Podatek cyfrowy w Polsce miałyby płacić tylko firmy o przychodach powyżej 750 mln euro
Raport dotyczący podatku cyfrowego znajduje się na stronie ministerstwa (fot. materiały prasowe)
W Ministerstwie Cyfryzacji odbyło się spotkanie z szeroką reprezentacją organizacji branżowych i pozarządowych poświęcone omówieniu modelu podatku od działalności cyfrowej. W trakcie spotkania podkreślono, że podatek płacić będą tylko firmy mające globalne przychody powyżej 750 mln euro.
Prace nad modelem podatku trwają od kilku miesięcy. Podczas spotkania z branżą przedstawiciele Fundacji Instrat zaprezentowali raport, jak podobne rozwiązania funkcjonują na świecie. Przedstawili też rekomendacje do wprowadzenia podatku w naszym kraju.
Proponowane rozwiązania mają wprowadzić bezpośredni podatek od skonsolidowanych przychodów największych podmiotów operujących na rynku cyfrowym - czyli takich, których globalnie przychody wynoszą ponad 750 mln euro. Środki z podatku zostałyby przeznaczone z jednej strony na wsparcie rozwoju polskich technologii i innowacji, a z drugiej – na wsparcie tworzenia jakościowych treści medialnych.
Czytaj też: Michał Adamczyk o odejściu z roli dyrektora programowego wPolsce24: "Takie są ustalenia"
W raporcie opublikowanym na stronie resortu cyfryzacji przedstawiono dwa warianty podatku: szeroki i wąski. W przypadku wariantu szerokiego rekomendowana stawka podatku wynosi 6 proc. (analizowano również stawki 3 proc. i 4,5 proc.). Opodatkowaniu podlegałyby wtedy: usługi interfejsu cyfrowego, usługi cyfrowej reklamy ukierunkowanej (profilowanie) i usługi przekazywania danych. Wyłączenia dotyczyłyby: usług pośrednictwa cyfrowego (dostarczanie np. gier komputerowych), regulowanych usług finansowych oraz sprzedaży towarów i usług online.
Przy wąskim wariancie rekomendowana stawka to 7,5 proc. (analizowano również stawki 5 proc. i 6 proc.), a podatek dotyczyłby świadczenia usług reklamowy cyfrowej ukierunkowanej. Podstawą opodatkowania byłyby przychody z usług tego typu bezpośrednio przypisywane do wyświetleń lub interakcji z taką reklamą.
Kolejnym etapem prac nad wprowadzeniem w Polsce podatku cyfrowego będzie przygotowanie projektu ustawy z uwzględnieniem zgłaszanych opinii i ocen, który następnie zostanie poddany szerokim konsultacjom.
(KAP, 14.08.2025)










