PAP zapowiada zmiany  |  Pisowscy propagandyści znaleźli winnych porażki  |  MOL Polska rozpoczyna  |  Media publiczne drenują rynek komercyjny  |  Dział sprzedaży bezpośredniej Grupy Eurozet  |  Najlepiej sprzedające się tygodniki w 2023 roku  |  Reklamy w TVP przy meczach Polaków  |  Streaming i telewizja kablowa zwiększyły udziały  |  "Magazyn Ekspresu Reporterów"  |  Warszawski reporter Radia Zet  |  Nowy layout serwisu Polskieradio24.pl  |  Watchdog Polska chce monitorować kampanie samorządowców  |  Kinesso  |  iTaxi nowym klientem  |  That One Agency zdobyła  |  DAZN we Francji zatrudnił byłego dyrektora Canal+  |  Radio Swoboda uznane w Rosji za "organizację niepożądaną"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

PAP zapowiada zmiany  |  Pisowscy propagandyści znaleźli winnych porażki  |  MOL Polska rozpoczyna  |  Media publiczne drenują rynek komercyjny  |  Dział sprzedaży bezpośredniej Grupy Eurozet  |  Najlepiej sprzedające się tygodniki w 2023 roku  |  Reklamy w TVP przy meczach Polaków  |  Streaming i telewizja kablowa zwiększyły udziały  |  "Magazyn Ekspresu Reporterów"  |  Warszawski reporter Radia Zet  |  Nowy layout serwisu Polskieradio24.pl  |  Watchdog Polska chce monitorować kampanie samorządowców  |  Kinesso  |  iTaxi nowym klientem  |  That One Agency zdobyła  |  DAZN we Francji zatrudnił byłego dyrektora Canal+  |  Radio Swoboda uznane w Rosji za "organizację niepożądaną"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

PAP zapowiada zmiany  |  Pisowscy propagandyści znaleźli winnych porażki  |  MOL Polska rozpoczyna  |  Media publiczne drenują rynek komercyjny  |  Dział sprzedaży bezpośredniej Grupy Eurozet  |  Najlepiej sprzedające się tygodniki w 2023 roku  |  Reklamy w TVP przy meczach Polaków  |  Streaming i telewizja kablowa zwiększyły udziały  |  "Magazyn Ekspresu Reporterów"  |  Warszawski reporter Radia Zet  |  Nowy layout serwisu Polskieradio24.pl  |  Watchdog Polska chce monitorować kampanie samorządowców  |  Kinesso  |  iTaxi nowym klientem  |  That One Agency zdobyła  |  DAZN we Francji zatrudnił byłego dyrektora Canal+  |  Radio Swoboda uznane w Rosji za "organizację niepożądaną"  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 46 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Luty 06, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Pilne spotkanie związkowców z zarządem Agory ws. wydzielenia "Wyborczej" i Gazety.pl

Nawet sama spółka przyznaje: "Reorganizacja może również mieć pozytywny wpływ na optymalizację kosztów prowadzonej przez poszczególne biznesy działalności" (fot. Piotr Mołęcki/East News)

Komisja Międzyzakładowa NSZZ "Solidarność" Agory SA i Inforadia sp. z o o spotka się w tym tygodniu z zarządem Agory w sprawie planów wydzielenia do osobnych spółek "Gazety Wyborczej", Gazety.pl i wydawnictwa książkowo-płytowego. Oficjalnie nikt w Agorze nie chce komentować tej decyzji. Pojawiają się opinie, że zmiany te nie będą korzystne głównie dla "Gazety Wyborczej", dlatego spór między "GW" a zarządem Agory może znów odżyć.

Zaplanowane na 1 marca głosowanie na nadzwyczajnym walnym zgromadzeniu będzie dotyczyło reorganizacji spółek, która "ma na celu strategiczną zmianę zasad zarządzania biznesami GK Agora, w tym w szczególności ich ujednolicenie".

Decyzja Agory uderzy w "Gazetę Wyborczą"?

Według spółki dziś „rozróżnienie modeli zarządzania wewnątrz grupy kapitałowej powoduje, że w jej ramach występują różnice w zakresie odpowiedzialności, samodzielności i swobody zarządzania szefów poszczególnych biznesów”. W komunikacie podkreślono, że "proponowana zmiana ma na celu ujednolicenie zasad zarządzania w ramach GK Agora w taki sposób, aby zarządzający wszystkimi biznesami i segmentami wsparcia w Grupie funkcjonowali w ramach tych samych zasad pełnej odpowiedzialności za realizację strategii, wyniki, zespół oraz działalność operacyjną swojego biznesu".

