Reklama Sanexu zakazana w Wielkiej Brytanii za utrwalanie stereotypów rasowych
ASA stwierdziła, że użycie różnych kolorów skóry jako sposobu przedstawienia "przed i po" tworzy negatywne porównanie (screen: YouTube/Grocery Gazette)
Agencja ds. Standardów Reklamy (ASA) zakazała emitowania reklam żelu pod prysznic Sanex w Wielkiej Brytanii ze względu na zawarte w niej sugestie, że czarna skóra jest "problematyczna", a biała – "lepsza".
Reklama, wyemitowana po raz pierwszy w czerwcu, zawierała komentarz lektora: "Dla tych, którzy drapią się w dzień i w nocy. Dla tych, których skóra będzie wysuszona nawet przez wodę".
W reklamie stworzono negatywne porównanie?
Do tego komentarza były pokazywane sceny przedstawiające czarnoskórą kobietę z czerwonymi śladami zadrapań i skórę pokrytą popękaną, gliniastą materią. Następnie przedstawiono białą kobietę biorącą prysznic i używającą żelu. "Spróbuj wziąć prysznic z nową terapią skóry Sanex i jej opatentowanym kompleksem aminokwasów. Dla 24-godzinnego uczucia nawilżenia". Reklama kończyła się komentarzem: "Ulga może być tak prosta jak prysznic".
Czytaj też: Reklama Marks & Spencer zakazana za przedstawienie zbyt szczupłej modelki
Brytyjski oddział Colgate-Palmolive, właściciela marki Sanex, argumentował, że reklama nie utrwala negatywnych stereotypów rasowych i jest mało prawdopodobne, aby wywołała poważne lub powszechne oburzenie. Z kolei Clearcast, organizacja zatwierdzająca lub odrzucająca reklamy emitowane w telewizji, argumentowała, że spot wręcz dowodzi inkluzywności produktu.
ASA stwierdziła jednak, że użycie różnych kolorów skóry jako sposobu przedstawienia "przed i po" tworzy negatywne porównanie. Zdaniem Agencji reklama była "skonstruowana w taki sposób, że czarna skóra została przedstawiana jako problematyczna i niewygodna, podczas gdy biała, przedstawiona jako gładsza i czystsza po użyciu produktu, została skutecznie zmieniona". ASA przyznała, że przekaz ten nie był zamierzony i może pozostać niezauważony przez niektórych widzów, ale "reklama prawdopodobnie wzmocni negatywny i obraźliwy stereotyp rasowy, zgodnie z którym czarna skóra jest problematyczna, a biała – lepsza".
Czytaj też: W lipcu reklama zewnętrzna dotarła do 29,2 mln Polaków. Badanie Mediapanel
(MAC, 24.08.2025)










