Wydanie: JAK CZYTAć W ERZE FAKE NEWS 2018

Przywrócić autorytet mediów

(foit. Pixabay.com)

Warsztaty ze studentami dziennikarstwa w ramach debaty „Czytanie newsów w erze dezinformacji – fake news” uświadomiły mi, jak odmiennie od pokolenia Y postrzegam świat mediów. Na spotkaniu młodzież musiała wśród podsuniętych im informacji znaleźć te prawdziwe. Był tytuł, lead, treść i źródło. Studenci, analizując wszystkie aspekty wiadomości, właściwie wskazali fake newsy. Ja nie musiałam analizować, wystarczyło mi spojrzenie na źródło. Bo jestem z pokolenia, dla którego źródło, czyli autorytet danego medium, ma jeszcze znaczenie. Bo dla mnie Polska Agencja Prasowa różni się od plotkarskiego portalu. Bo etyka i prawo prasowe, a przede wszystkim staranność w weryfiko-waniu informacji jest podstawą. Nie można mieć pretensji do generacji Y, że dla nich dziennikarz i bloger to to samo. Winne jest moje pokolenie, które nie obroniło autorytetu mediów. A była na to szansa między czasami „Trybuny Ludu” a erą internetu. Dziś mamy media i media śmieciowe. Mamy dziennikarzy zawodowych i dziennikarzy „społecznych” – idoli z mediów społecznościowych.

Media przestają być autorytetem, a stają się narzędziem. Dlatego w powstałym chaosie informacyjnym fałszywe wiadomości mnożą się niczym bakterie na pożywce. Pół biedy, gdy celem dezinformacji jest klikanie, zyskanie popularności lub wzrost sprzedaży. A jeżeli media stają się narzędziem w rękach sił politycznych? Są takie, które opierają się na postprawdzie, czyli emocjach i poglądach, zamiast na faktach. Gdy czynią to świadomie i z premedytacją, przestają być narzędziem, stają się generatorem. Wówczas nie ma mowy o autorytecie.

W dobie mediów śmieciowych i dziennikarzy z mediów społecznościowych coraz trudniej jest o zaufanie i autorytet. Miejmy nadzieję, że pokolenie Y lub kolejne będą walczyć o czystość i uczciwość informacji w przestrzeni publicznej. Pierwszy krok w tym kierunku już zrobiono, ponieważ rozpoczęła się globalna dyskusja o prawdzie w obszarze informacji.

Press

Wioletta Kakowska-Mehring

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.