Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Czego boi się Marek Suski  |  Negatywny wpływ reklam na postanowienia noworoczne  |  Brand New Galaxy reorganizuje działy  |  Wartość antyukraińskiej propagandy  |  Ważna informacja dla redakcji czasopism  |  Program TVP 2 z udziałem twórców internetowych  |  Kanały z MUX 8 w lepszej jakości?  |  Netflix pokaże tenisowy pojedynek pomiędzy Nadalem a Alcarazem  |  Program Chodakowskiej i Krupy w TVN  |  TV Puls kontynuuje  |  Kolekcja seriali anime w Canal+ Online  |  Rynek reklamy wzrósł w 2023 roku  |  Cut The Mustard wygrała  |  Dziadek do orzechów przedłuża współpracę  |  MullenLowe Warsaw  |  Warner Bros. Discovery zmniejsza stratę  |  Vice Media zwalnia pracowników i zamyka stronę  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 44 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Wrzesień 05, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Pluralis odsprzedał udziały w Gremi węgierskiemu milionerowi i krytykowi Orbana

Po transakcji z Zoltanem Vargą Pluralis nadal pozostaje największym udziałowcem w Gremi Media (fot. Gremi Media/materiały prasowe)

Należąca do George'a Sorosa holenderska spółka Pluralis nie jest już większościowym inwestorem w Gremi Media. Koncern odsprzedał ponad 13 proc. udziałów węgierskiemu milionerowi Zoltánowi Vardze. Biznesmen znany jako krytyk prezydenta Węgier Viktora Orbana w zeszłym tygodniu został powołany do rady nadzorczej wydawnictwa. Redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” Bogusław Chrabota kolejną zmianę w strukturze właścicielskiej Gremi Media przyjmuje ze spokojem.

Jak czytamy w komunikacie, w poniedziałek firma Pluralis poza rynkiem giełdowym sprzedała Central International, spółce należącej do węgierskiego koncernu Central Group, 13,43 proc. udziałów w Gremi Media, co pozwoliło na osiągnięcie 20,38 proc. głosów na walnym zgromadzeniu tego wydawnictwa. Mowa o pakiecie, który Pluralis zaledwie półtora tygodnia temu kupił od holdingu KCI należącego do Grzegorza Hajdarowicza.

Chrabota: "Brak wpływu na linię redakcji"

Po transakcji z Zoltanem Vargą Pluralis nadal pozostaje największym udziałowcem w Gremi Media. Jego udział w kapitale zmalał jednak z 52,05 do 38,62 proc., a w głosach na walnym zgromadzeniu – z 57 do 36,62 proc. Spółka KCI należąca do Grzegorza Hajdarowicza ma z kolei 19,21 proc. kapitału i 21,2 proc. głosów na walnym zgromadzeniu wydawcy.

Czytaj też: "Rzeczpospolita" najbardziej opiniotwórczym tytułem w Polsce. "Press" w czołówce swojej kategorii

Redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” Bogusław Chrabota kolejny zwrot akcji w strukturze właścicielskiej Gremi Media przyjął ze spokojem. – Nie spodziewam się wpływu akcjonariuszy na linię redakcji. Rada nadzorcza Gremi media deklarowała to wiele razy – przekazał „Presserwisowi” Chrabota.

Zdaniem dr. hab. Adama Szynola, medioznawcy z Uniwersytetu Wrocławskiego, transakcja z węgierskim biznesmenem w roli głównej nie jest wstrząsem i nie zmienia dramatycznie układu sił w Gremi Media. – W dalszym ciągu głównym udziałowcem w wydawnictwie jest Pluralis, KCI też ma jeszcze istotny głos. Pytanie, czy jest to stan docelowy, czy też można się spodziewać, że któryś z udziałowców w przyszłości będzie chciał mieć jednak głos większościowy. Nie wiemy, jakie są zamiary Sorosa, czy zamierza dalej odsprzedawać swoje udziały, czy też np. przejąć resztą udziałów od KCI – zastanawia się Adam Szynol, dodając, że obecna sytuacja jest dobra dla tytułów w portfolio Gremi Media, w tym „Rzeczpospolitej”. – To gwarancja dużej niezależności od rynku polskiego. Jeśli okaże się, że po wyborach przy władzy pozostanie Zjednoczona Prawica, to zewnętrzny kapitał, który wspiera wartości demokratyczne, jest na wagę złota – dodaje.

Jak podaje agencja Bloomberga, należący do Zoltana Vargi węgierski koncern medialny Central Media Group – jeden z jego biznesów – wydaje ponad 25 drukowanych niezależnych magazynów i 19 serwisów online. W wywiadzie dla tej agencji Varga w 2020 roku przyznał, że doświadczył nacisków ze strony węgierskiego rządu, by sprzedać swoje firmy.

Czytaj też: Agora negocjuje ze związkowcami, by nie podwyższać odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

(MZD, 05.09.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.