Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  FoodCare przegląda rynek  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  FoodCare przegląda rynek  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Branża czytelnicza czeka na ruch nowych władz  |  FoodCare przegląda rynek  |  Zoom TV bliski progu rentowności  |  Była szefowa radiowej Czwórki  |  Dalsze rozstania z "Gazetą Wyborczą"  |  TVN Warner Bros. Discovery z 14 nagrodami  |  Tele 5 wprowadza program popularnonaukowy  |  Polsat Box Go przyspiesza premierę  |  Nagroda Specjalna Press Club Polska  |  Polacy wolą kupować książki i gazety za pomocą kart  |  GPD Health  |  NAV agency rozpoczyna  |  Przejście z Deloitte do Walk  |  Wieloletni redaktor AP zginął w wypadku  |  TikTok będzie protestować w sądzie przeciwko blokadzie w USA  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: INTERNET

Dodano: Marzec 01, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polskie piosenki razy 17 mld razy na Spotify. Rządzą Sanah i Taco Hemingway

W ciągu ostatnich dziesięciu lat najczęściej odtwarzanym polskim artystą na Spotify był Taco Hemingway, a artystką - Sanah (fot. KOZ)

W 2022 roku polskie piosenki na Spotify zostały odsłuchane na świecie 17 mld razy, podczas gdy w 2013 roku, kiedy platforma debiutowała w Polsce, rodzime utwory zanotowały 179 mln odtworzeń. 

Spotify we wtorek podczas konferencji prasowej podsumował 10 lat obecności na polskim rynku. "W 2013 roku w TOP 100 utworów na Spotify mieliśmy pięć polskich piosenek. Żadna z nich nie dotarła do czołówki. W 2022 roku w TOP 100 było 76 polskich piosenek i pierwsza dziesiątka to były wyłącznie polskie utwory" - wyliczał Mateusz Smółka, music team lead w Spotify na Europę Wschodnią.

W latach 2013-2017 najczęściej streamowanymi artystami w Polsce były zagraniczne gwiazdy, a dopiero w 2017 polscy twórcy zaczęli pojawiać się w TOP 5 artystów roku. Jak podaje Spotify, punktem zwrotnym był rok 2018, kiedy czterech z pięciu najchętniej słuchanych artystów na platformie w Polsce stanowili Polacy.

Zobacz też: Ponad 12 mln zł wydał resort zdrowia w TVP i Polskim Radiu w 2022 roku

Mateusz Smółka opowiada, że pierwszym polskim artystą, który przekroczył 500 tys. streamów miesięcznie na Spotify był Dawid Podsiadło i stało się to w 2013 roku. - Dzisiaj mamy dziesiątki artystów, którzy odnotowują więcej niż milion odtworzeń miesięcznie, niektórzy nawet po 2 miliony, a w zeszłym roku odnotowaliśmy rekord przekroczonych 3 mln streamów miesięcznie. W tym roku spodziewamy się jeszcze lepszych wyników. Z jednej strony mamy coraz więcej użytkowników Spotify w Polsce, a z drugiej obserwujemy cały czas rosnące zainteresowanie słuchaniem polskich artystów - mówi "Presserwisowi" Smółka.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat najczęściej odtwarzanym polskim artystą na Spotify był Taco Hemingway, a artystką - Sanah. Najpopularniejszy utwór to "Kiss cam" Maty.

- Wśród polskich użytkowników najczęściej słuchanymi gatunkami muzycznymi są polski hip-hop i polski trap. Co ciekawe, w 2013 roku najczęściej streamowanym gatunkiem w Polsce był rock, a hip-hop czy polskie gatunki nie znalazły się nawet w pierwszej dziesiątce - wskazuje Mateusz Smółka.

Spotify oferuje blisko 20 tys. polskojęzycznych podcastów. Platforma rok do roku obserwuje prawie 30-proc. wzrost liczby programów tworzonych przez polskich podcasterów.

W 2022 roku najpopularniejszym podcastem na Spotify w Polsce było "Kryminatorium". Na drugim miejscu znalazł się "Żurnalista - Rozmowy bez Kompromisów", a na trzecim - "Psychologia, którą warto znać". - W ciągu ostatnich trzech, czterech lat obserwujemy wzrost popularności podcastów - przyznaje Mateusz Smółka.

Spotify nie ujawnia, ilu subskrybentów ma w Polsce. - Użytkownikami platformy jest nie tylko generacja Z. Przybywa nam klientów wśród osób powyżej 30. czy 40. roku życia - mówi Mateusz Smółka.

(KOZ, 01.03.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.