Dział: REKLAMA

Dodano: Maj 10, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W roku 2021 reklama online wzrosła o jedną piątą

W całym roku 2021 kwartalna dynamika wzrostu rynku reklamowego online osiągała dwucyfrowe indeksy (fot. Unsplash.com)

W roku 2021 wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły o ponad 1 mld zł w porównaniu z rokiem ubiegłym. Tym samym wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł, co oznacza wzrost o 20 proc. - wynika z ostatniego badania IAB AdEx.

W całym roku 2021 kwartalna dynamika wzrostu rynku reklamowego online osiągała dwucyfrowe indeksy. Szczególnie dobry był drugi kwartał (+28%) - okres dynamicznego odbicia po spowolnieniu z roku 2020, gdy rynek wyhamował w reakcji na pandemię.

Nie tak duża dynamika, ale nadal wzrost

Ostatni kwartał 2021 roku nie był już tak spektakularny jak wcześniejsze, jednak wysoki indeks odnotowany również w tym czasie (+14 proc.) pozwolił na osiągnięcie tak dobrej rocznej dynamiki, jaka była zaobserwowana po raz ostatni w roku 2015 (również +20 proc.).

Czytaj też: Aktorzy-lekarze i influencer marketing znikną z reklam wyrobów medycznych

W polskiej reklamie online nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), z 47 proc. udziału. Jest ona obecnie kluczowym motorem wzrostu – w badanym okresie wypracowała połowę wartości dodanej w porównaniu z analogicznym okresem roku wcześniejszego, a jej dynamika wyniosła 22 proc. Wzrost nakładów na wizerunkowe działania reklamowe – częściowo zamrożone w okresie pandemii (-12 proc. w pierwszym półroczu 2020 roku) – pozwolił tym samym na umocnienie reklamy graficznej na pozycji lidera.

Press

(fot. materiały prasowe)

Wśród kluczowych formatów wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+35 proc.), które nadrobiły straty po roku 2020 (-8 proc.). SEM utrzymuje jedną trzecią tortu reklamowego online, a jego wartość nadal wzrasta dwucyfrowo. Wysoki indeks wciąż osiągają też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.

Czytaj też: Internauci zarzucają Lidlowi wykorzystywanie ukraińskiej flagi do promocji

IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku. W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe. Dane zbierano do 25 kwietnia 2022 roku.

(AMS, 10.05.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.