Europejska Federacja Dziennikarzy: uznajemy technikę outsourcingu za ukrytą formę zwolnień
Europejska Federacja Dziennikarzy oświadczyła, że przeniesienie etatowych pracowników Telewizji Polskiej do firmy zewnętrznej oznacza wyprowadzenie z TVP podstawowej działalności telewizji, stanowiącej jej istotę i sens.
”Ousourcing na skalę, na jaką zdecydowano się w TVP SA , zwłaszcza gdy chodzi o fundamentalne wartości publicznego nadawcy, oznacza, że można poddać w wątpliwość niezależność dziennikarską. Co więcej, istnieje poważne ryzyko, iż przez zastosowanie outsourcingu zostaną utracone wartości nadawcy publicznego, co może zagrozić pluralizmowi mediów jako takiemu. Zarówno Rada Europy jak i Parlament Europejski niedawno uznały takie zjawiska za zagrożenie dla jakości dziennikarstwa” – czytamy w stanowisku Europejskiej Federacji Dziennikarzy, które publikuje serwis Sdp.pl. ”Osobną sprawą jest fakt, że uznajemy technikę outsourcingu za ukrytą formę zwolnień - i co oczywiste - za sposób na obejście umów zbiorowych oraz warunków pracy załogi” – głosi ich oświadczenie.
Europejska Federacja Dziennikarzy obawia się, że decyzja o przeniesieniu pracowników do firmy zewnętrznej jest nielegalna i łamie zapisy Kodeksu Pracy. ”Zgodnie z nim możliwe jest bowiem przekazanie zewnętrznemu podmiotowi wyłącznie <<wyodrębnionej części zakładu pracy, na którą składa się baza materialna, niematerialna, struktura organizacyjna oraz wiedza i umiejętności pracowników>>. Nie jest natomiast możliwe <<przekazanie>> pewnej dowolnie wybranej grupy pracowników, co planuje uczynić zarząd TVP” – uważa EFD.
”Obawiamy się, że takie działanie prowadzi jedynie do ostatecznego demontażu Telewizji Publicznej poprzez sprzeczne z Ustawą o RTV pozbawienie jej funkcji producenckich i sprowadzenie jej zadań jedynie do roli nadawcy. Według nas stanowi to wielkie zagrożenie dla niezależności mediów w Polsce” – czytamy w stanowisku Federacji.
Jak informowaliśmy, zarząd TVP chce przenieść 550 etatowych pracowników – głównie dziennikarzy, lecz także montażystów, grafików i charakteryzatorów – do firmy zewnętrznej, a jednocześnie zachęcać ich do zakładania działalności gospodarczej, co miałoby dać telewizji do 15 mln zł oszczędności w ciągu roku. (KOZ)
(31.05.2013)










