Zapytania w wyszukiwarce Google w 2024 roku  |  Marketing i reklama liderami w korzystaniu z usług freelancerów  |  Zestawienie kanałów sportowych  |  Były prezes Alior Banku pomoże  |  GPW może wznowić obrót akcjami Red Carpet Media Group  |  Oglądalność serialu "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  "Wzgórze psów" zadebiutuje w Netflixie  |  Stabilna widownia "Gliniarzy" w Polsacie  |  Ruszyła sprzedaż aukcyjna w aplikacji TVP Sport  |  Magdalena Cielecka w nowym serialu Max Original  |  Internetowy Silver TV rozbudowuje ofertę  |  NASK rozpoczął wydawanie czasopisma  |  Centrum im. Adama Smitha: "Polska gospodarka traciła 70 mld zł rocznie"  |  Ruszyła agencja reklamowa  |  Fabryka Marketingu wygrywa  |  Polska kampania Filtron na zagranicznych rynkach  |  The Reel Friends  |  Matea Gold odchodzi z "The Washington Post" do kierowania oddziałem "The New York Times"  |  Rupert Murdoch przegrywa walkę o kształt sukcesji z dziećmi  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Zapytania w wyszukiwarce Google w 2024 roku  |  Marketing i reklama liderami w korzystaniu z usług freelancerów  |  Zestawienie kanałów sportowych  |  Były prezes Alior Banku pomoże  |  GPW może wznowić obrót akcjami Red Carpet Media Group  |  Oglądalność serialu "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  "Wzgórze psów" zadebiutuje w Netflixie  |  Stabilna widownia "Gliniarzy" w Polsacie  |  Ruszyła sprzedaż aukcyjna w aplikacji TVP Sport  |  Magdalena Cielecka w nowym serialu Max Original  |  Internetowy Silver TV rozbudowuje ofertę  |  NASK rozpoczął wydawanie czasopisma  |  Centrum im. Adama Smitha: "Polska gospodarka traciła 70 mld zł rocznie"  |  Ruszyła agencja reklamowa  |  Fabryka Marketingu wygrywa  |  Polska kampania Filtron na zagranicznych rynkach  |  The Reel Friends  |  Matea Gold odchodzi z "The Washington Post" do kierowania oddziałem "The New York Times"  |  Rupert Murdoch przegrywa walkę o kształt sukcesji z dziećmi  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Zapytania w wyszukiwarce Google w 2024 roku  |  Marketing i reklama liderami w korzystaniu z usług freelancerów  |  Zestawienie kanałów sportowych  |  Były prezes Alior Banku pomoże  |  GPW może wznowić obrót akcjami Red Carpet Media Group  |  Oglądalność serialu "Gra z Cieniem" w TVP 1  |  "Wzgórze psów" zadebiutuje w Netflixie  |  Stabilna widownia "Gliniarzy" w Polsacie  |  Ruszyła sprzedaż aukcyjna w aplikacji TVP Sport  |  Magdalena Cielecka w nowym serialu Max Original  |  Internetowy Silver TV rozbudowuje ofertę  |  NASK rozpoczął wydawanie czasopisma  |  Centrum im. Adama Smitha: "Polska gospodarka traciła 70 mld zł rocznie"  |  Ruszyła agencja reklamowa  |  Fabryka Marketingu wygrywa  |  Polska kampania Filtron na zagranicznych rynkach  |  The Reel Friends  |  Matea Gold odchodzi z "The Washington Post" do kierowania oddziałem "The New York Times"  |  Rupert Murdoch przegrywa walkę o kształt sukcesji z dziećmi  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 42 newsy ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Lipiec 26, 2023

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Repropol toczy bój z Ministerstwem Kultury, bo chce płacić za utwory także konkretnym dziennikarzom

Grzegorz Cydejko: - Niektóre grupy dziennikarzy reprezentowane są już przez inne organizacje zbiorowego zarządzania. ZAIKS grupuje część publicystów, a Kopipol ma zezwolenie na reprezentowanie twórców naukowych (Pixabay.com)

Stowarzyszenie Dziennikarzy i Wydawców Repropol walczy o prawo do repartycji środków z tytułu opłaty reprograficznej i opłat licencyjnych przysługujących dziennikarzom. Stara się o zgodę Ministerstwa Kultury na wykonywanie zbiorowego zarządzania prawami autorów.

Jesienią ubiegłego roku organizacja złożyła wniosek o wznowienie postępowania administracyjnego. Jak tłumaczy prezes tej organizacji Grzegorz Cydejko, mowa o wznowieniu, bo dotychczasowa procedura ubiegania się o pozwolenie została tymczasowo wstrzymana na wniosek Repropolu.

- Stało się tak ze względu na konieczność złożenia na pewnym etapie dodatkowych wyjaśnień dotyczących kwestii finansowych - tłumaczy Cydejko. - Niemal rok temu wznowiliśmy procedurę, ale do tej pory nie otrzymaliśmy z ministerstwa żadnej odpowiedzi - zaznacza.

Organizacja chciałaby objąć repartycją nie tylko dziennikarzy, którzy kwalifikowaliby się do wypłaty środków z tytułu opłaty reprograficznej, ale także tych, którzy nie przekazali wydawcom swoich praw autorskich i chcieliby przystąpić do organizacji zbiorowego zarządzania. 

Cydejko tłumaczy, jak miałaby wyglądać selekcja dziennikarzy uprawnionych do wypłat środków: - Gdybyśmy uzyskali zezwolenie na te pola eksploatacji utworów, które są związane z opłatą reprograficzną, to stworzymy bazę dziennikarzy, przebadamy ślad ich twórczości w internecie. Przygotujemy ranking pokazujący utwory i wskazujący autorów najpopularniejszych w dozwolonym użytku prywatnym - tłumaczy Cydejko, dodając, że w przypadku opłat licencyjnych, czyli tych wynikających z  tytułu praw autorskich, organizacja będzie chciała zbadać, którzy autorzy posiadają te prawa i nie przekazali ich wydawcom.

- Ta grupa autorów może poszukiwać rekompensaty za użycie ich praw. Dlatego Repropol chciałby reprezentować ich w kwestii praw autorskich, licencjonowania i wykorzystywania utworów - tłumaczy Cydejko. I przypomina, że niektóre grupy dziennikarzy reprezentowane są już przez inne organizacje zbiorowego zarządzania.

- ZAiKS grupuje część publicystów, a Kopipol ma zezwolenie na reprezentowanie twórców naukowych - przypomina Cydejko.

Przypomnijmy, że od początku lipca Stowarzyszenie Repropol wypłaciło już ponad 1 mln zł z prawie 6,5 mln zł, które są do podziału w ramach opłaty reprograficznej za 2022 rok dla wydawców. Wśród odbiorców przelewów znaleźli się m.in. najwięksi wydawcy, jak Gremi Media, Bonnier, Ringier Axel Springer Polska czy Polska Agencja Prasowa.

Jedne z najwyższych wypłat trafiły do "Rzeczpospolitej" – 201 938,01 zł; "Dziennika Gazety Prawnej" – 134 392,63 zł; "Gazety Wyborczej" – 81 202,91 zł i "Pulsu Biznesu" – 81 010,72 zł.

(MZD, 26.07.2023)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.