Czytaj też: Czy biedne dzieci zostają dziennikarzami? Irena Morawska odeszła przedwcześnie

Podsumowując: po podziale każdy biznes Grupy Kapitałowej Agory będzie musiał na siebie zarabiać i się z tego rozliczać.

Redaktorzy "Gazety Wyborczej" przyglądają się proponowanym zmianom, jednak nie chcą ich oceniać – i ucinają temat. Bartosz T. Wieliński, zastępca redaktora naczelnego "Gazety Wyborczej", zauważa, że jest to teraz temat dla wydawców, a nie dziennikarzy, podobnie nie komentują sprawy Mikołaj Chrzan, szef wydań lokalnych, i Roman Imielski, zastępca naczelnego "Wyborczej".

Na pytanie, jak do decyzji odnoszą się związki zawodowe, Adriana Rozwadowska, szefowa zakładowej Solidarności, odpowiada, że związek poprosił zarząd o spotkanie w tej sprawie. – Najprawdopodobniej odbędzie się w tym tygodniu – wyjaśnia.

Czytaj też: Jacek Kurski zarabiał w TVP średnio ponad 100 tys. zł miesięcznie

Dziennikarze "GW" obawiają się, że decyzja Agory najbardziej uderzy właśnie w "Gazetę Wyborczą". – Wydzielenie Gazety.pl da możliwość porównania wyników finansowych z "Wyborczą". I pokaże, że jedno medium potrafi na siebie zarobić, a drugie bez wsparcia Agory przynosi straty – mówi anonimowo jeden z dziennikarzy.

– Łatwo będzie uchwycić rachunek "Gazety Wyborczej" i może to być ważny argument w ręku menedżerów Agory, którzy zapewne będą chcieli wprowadzać zmiany w biznesie papierowym – zauważa jeden z wieloletnich dziennikarzy "GW".

Konflikt w Agorze nie został zażegnany

Agora w komunikacie używa słowa "optymalizacja": "Reorganizacja może również mieć pozytywny wpływ na optymalizację kosztów prowadzonej przez poszczególne biznesy działalności – zarządy spółek zależnych będą mogły dostosować swoje koszty ogólne do charakteru prowadzonej działalności" – pisze spółka w uzasadnieniu dla propozycji uchwał.

Czytaj też: Po zdemaskowaniu fałszywego eksperta: „Polskie redakcje idą na łatwiznę"

Konflikt między zarządem Agory a "Gazetą Wyborczą" trwa od czerwca 2021 roku. Zrodził się na tle pomysłu zarządu spółki połączenia portalu Gazeta.pl z "Gazetą Wyborczą", co spotkało się ze sprzeciwem kierownictwa dziennika. Strony wydawały publiczne oświadczenia i kontroświadczenia, a na łamach "GW" i Wyborcza.pl rozgorzała kampania nie tylko w obronie niezależności redakcji, ale też Jerzego B. Wójcika, ówczesnego dyrektora wydawniczego "GW" (ostatecznie Wójcik został zwolniony).

W październiku ub.r. zarząd Agory ogłosił, że "z uwagi na czynniki ekonomiczno-finansowe, tj. kryzys gospodarczy wywołany przez konflikt w Ukrainie, skutkujący m.in. wzrostem cen papieru oraz z uwagi na niekorzystne prognozy dotyczące rozwoju gospodarki w najbliższych kwartałach wymagane są zmiany struktury organizacyjnej spółki". Zwolnienia dotknęły kilkudziesięciu pracowników (5,9 proc. wszystkich zatrudnionych).

Medioznawca Maciej Myśliwiec, oceniał w październiku w "Presserwisie", że konflikt w Agorze nie został zażegnany ostatecznie. "Gdyby doszło do jakichś rozwiązań, do kompromisu, zapewne spółka bez oporów by o tym poinformowała. Skoro milczy, można przypuszczać, że konflikt nie wygasł, lecz tli się wewnętrznie. Nie wykluczam, że może wybuchnąć ponownie".

Czytaj też: Wyśpiewam wam wszystko. Przemysław Babiarz powinien tylko komentować, bo to potrafi

(KAP, MAT, 06.02.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.