Wirtualna Polska zmniejszyła przychody z reklamy i subskrypcji, a zwiększyła z turystyki
"Wyniki za pierwszy kwartał potwierdzają, że turystyka to dla nas obszar o największym potencjale wzrostu" - komentuje Jacek Świderski (fot. materiały prasowe)
Wirtualna Polska Holding SA w pierwszym kwartale 2025 roku uzyskała 372 mln zł przychodów ze sprzedaży i 12,4 mln zł zysku netto. Spadek przychodów zanotował segment reklama i subskrypcje, a wzrost – segment turystyka, w którym spółka sfinalizowała przejęcie Invia Group.
Skonsolidowane przychody spółki w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 roku wzrosły o 6,3 proc., a zysk netto zmniejszył się o 34,7 proc. Skonsolidowana EBITDA wyniosła 85,8 mln zł, co oznacza wzrost o 1,8 proc.
Czytaj też: Sąd podtrzymał karę od szefa KRRiT dla TVN za przerwanie "Faktów" reklamą
Przychody segmentu reklama i subskrypcje spadły o 4,6 proc. – do 158,7 mln zł, czego 155 mln zł stanowiły wpływy gotówkowe (spadek o 3,9 proc.). Skorygowana EBITDA spadła o 2 proc., do 53,3 mln zł.
Segment turystyka zapewnił Wirtualnej Polsce 147,8 mln zł przychodów, czyli o 17,3 proc. więcej niż przed rokiem. Skorygowana EBITDA to 23,4 mln zł (wzrost o 2,7 proc.).
Przychody segmentu finanse konsumenckie wzrosły o 18,2 proc., do 56,2 mln zł. Skorygowana EBITDA urosła o 31,5 proc. i wyniosła 8,4 mln zł.
"Wyniki za pierwszy kwartał potwierdzają, że turystyka to dla nas obszar o największym potencjale wzrostu" – skomentował w komunikacie Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding. "Przejęcie Invia Group zamknęliśmy miesiąc temu, na jego pełny wpływ poczekamy około 12 miesięcy. Pracujemy nad integracją zespołów, technologii i modeli działania. Cel jest niezmienny: budowa europejskiej grupy turystycznej, która będzie skutecznie konkurować z globalnymi platformami. Już teraz działamy na 9 europejskich rynkach i obsługujemy rocznie prawie 6 mln podróżnych" – wyjaśnił Świderski i dodał: "W segmencie reklamy i subskrypcji ogłaszamy wejście w obszar »retail media«, poprzez rozszerzenie odnoszącej sukcesy sieci WPartner".
Czytaj też: Kaja Puto nową redaktorką naczelną "Krytyki Politycznej". Zastąpiła Agnieszkę Wiśniewską
Jak podała WP, WPartner for Retailers jest odpowiedzią na rosnące potrzeby reklamodawców, którzy chcą docierać z przekazem marketingowym do użytkowników w miejscu podejmowania decyzjach zakupowych. Te nowe miejsca reklamowe będą umieszczone w sklepach online, platformach zakupowych (tzw. marketplace’ach) oraz aplikacjach mobilnych.
Retail media to dziś – jak przypomina spółka – jeden z najszybciej rozwijających się segmentów reklamy cyfrowej. Dzięki bliskiemu połączeniu z aktywnością konsumencką, rynek ten ma według prognoz rosnąć w Polsce między 20 a 30 proc. rocznie.
Holding jest właścicielem portalu Wirtualna Polska, ma specjalistyczne serwisy tematyczne, takie jak Money.pl czy WP SportoweFakty. Rozwija usługi subskrypcyjne m.in. poprzez spółki Audioteka Group i Patronite. W branży e-commerce WP działa głównie w obszarach turystyki (m.in. Invia Group z takimi markami jak Wakacje.pl, Travelplanet.pl, Nocowanie.pl) oraz finansów konsumenckich (Superauto.pl i Totalmoney.pl).
Czytaj też: Kabarety przyciągnęły najwięcej widzów podczas Polsat Hit Festiwal
(KOZ, 27.05.2025)










