Altavia Kamikaze + K2: Allegro najbardziej widoczną marką w polskim Intenecie
Raport obejmuje 2 tys. brandów w 40 kategoriach (fot. materiały prasowe)
Agencja Altavia Kamikaze + K2 opublikowała raport "Nowa rzeczywistość wyszukiwania: GEO, SGE - czyli SEO w 2025 r.". Wynika z niego, że znaczącą przewagę w Share of Voice (SOV) uzyskują marki, które zbudowały szerokie ekosystemy lub są dominującymi platformami usługowymi.
Raport przedstawia analizę wyszukiwania wspomaganego sztuczną inteligencją (AI Search), opartą na metryce Share of Voice (SoV) dla zdefiniowanych kategorii. Badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem narzędzia Chatbeat i zidentyfikowało TOP 20 marek pod względem SoV w każdej kategorii. Pozwoliło to na kompleksową ocenę ich widoczności i dominacji w dynamicznie rozwijającym się ekosystemie AI.
Raport obejmuje 2 tys. brandów w 40 kategoriach. Średnie SoV wyniosło 59,25 proc., mediana 40,34 proc., maksymalne 791,34 proc., natomiast minimalne 0,65 proc. Tak duży rozstrzał wartości wskazuje na ekstremalnie zróżnicowany i dynamiczny krajobraz konkurencyjny w różnych segmentach AI Search.
Mediana w wysokości 40,32 proc. sugeruje, że znaczna część marek, choć obecna w TOP 20, zajmuje niższe pozycje, często oscylujące wokół "bazowego" poziomu widoczności.
Szczegółowa analiza Share of Voice wyodrębniła m.in. absolutnych liderów, którymi są OLX (SoV na poziomie 791,34 proc. w kategorii Ogłoszenia), XTB (738,08 proc. w kategorii Platformy inwestycyjne), LELO (418,23 proc. w kategorii Erotyka), mBank (396,99 proc.; Platformy inwestycyjne), Allegro (332,70 proc. w kategorii Motoryzacja i 303,02 proc. w kategorii Ogłoszenia), DOZ (325,36 proc., Apteki internetowe). Wśród pozostałych liderów, którzy w swoich kategoriach osiągnęli SoV powyżej 200 proc., znaleźli się m.in.: Empik, Vision Express, PZU, eBilet, Leroy Merlin, Nike, Apart, Home.pl i Orange.
Z raportu wynika, że najbardziej widoczną marką jest Allegro, które trafiło aż do 18 kategorii, a wysokie SoV w wielu z nich świadczy o kluczowej roli tej platformy transakcyjnej w polskim Internecie. Amazon jest obecny w 13 kategoriach, co potwierdza globalną strategię marki do bycia "sklepem dla wszystkich" i skuteczność adaptacji do różnych rynków.
Najbardziej wyrównaną kategorią w raporcie okazała się Branża Ślubna, w której na pierwszym miejscu znalazło się aż siedem marek z dokładnie tym samym wynikiem - 39,8 proc., a marki na kolejnych 13 miejscach również zanotowały te same wyniki - po 18,7 proc.
Według autorów raportu era AI Search rewolucjonizuje sposób, w jaki marki osiągają widoczność online. Sukces zależy nie tylko od tradycyjnych metod SEO, ale przede wszystkim od zdolności do bycia zrozumianym i docenionym przez algorytmy AI, dostarczania wartościowych treści odpowiadających na złożone intencje użytkowników oraz budowania silnego autorytetu w swojej dziedzinie.
Dane zostały pozyskane za pomocą narzędzia Chatbeat i obejmują analizę widoczności brandów w odpowiedziach generowanych przez modele AI: ChatGPT, Gemini, Claude, Perplexity i DeepSeek.
(KAP, 17.07.2025)










