Edelman Trust Barometer: Polacy nie ufają mediom
(fot. pashminu/pixabay.com)
Według wyników badania Trust Barometer, opublikowanego w styczniu 2018 roku, Polska zajmuje siódme miejsce od końca w kategorii zaufania do mediów (34 proc. w 2017 roku wobec 31 proc. w 2016 roku).
Polska jest zatem uznawana za kraj, w którym społeczeństwo nie ufa dziennikarzom.
Pomimo ogólnego braku zaufania do mediów, Polacy bardziej ufają dziennikarstwu (tradycyjnemu i online - 54 proc.) niż platformom (social media i wyszukiwarki - 51 proc). Niemal 70 proc. Polaków obawia się wykorzystywania fake news jako broni.
Według Cezarego Trutkowskiego, socjologa i psychologa społecznego z Instytutu Socjologii UW, brak zaufania do mediów wynika w Polsce z podziału politycznego, który się pogłębia.
- Ludzie czytają różne media, które inaczej opisują rzeczywistość. A rzeczywistość jest jedna. Ludzie to widzą i zastanawiają się, dlaczego dane tematy są pokazywane tak różnie. Dochodzą do wniosku, że winne są same media - wyjaśnia Trutkowski. Dodaje: - Pytanie w takim badaniu jest na tyle nieprecyzyjne, że ludzie odpowiadają, mając na myśli co innego. Jedni odniosą się do TVP, inni do TVN, inni do mediów prawicowych itp. To nie daje prawdziwego wyniku.
Edelman Trust Barometer to międzynarodowe badanie zaufania i wiarygodności realizowane od 18 lat przez firmę Edelman. Tegoroczny sondaż został przeprowadzony na grupie 33 tys. respondentów w 28 krajach w okresie od 28 października do 20 listopada 2017 roku.
(AMS, 28.01.2018)