PBC: rynek dzienników regionalnych skurczył się o 17,5 proc.
Sprzedaż dzienników regionalnych spadła z 82 094 egz. do 67 763 egz. (graf. PAR, fot. Tim Mossholder/Unsplash)
Średnia sprzedaż dzienników regionalnych w drugim kwartale 2025 roku spadła o 17,5 proc., do 67 763 egz. Tylko trzy tytuły sprzedawały powyżej 5 tys. egz.
Najwyższą sprzedaż utrzymuje "Gazeta Pomorska", która rozchodziła się w drugim kwartale 2025 roku średnio w 8369 egz. (spadek o 21,9 proc. w porównaniu z drugim kwartałem 2024 roku). "Dziennik Zachodni", który zwykle konkurował sprzedażą z "GP", miał jeszcze większy spadek – o 23,6 proc., do 5294 egz. Próg 5 tys. sprzedawanych egzemplarzy przekroczył jeszcze "Głos Wielkopolski" (5006 egz., spadek o 23,1 proc.).
Rzeszowskie "Nowiny", które po likwidacji papierowego wydania konkurencyjnych "Super Nowości" zostały jedynym regionalnym dziennikiem na Podkarpaciu, przy sprzedaży 4129 egz. odnotowały spadek o 30,6 proc.
Kieleckie "Echo Dnia" sprzedawało średnio 3529 egz. (spadek o 26,1 proc.). Sprzedaż "Głosu – Dziennika Pomorza", który wydaje swoje mutacje w Szczecinie, Koszalinie i Słupsku, wynosiła 3260 egz. (spadek o 29,5 proc.). Krakowski "Dziennik Polski" stracił 21,6 proc. przy sprzedaży 3184 egz. Sprzedaż Łódzkiego "Expressu Ilustrowanego" skurczyła się o 24 proc., do 3080 egz. Poziom 3 tys. sprzedaży przekroczył jeszcze "Dziennik Łódzki" – 3007 egz. (spadek o 28,5 proc.).
Największy spadek – o 45,7 proc. – odnotowała "Polska Metropolia Warszawska", która sprzedawała średnio 2916 egz. Wpływ na wynik tytułu miał spadek sprzedaży e-wydań (o 91,4 proc., do 215 egz.).
Sprzedaż pozostałych dzienników regionalnych wyniosła:
• "Dziennik Bałtycki" – 2742 egz. (spadek 33,4 proc.),
• "Gazeta Krakowska" – 2741 egz. (spadek 36,7 proc.),
• "Gazeta Lubuska" – 2716 egz. (spadek 23,2 proc.),
• "Nowości – Dziennik Toruński" – 2552 egz. (spadek 14,3 proc.),
• "Gazeta Wrocławska" – 2254 egz. (spadek 30,8 proc.),
• "Kurier Szczeciński" – 2177 egz., spadek 14,5 proc. (odnotował 5,5 proc. wzrost sprzedaży e-wydań do poziomu 115),
• "Nowa Trybuna Opolska" – 2153 egz. (spadek 27,7 proc.),
• "Express Bydgoski" – 2111 egz. (spadek 18,1 proc.),
• "Kurier Lubelski" (od roku ukazuje się trzy razy w tygodniu) – 1266 egz. (spadek 16,9 proc.),
• "Gazeta Współczesna" – 1158 egz. (spadek 24,3 proc.),
• "Kurier Poranny" – 1139 egz. (spadek 21,9 proc.).
Dwa ostatnie tytuły ukazują się w Białymstoku.
Na słabe wyniki dzienników regionalnych w drugim kwartale 2025 roku wpływ miały spadki sprzedaży e-wydań. Poza wspomnianą "Polską Metropolią Warszawską" straciły też "Gazeta Współczesna" (spadek o 92,6 proc. do 11 egz.), "Nowiny" (spadek o 86,8 proc., do 167 egz.) czy "Gazeta Krakowska" (spadek o 81 proc., do 236 egz.). Najmniejszą stratę – 43,2 proc. – przy sprzedaży 294 egz. e-wydań odnotował "Kurier Lubelski".
Wydawców wszystkich monitorowanych przez PBC dzienników regionalnych – poza "Kurierem Szczecińskim" – jest Polska Press.
Dane: Polskie Badania Czytelnictwa
(PAR, 08.08.2025)










