Agencja DDB Worldwide musi zwrócić nagrodę zdobytą na Cannes Lions

Zwrócono uwagę, że film promujący kampanię zawierał zmanipulowane treści stworzone dzięki sztucznej inteligencji, w tym fragment wiadomości CNN Brasil (screen: YouTube/Jesús Díaz)
Agencja DM9, należąca do sieci DDB Worldwide (Omnicom), zdobywca 21 wyróżnień podczas zakończonego 20 czerwca festiwalu branży kreatywnej Cannes Lions, będzie musiała zwrócić nagrodę Grand Prix w kategorii Creative Data.
Kampania "Efficient Way to Pay" umożliwiła brazylijskim rodzinom o niskich dochodach zakup artykułów gospodarstwa domowego, w tym energooszczędnych lodówek, za pieniądze zaoszczędzone na przyszłych rachunkach.
Czytaj też: Cannes Lions: Złoto dla DDB Warszawa i McDonald's. Srebro dla McCann Poland i Mastercard
Niedługo po ogłoszeniu wyników konkursu w Cannes zwrócono uwagę, że film promujący kampanię zawierał zmanipulowane treści stworzone dzięki sztucznej inteligencji, w tym fragment wiadomości CNN Brasil. Sieć telewizyjna złożyła formalną skargę przeciwko DM9 i jej klientowi Whirlpool po odkryciu, że wykorzystany w spocie fragment transmisji został zmieniony przy użyciu AI. Pojawiła się w nim dziennikarka, która opuściła firmę w grudniu 2022 roku.
Organizatorzy Cannes Lions wszczęli własne dochodzenie. Doszli do wniosku, że agencja wprowadziła jurorów w błąd, naruszając zasady festiwalu.
Czytaj też: Mediahub zmienia nazwę na MullenLowe Media. Ujednolicenie brandingu
(MAC, 02.07.2025)
