Telewizja dostarczana tylko przez internet coraz bardziej popularna  |  Peppermint rozszerza działalność  |  Zestawienie miesięczników luksusowych dla kobiet  |  Widownia meczów Polaków na hokejowych mistrzostwach  |  Pierwszy polski serial platformy Max  |  Oglądalność "Muzyki na dobry wieczór" w TVP 2  |  Jak radził sobie TVN w paśmie "Skazanej"?  |  KIM proponuje poszerzenie pomiaru  |  Wydawnictwo Muza znika z Empik Go  |  Zarząd Unii Literackiej  |  OMD Group wygrywa  |  Mediahub  |  Dyrektorka zarządzająca Endless  |  ACM chce sprzedać sieć gazet i serwisów  |  Prezydent Argentyny spotka się z szefami Meta, Google, Apple i OpenAI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizja dostarczana tylko przez internet coraz bardziej popularna  |  Peppermint rozszerza działalność  |  Zestawienie miesięczników luksusowych dla kobiet  |  Widownia meczów Polaków na hokejowych mistrzostwach  |  Pierwszy polski serial platformy Max  |  Oglądalność "Muzyki na dobry wieczór" w TVP 2  |  Jak radził sobie TVN w paśmie "Skazanej"?  |  KIM proponuje poszerzenie pomiaru  |  Wydawnictwo Muza znika z Empik Go  |  Zarząd Unii Literackiej  |  OMD Group wygrywa  |  Mediahub  |  Dyrektorka zarządzająca Endless  |  ACM chce sprzedać sieć gazet i serwisów  |  Prezydent Argentyny spotka się z szefami Meta, Google, Apple i OpenAI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizja dostarczana tylko przez internet coraz bardziej popularna  |  Peppermint rozszerza działalność  |  Zestawienie miesięczników luksusowych dla kobiet  |  Widownia meczów Polaków na hokejowych mistrzostwach  |  Pierwszy polski serial platformy Max  |  Oglądalność "Muzyki na dobry wieczór" w TVP 2  |  Jak radził sobie TVN w paśmie "Skazanej"?  |  KIM proponuje poszerzenie pomiaru  |  Wydawnictwo Muza znika z Empik Go  |  Zarząd Unii Literackiej  |  OMD Group wygrywa  |  Mediahub  |  Dyrektorka zarządzająca Endless  |  ACM chce sprzedać sieć gazet i serwisów  |  Prezydent Argentyny spotka się z szefami Meta, Google, Apple i OpenAI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: INTERNET

Dodano: Luty 25, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Masowy atak rosyjskiej propagandy w Polsce. „300 kont i profili”

Atak miał miejsce w sekcji komentarzy czołowych portali informacyjnych, na Facebooku oraz Twitterze (fot. Pixabay.com)

W czwartek rano w polskiej sieci i mediach społecznościowych przeprowadzony został masowy atak dezinformacyjny na rzecz rosyjskiej propagandy. - Dane opracowane zostały m.in. za pomocą autorskiego narzędzia, które codziennie przetwarza ok. 50 milionów publikacji i wpisów internetowych - tłumaczy "Presserwisowi" Marcin Wiśniewski, dyrektor Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Jak podał Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych, był to największy od początku roku atak dezinformacyjny. Według danych instytutu uczestniczyło w nim około 300 kont i profili.

Tonowanie pozytywnych emocji wobec Ukrainy

"W komunikacji kont eksponowano negatywne emocje w oparciu o resentymenty nacjonalistyczne oraz klasyczną mowę nienawiści, skierowaną wobec obywateli Ukrainy" - podał Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Celem ataku miało być tonowanie pozytywnych emocji wobec ukraińskich żołnierzy walczących z Rosjanami.

Czytaj też: Szefowa prokremlowskiej telewizji RT na liście osób objętych sankcjami UE

Atak miał miejsce w sekcji komentarzy czołowych portali informacyjnych, na Facebooku oraz Twitterze.

- Dane opracowane zostały na bazie ogólnodostępnych narzędzi do badania ruchu sieciowego, ale także autorskiego narzędzia IBIMS, które codziennie przetwarza ok. 50 milionów publikacji i wpisów internetowych, których analiza jest podstawą określania sentymentu i emocji przez naszych ekspertów - tłumaczy "Presserwisowi" Marcin Wiśniewski, dyrektor Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Rosyjska propaganda: "UPA", "Mordercy Polaków"

Jak dodaje Wiśniewski, wykorzystywane przy tym są metody analizy ilościowej oraz kwerendy słów i fraz, a wyniki tego badania poddawane są analizie przez oprogramowanie, które klasyfikuje wpisy m.in. ze względu na natężenie ich emocji. Następnie eksperci dokonują manualnej weryfikacji danych. - Pewność wyników jest bardzo wysoka, w przedziale 80-95 proc. - zapewnia Wiśniewski.

Główne ostatnio badane przez instytut wzmianki to m.in. "UPA" w kontekście "mordercy Polaków" czy wulgaryzmy w różnych wariacjach, odnoszące się w sposób negatywny do obywateli Ukrainy.

Czytaj też: Militarna inwazja Rosji na Ukrainę. Polskie media relacjonują agresję

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych bada m.in. aktywność w sieci i analizuje publikowane tam informacje. W jego zespole są m.in. Michał Fedorowicz, ekspert zarządzania i ochrony wizerunku w internecie oraz Marcin Wiśniewski, strateg marketingu politycznego.

(MNIE, 25.02.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.