Telewizja dostarczana tylko przez internet coraz bardziej popularna  |  Peppermint rozszerza działalność  |  Zestawienie miesięczników luksusowych dla kobiet  |  Widownia meczów Polaków na hokejowych mistrzostwach  |  Pierwszy polski serial platformy Max  |  Oglądalność "Muzyki na dobry wieczór" w TVP 2  |  Jak radził sobie TVN w paśmie "Skazanej"?  |  KIM proponuje poszerzenie pomiaru  |  Wydawnictwo Muza znika z Empik Go  |  Zarząd Unii Literackiej  |  OMD Group wygrywa  |  Mediahub  |  Dyrektorka zarządzająca Endless  |  ACM chce sprzedać sieć gazet i serwisów  |  Prezydent Argentyny spotka się z szefami Meta, Google, Apple i OpenAI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizja dostarczana tylko przez internet coraz bardziej popularna  |  Peppermint rozszerza działalność  |  Zestawienie miesięczników luksusowych dla kobiet  |  Widownia meczów Polaków na hokejowych mistrzostwach  |  Pierwszy polski serial platformy Max  |  Oglądalność "Muzyki na dobry wieczór" w TVP 2  |  Jak radził sobie TVN w paśmie "Skazanej"?  |  KIM proponuje poszerzenie pomiaru  |  Wydawnictwo Muza znika z Empik Go  |  Zarząd Unii Literackiej  |  OMD Group wygrywa  |  Mediahub  |  Dyrektorka zarządzająca Endless  |  ACM chce sprzedać sieć gazet i serwisów  |  Prezydent Argentyny spotka się z szefami Meta, Google, Apple i OpenAI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Telewizja dostarczana tylko przez internet coraz bardziej popularna  |  Peppermint rozszerza działalność  |  Zestawienie miesięczników luksusowych dla kobiet  |  Widownia meczów Polaków na hokejowych mistrzostwach  |  Pierwszy polski serial platformy Max  |  Oglądalność "Muzyki na dobry wieczór" w TVP 2  |  Jak radził sobie TVN w paśmie "Skazanej"?  |  KIM proponuje poszerzenie pomiaru  |  Wydawnictwo Muza znika z Empik Go  |  Zarząd Unii Literackiej  |  OMD Group wygrywa  |  Mediahub  |  Dyrektorka zarządzająca Endless  |  ACM chce sprzedać sieć gazet i serwisów  |  Prezydent Argentyny spotka się z szefami Meta, Google, Apple i OpenAI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 37 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: prasa

Dział: PRASA

Dodano: Grudzień 09, 2022

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Śląski dziennikarz skazany z art. 212 kk za zadanie pytania w tekście. Dziś apelacja

"Nie wymyśliłem sobie tych rzeczy" – mówi nam Mateusz Cieślak (fot. Facebook/Mateusz Cieślak)

Dziś w Katowicach odbędzie się rozprawa apelacyjna w sprawie dziennikarza Mateusza Cieślaka. Sprawa dotyczy tekstu opublikowanego w czasie wyborów samorządowych w 2018 roku. Sąd I instancji uznał Cieślaka za winnego zniesławienia Mariusza Wołosza, obecnego prezydenta Bytomia, a wówczas dyrektora jednego ze śląskich szpitali. Sprawę monitoruje Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

Mateusz Cieślak, wieloletni dziennikarz mediów na Śląsku i reporter tygodnika "Nie" – a ostatnio wydawca i redaktor naczelny portalu KatowiceDzis.pl – został w maju tego roku skazany przez Sąd Rejonowy Katowice-Zachód za pomówienie Mariusza Wołosza, ówczesnego dyrektora miejskiego szpitala nr 2 w Mysłowicach, o finansowanie kampanii wyborczej ze środków szpitala.

Cieślak: "Nie wymyśliłem sobie tych rzeczy"

Pomówienie polegało na tym, że Cieślak w materiale "Za pieniądze pacjentów?" opublikowanym 28 października 2018 roku postawił pytanie: "Czy za pieniądze zadłużonego szpitala – gdzie Mariusz Wołosz jest dyrektorem – finansowana jest brudna kampania wyborcza?".

