Nielsen: telewizja ma 71 proc. udziału w czasie oglądania treści wideo na czterech ekranach
Najwyższy udział w oglądalności kategorii OTT/VOD wciąż osiąga Netflix, ale serwis zanotował spadek z 47,6 proc. w 2023 roku do 39,4 proc. w 2025 roku (fot. Pexels.com)
Telewizja odpowiada za 71 proc. czasu oglądania treści wideo na czterech ekranach, ale wśród widzów pomiędzy 16. a 34. rokiem życia jej udział wynosi jedynie 43 proc. - wynika z badania "Wideonauci 2025", zrealizowanego przez Nielsen Media.
Średni dobowy czas oglądania treści wideo na czterech typach ekranów wśród widzów pomiędzy 4. a 74. rokiem życia wynosi 4 godziny i 24 minuty. Na telewizor przypadają średnio 3 godziny i 46 minut, na smartfon - 23 minuty, komputer - 12 minut, a na tablet - 2 minuty.
Wśród ekranów telewizor ma 86 proc. udziału w dobowym czasie oglądania (wzrost z 84 proc. w 2024 roku). Udział smartfonów zmniejszył się z 10 proc. do 9 proc., a komputerów utrzymał na poziomie 5 proc.
W grupie 4+ kanały telewizyjne (nadawane na żywo i z opóźnieniem) odpowiadają za 71 proc. czasu oglądania treści wideo na czterech ekranach. Udział serwisu YouTube wynosi 7 proc., serwisów VOD i OTT - 6 proc., a social media wideo - 5 proc.
W grupie komercyjnej 16-59 telewizja odpowiada za 65 proc. czasu oglądania treści wideo, a w grupie 16-34 - za 43 proc. Wśród widzów pomiędzy 16. a 34. rokiem życia YouTube ma 18 proc. udziału, a social media wideo - 11 proc.
Oglądalność YouTube'a wzrosła na telewizorach (z 24 proc. w 2023 roku do 29 proc. w 2025 roku) i na laptopach (z 24 proc. do 27 proc.). Najwyższy udział wśród ekranów nadal ma smartfon - 38 proc. (spadek z 47 proc.).
Udział streamingu na ekranach telewizorów najwyższy jest w grupie wiekowej 4-15 (25 proc.). W grupie 25-34 wynosi 20 proc., 16-24 oraz 35-44 - 14 proc., 45-54 - 13 proc., 55-64 - 6 proc., a 65-74 - 4 proc.
Najwyższy udział w oglądalności kategorii OTT/VOD wciąż osiąga Netflix - 39,4 proc., ale serwis zanotował spadek z 47,6 proc. w 2023 roku.
Na pozycję wicelidera awansował HBO Max, zwiększając udział z 4,7 proc. do 9,3 proc. Za nim były: Canal+ Online - 6,4 proc. (wzrost z 4 proc.) i Prime Video - 6,1 proc. (wzrost z 2,5 proc.). Istotny spadek notował Disney+ (z 8,6 proc. do 4,7 proc.).
Udział Polsat Box Go wynosi 3,2 proc. (wzrost z 1,1 proc.), Cda.pl - 3,2 proc. (spadek z 5,3 proc.), Player - 3 proc. (spadek z 4,5 proc.), SkyShowtime - 2,1 proc. (serwis działa od lutego 2023 roku), a Pilot WP - 0,8 proc. (spadek z 2,1 proc.).
53 proc. badanych w wieku 16-74 lata deklaruje, że płaciło w ostatnich sześciu miesiącach za treści wideo z internetu. W 2023 roku odsetek ten wynosił 50 proc., a w 2021 roku - 43 proc.
"Wideonauci 2025" to trzecia edycja syndykatowego raportu Nielsena, skupiającego się na zachowaniach i zwyczajach widzów związanych z konsumpcją treści wideo na czterech ekranach.
(KOZ, 21.11.2025)










