Google i Allegro wymarzonymi pracodawcami na rynku mediów i reklamy  |  Omnicom Group przejmuje  |  Widownia drugiego sezonu serialu "Teściowie" w Polsacie  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Komentator Formuły 1 wraca do Eleven Sports  |  W Canal+ serial dokumentalny o partnerkach znanych sportowców  |  Usługa Viaplay w Prime Video  |  Altavia Kamikaze + K2 zatrudniła trzy osoby  |  Dentsu przewiduje  |  Luxury Care & More będzie promować  |  Alisyn Camerota pożegnała się z CNN  |  "Dziewczyna z igłą" i kręcony w Polsce "Prawdziwy ból" nominowane do Złotych Globów  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Już dzisiaj gala Grand Press 2024, na której poznamy Dziennikarza Roku. Transmisja o godz. 20.30 na antenie TVN 24 oraz na facebookowym profilu Fundacji Grand Press. Szczegóły: kliknij tutaj  | 

Google i Allegro wymarzonymi pracodawcami na rynku mediów i reklamy  |  Omnicom Group przejmuje  |  Widownia drugiego sezonu serialu "Teściowie" w Polsacie  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Komentator Formuły 1 wraca do Eleven Sports  |  W Canal+ serial dokumentalny o partnerkach znanych sportowców  |  Usługa Viaplay w Prime Video  |  Altavia Kamikaze + K2 zatrudniła trzy osoby  |  Dentsu przewiduje  |  Luxury Care & More będzie promować  |  Alisyn Camerota pożegnała się z CNN  |  "Dziewczyna z igłą" i kręcony w Polsce "Prawdziwy ból" nominowane do Złotych Globów  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Już dzisiaj gala Grand Press 2024, na której poznamy Dziennikarza Roku. Transmisja o godz. 20.30 na antenie TVN 24 oraz na facebookowym profilu Fundacji Grand Press. Szczegóły: kliknij tutaj  | 

Google i Allegro wymarzonymi pracodawcami na rynku mediów i reklamy  |  Omnicom Group przejmuje  |  Widownia drugiego sezonu serialu "Teściowie" w Polsacie  |  Zestawienie kanałów serialowo-filmowych  |  Komentator Formuły 1 wraca do Eleven Sports  |  W Canal+ serial dokumentalny o partnerkach znanych sportowców  |  Usługa Viaplay w Prime Video  |  Altavia Kamikaze + K2 zatrudniła trzy osoby  |  Dentsu przewiduje  |  Luxury Care & More będzie promować  |  Alisyn Camerota pożegnała się z CNN  |  "Dziewczyna z igłą" i kręcony w Polsce "Prawdziwy ból" nominowane do Złotych Globów  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  |  Już dzisiaj gala Grand Press 2024, na której poznamy Dziennikarza Roku. Transmisja o godz. 20.30 na antenie TVN 24 oraz na facebookowym profilu Fundacji Grand Press. Szczegóły: kliknij tutaj  | 

Temat: reklama

Dział: REKLAMA

Dodano: Lipiec 03, 2024

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

W reklamach jest coraz więcej osób w wieku 50+. Ale wciąż są przedstawiane stereotypowo

Udział osób 50+ w reklamach jest dalej znacznie niższy niż ich udział w populacji, co wskazuje na niewykorzystany potencjał tej grupy konsumentów w przekazach komercyjnych (screen: YouTube/Andrzej Tomasik)

W 2024 roku znacząco zwiększył się udział osób w wieku powyżej 50 lat występujących w reklamach telewizyjnych – wynika z analizy biura reklamy i marketingu TVP.

Według cyklicznego badania spotów reklamowych robionego przez TVP, osoby po 50. roku życia można było zobaczyć w prawie co piątej reklamie telewizyjnej. W pierwszym kwartale 2024 roku wystąpiły one w 18 proc. reklam, a rok wcześniej w 10 proc.

Znacznie niższy udział w reklamach niż w populacji

Pomimo znaczącego wzrostu nadal jest to najrzadziej prezentowana w reklamie grupa wiekowa. Reklamodawcy znacznie częściej pokazują dorosłych aktorów przed pięćdziesiątką. Kobiety występują w 75 proc. wyświetlanych reklam, natomiast mężczyźni – w 67 proc. Osoby małoletnie pojawiają się w co czwartej reklamie.

Czytaj też: Zbiórka Pereiry na prawników kończy się klapą. Liczył na 20 tys. zł, zebrał dużo mniej

Osoby w wieku 50 lat i więcej zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w 2024 roku stanowiły 38 proc. ogółu mieszkańców Polski. Prognozy GUS przewidują, że przez 10 lat odsetek ten wzrośnie do 46 proc. populacji.

Press

Odsetek osób w wieku 50+ występujących w reklamach wzrósł do 18 proc. (fot. materiały prasowe)

Tak więc 18-procentowy udział osób 50+ w reklamach jest znacznie niższy niż ich udział w populacji, co wskazuje na niewykorzystany potencjał tej grupy konsumentów w przekazach komercyjnych.

Stereotypowe role oraz choroby

Nadal częstym kontekstem, w jakim pojawiają się osoby 50+ w reklamach, są stereotypowe role babci i dziadka lub kontekst choroby. Do tych dwóch stereotypów odwołuje się co trzecia reklama. To nie odzwierciedla rzeczywistej roli pełnionej w społeczeństwie przez osoby w tym wieku.

Czytaj też: Justyna Karnowska pożegnała się z TVP. Przez osiem lat kierowała TVP ABC

Rozwój tzw. srebrnej gospodarki, obejmującej produkty i usługi dla starszych konsumentów, stwarza możliwości dla bardziej zróżnicowanych kampanii reklamowych, które lepiej odzwierciedlają aktywność i wkład osób 50+ w życie społeczne i ekonomiczne.

Press

Osoby 50+ w reklamach to stereotypowe role babci i dziadka lub kontekst choroby (fot. materiały prasowe)

Biuro reklamy i marketingu TVP analizuje zawartość spotów reklamowych od 2017 roku. Co roku bada wszystkie spoty emitowane w telewizji w pierwszym kwartale danego roku. Baza filmów pochodzi z narzędzia Wizzad Nielsena, a badanie jest inspirowane projektem agencji mediowej Wavemaker.

Czytaj też: Nowy Press: Chaciński o kulturze, której brak, a także Bojanowski, Nałęcz, CPK oraz Ziobro mediom

(AMS, 03.07.2024)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.