ZOG podtrzymuje prognozy: wydatki na reklamę wzrosną o 2,4 proc.
Wydatki reklamowe netto w Polsce wzrosną w tym roku o 2,4 proc. i przekroczą pod koniec roku 6,7 mld zł netto – wynika z prognoz domu mediowego Zenith Optimedia Group. Najbardziej w rynku reklamowym wzrosnąć ma udział Internetu. Zmniejszyć się mają nakłady na reklamy w magazynach, dziennikach i na nośnikach zewnętrznych.
Tym samym ZOG podtrzymuje swoją prognozę z marca br. Polscy reklamodawcy przeznaczą na reklamę telewizyjną o 2,6 proc. więcej niż w ubiegłym roku. - Pozycja telewizji w Polsce jest silna między innymi dlatego, że koszty dotarcia w tym medium są jednymi z niższych w Europie – skomentowała Marta Zielonka, interactive buying supervisor w ZOG.
Dom mediowy nie zmienił też prognoz rozwoju rynku reklamy w Internecie - wydatki wzrosnąć mają o 10,7 proc. Jak ocenia ZOG, w ciągu najbliższych dwóch lat w Polsce wydatki na reklamę w Internecie nie będą większe niż w telewizji. Niewielki wzrost zanotują reklama radiowa i kinowa, odpowiednio: o 3,2 oraz 1,1 proc.
Spaść mają natomiast wydatki na reklamy w prasie. ZOG prognozuje, że o 19,6 proc. skurczą się wydatki na reklamy w dziennikach, a w magazynach o 15 proc. Zmniejszą się także budżety przeznaczone na outdoor – o 0,7 proc.
Według ZOG inna jest pozycja reklamy internetowej w Polsce i na świecie. W tym roku Internet zajmie połowę rynku reklamowego w Wielkiej Brytanii, za rok - w Danii i Szwecji, a za dwa lata - w Chinach. W tym czasie w Polsce telewizja utrzyma jednak swoją pierwszą pozycję.
Według prognoz głównym motorem wzrostu światowych wydatków na reklamę internetową jest mobile, a jego udziały wzrosną do 2017 roku do 12,9 proc.
(AMP, 24.06.2015)










