Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Artegence dzieli operacje  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Artegence dzieli operacje  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Republika z własnym badaniem exit poll  |  O projekcie nowej ustawy medialnej  |  Koszty działalności KRRiT  |  Artegence dzieli operacje  |  Świetlik i Staniszewski uruchomili serwis  |  "Królowie" w TVP 1  |  Widownia "Kabaretu na żywo. Chyba Czesuaf" w Polsacie  |  Właściciel serwisu Sweet.tv  |  "Zakup w ciemno" w TTV miał nieco mniej widzów  |  Zoom TV i Nowa TV ze spadkami  |  Sytuacja finansowa Jawnego Lublina  |  Specjalne wydanie "Pani Domu"  |  Jak dziennikarze śledczy "NYT" korzystają z AI  |  TikTok: 51 proc. dorosłych użytkowników ogląda dokumenty  |  Frisco wybrała  |  Dyrektorka ds. marketingu w BMP Consulting  |  GPD i GoldenSubmarine  |  Ministerstwo Cyfryzacji zaprasza agencje  |  Netflix zrealizuje serialową biografię Madonny  |  Amazon będzie mieć z reklam na Prime Video 1,7 mld dol.  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Nowy numer magazynu "Press" już dostępny w salonach prasowych  |  Kliknij tutaj, by zobaczyć zapowiedź nowego numeru. Rozmowa z Wałkuskim, sylwetka Turskiego i pięć lat podcastu Rosiaka – polecamy!  | 

Dział: PRASA

Dodano: Maj 09, 2025

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

SW Research: zawód dziennikarza mniej prestiżowy niż kelnera. Na końcu youtuberzy i influencerzy

Badania prestiżu zawodów SW Research prowadzi od 2021 roku (fot. Pexels.com)

Dopiero na 35. miejscu w zestawieniu zawodów pod względem ich prestiżu znaleźli się dziennikarze. Jeszcze niżej - na 38. miejscu - są prezenterzy telewizyjni. Stawkę 51 ocenianych w badaniu profesji zamykają youtuberzy i influencerzy.

Dziennikarze, którzy w porównaniu do ubiegłorocznego zestawienia spadli z 26. na 35. miejsce głównie dzięki nowym zawodom dodanym do rankingu, w ocenie ankietowanych jednak zyskali. O ile rok temu jako zawód prestiżowy wskazywało ich 33,6 proc. ankietowanych, to w najnowszym badaniu było to 36,7 proc. głosów.

Więcej pozytywnych wskazań (30,5 proc. w 2025 roku w porównaniu do 25,7 proc. w 2024 roku) zyskali prezenterzy telewizyjni, ale w rankingu znaleźli się na 38. miejscu (miejsce 30. w 2024 roku).

Zarówno dziennikarzy, jak i prezenterów wyprzedzili m.in. niewykwalifikowany robotnik budowlany (32), kelner (31), zawodowy kierowca TIRa (27) czy listonosz (18).

Zestawienie na miejscach 50. i 51. zamykają odpowiednio: youtuberzy (13,8 proc. wskazań) i influencerzy (13,6 proc.). 

Czytaj też: TVP chce, by debatę 12 maja prowadziła Dorota Wysocka-Schnepf. Sztaby domagają się zmiany

"Niskie noty influencerów, youtuberów i polityków – zarówno krajowych, jak i europejskich – mogą świadczyć o głębokim kryzysie zaufania do profesji postrzeganych jako skupione na autopromocji, kontrowersji lub oderwane od codziennych problemów zwykłych obywateli. To odzwierciedlenie szerszych zjawisk społecznych, takich jak dezinformacja w mediach społecznościowych, zmęczenie cynizmem politycznym oraz rosnące oczekiwania wobec autentyczności i użyteczności społecznej" - skomentował w komunikacie Piotr Zimolzak, wiceprezes agencji badawczej SW Research.

Po raz piąty zwycięzcami rankingu zostali strażacy cieszący się szacunkiem 83 proc. ankietowanych. Nie zmieniła się też druga pozycja - ratowników medycznych wskazało 81.5 proc. ankietowanych. Na trzecim miejscu znalazł się tegoroczny debiutant - pilot samolotu pasażerskiego - ze wskazaniami 81 proc. ankietowanych.

Badania prestiżu zawodów SW Research prowadzi od 2021 roku. W tym roku objęły 51 zawodów - o 12 więcej niż w 2024 roku. Podstawą do stworzenia rankingu były odpowiedzi na pytanie "Jakim poważaniem darzysz osoby o poniższym zawodzie / funkcji" udzielana w pięciopunktowej skali od "bardzo małym" do "bardzo dużym". 

(PAR, 09.05.2025)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.