WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Kwiecień 24, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W mediach sondaże jednej firmy publikowane w tym samym dniu różnią się

Kantar Polska różnice w swoich sondażach publikowanych w tym samym czasie tłumaczy zastosowaniem innych metod badawczych przez dwa różne zespoły (fot. Pixabay)

TVN i tygodnik "Polityka" 17 kwietnia opublikowały sondaże preferencji wyborczych. Mimo że ukazały się one tego samego dnia i przeprowadzała je jedna firma Kantar Polska, wyniki się różniły. Kantar tłumaczy to zastosowaniem innych metod badawczych przez dwa różne zespoły.

W sondażu przeprowadzonym przez Kantar Polska dla tygodnika "Polityka", który ukazał się w wydaniu z 17 kwietnia, poparcie dla PiS wynosiło 35 proc., a dla Koalicji Europejskiej - 23 proc. Tego samego dnia badanie Kantar Polska dla "Faktów" TVN i TVN 24 wskazało poparcie dla PiS 38 proc., a dla Koalicji Europejskiej - 35 proc. 

– Rozbieżność między badaniami wynika z innej metodologii. W przypadku TVN ankieterzy dopytywali niezdecydowanych, a w sondażu dla "Polityki", jeżeli ktoś udzielił odpowiedzi "nie wiem", ankieter od razu ją zapisywał – tłumaczy Urszula Krassowska, account director w Kantar Public. W rozmowie z serwisem OKO.press Krassowska dodała, że różnice w metodach badawczych biorą się stąd, że firma Kantar Polska ma dwa niezależne zespoły badawcze (używające wcześniej odrębnych nazw: Kantar Millward Brown i Kantar Public), które stosują różną metodologię.

– Takie rozbieżności w sondażach podawanych przez media wprowadzają zamieszanie. Należy pamiętać, że większość ludzi przyjmie je bezrefleksyjnie, bez zwracania uwagi na kwestie dotyczące metodologii - mówi Wojciech Jabłoński, politolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

(JSX, BIG, 24.04.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.