Czytaj też: Kinga Jasionowska zwolniona z TVP Katowice. Komisja antymobbingowa zakończyła przesłuchania

Tekst został opublikowany na należącym do Cieślaka portalu pomiędzy I a II turą wyborów samorządowych. Dziennikarz zarzucał przyszłemu prezydentowi Bytomia, że ten, w okresie kiedy szpital miał trudności finansowe, wynajął dla niego agencję PR, a w domenie należącej do właściciela tej agencji prowadził równocześnie swoją kampanię wyborczą, mocno atakującą urzędującego prezydenta Bytomia. Z dziennikarskiej analizy wynikało, że ów szef agencji PR mającej umowę ze szpitalem, miał również umowę na prowadzenie kampanii wyborczej dyrektora szpitala, która finansowana była ze środków publicznych.

– Nie wymyśliłem sobie tych rzeczy – mówi "Presserwisowi" Mateusz Cieślak. – Z oboma panami prowadziłem dość długo rozmowy, starając się ustalić fakty. Nagle te kontakty się urwały, a weryfikując ich informacje, stwierdziłem, że chwilami mijali się z prawdą.

Podkreśla, że pisał wyłącznie o sprawach, które powinny być jawne: o finansowaniu wyborów samorządowych i wykorzystywaniu środków publicznych, w tym przypadku pieniędzy szpitala.

Press

Wyrok I instancji Mateusz Cieślak opublikował na swoim portalu KatowiceDzis.pl (screen: KatowiceDzis.pl)

Dodaje, że Mariusz Wołosz jeszcze przed publikacją materiału zapowiedział, że jeżeli materiał będzie nierzetelny, oskarży go w trybie wyborczym. Kiedy jednak materiał się ukazał, nie zareagował. – Nie wystąpił nawet o sprostowanie – mówi Cieślak. – Akt oskarżenia trafił do sądu dopiero po roku, chyba w ostatnim dniu przed terminem przedawnienia. Całkowitym zbiegiem okoliczności właśnie wtedy zajmowałem się inną bytomską sprawą, nieprawidłowościami w gospodarce odpadami.

"To typowy SLAPP"

Mariusz Wołosz w oskarżeniu stwierdził, że informacje o zadłużeniu szpitala mogą podważyć zaufanie pacjentów do niego (nie jest lekarzem, a jedynie zarządzał placówką). Podnosił też, że materiał w KatowiceDzis.pl wpłynął na wynik wyborów samorządowych, które mógł wygrać w I turze (materiał ukazał się pomiędzy I a II turą wyborów).

Czytaj też: Barbara Kurdej-Szatan w promocji świątecznej oferty Wyborcza.pl. Wrócił temat jej wpisu o straży granicznej

Katowicki sąd I instancji sprawę toczoną z art. 212 kk utajnił, mimo wniosku Cieślaka o przywrócenie jej jawności. Ostatecznie skazał dziennikarza za pytanie postawione w tekście na karę grzywny w wymiarze 100 stawek dziennych, ustalając wysokość jednej stawki na kwotę 20 zł, nawiązkę w wysokości 2 tys. zł na rzecz Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Bytomiu, 200-złotową opłatę na rzecz skarbu państwa i zwrot 300 zł wydatków poniesionych przez Mariusza Wołosza. Jednocześnie nie odniósł się do drugiego z zarzutów – dotyczącego spraw związanych z informacjami o zadłużeniu szpitala.

Dziś w Katowicach odbędzie się rozprawa apelacyjna w sprawie Cieślaka. Monitoringiem pod kątem przestrzegania praw człowieka i obywatela w zakresie wolności słowa sprawę objęło Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP.

– Dla mnie postępowanie pana Wołosza to typowy SLAPP, który ma mnie zniechęcić do zajmowania się sprawami Bytomia – komentuje w rozmowie z "Presserwisem" Mateusz Cieślak.

O SLAPP, czyli akcji procesowej nakierowanej na faktyczne ograniczenie praw obywatelskich w zakresie wolności słowa poprzez zniechęcenie dziennikarza do podejmowania określonej tematyki, mówi też CMWP.

Czytaj też: Już rok TK mrozi sprawę dotyczącą dostępu do informacji publicznej. "Władzy to pasuje"

(PAR, 09.12.2022)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.