanna Sagan

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.